"Ljudi misle da je stvar u bedi, očaju... smrti i svom tom sranju.
Ali pri tome zaboravljaju na zadovoljstvo. Inače se mi ne bismo ni rađali.
Konačno nismo jebene budale. Barem ne tolike. Uzmimo na primer najbolji orgazam
koji ste doživeli pomnožite ga sa hiljadu i još niste ni blizu...“.
Na ovaj način rezonuje Mark
Renton, glavni junak "Trejnspotinga", (Trainspotting; posmatrači
vozova) u prvencu od pre dvadeset godina. Nastavak kultnog škotskog filma
devesdesetih, rađen po romanu Irvina Velša (Irvine Welsh) "Trejnspoting" (njegovog nastavka)
i"Porno"(2002; izdavač: Plato) „Trainspotting2"
suočava nas sa sudbinom junaka iz prvog dela. Knjiga je prodata u milionima
primeraka a film je bio pravi pravcati hit na svim meridijanima ove naše planete.
"Prvo se ukazala prilika… Zatim je stigla izdaja."
Prošlo je dvadeset godina. Mnogo toga se promenilo, ali mnogo toga je ostalo potpuno isto. Mark Renton (Ewan McGregor) vraća se na jedino mesto koje je ikada mogao nazvati domom.
Svi ga čekaju: Spud (Ewen Bremner), Sik Boj (Jonny Lee Miller), i Begbi (Robert Carlyle). I drugi stari prijatelji takođe ga čekaju: tuga, gubitak, radost, osveta, mržnja, prijateljstvo, ljubav, čežnja, strah, kajanje, samodestrukcija i smrtna opasnost…
Svi su se skupili kako bi mu poželeli dobrodošlicu.
Po drugi put.
"Prvo se ukazala prilika… Zatim je stigla izdaja."
Prošlo je dvadeset godina. Mnogo toga se promenilo, ali mnogo toga je ostalo potpuno isto. Mark Renton (Ewan McGregor) vraća se na jedino mesto koje je ikada mogao nazvati domom.
Svi ga čekaju: Spud (Ewen Bremner), Sik Boj (Jonny Lee Miller), i Begbi (Robert Carlyle). I drugi stari prijatelji takođe ga čekaju: tuga, gubitak, radost, osveta, mržnja, prijateljstvo, ljubav, čežnja, strah, kajanje, samodestrukcija i smrtna opasnost…
Svi su se skupili kako bi mu poželeli dobrodošlicu.
Po drugi put.
Totalni autsajderi, tada, u filmu simbolično-ironičnog naziva, nisu u mnogo boljoj
poziciji ni sada. Nisu odmakli nikud. A ono što im nikako ne ide u račun, u
međuvremenu su i dobrano omatorili samo su im još srca mlada.
Ni svet oko njih
nije više isti. Renton, Spad, Bolesnik i Bagbi vode nas u svet gde je nada odavno
rekla doviđenja, gde je neprestalno batrganje usvojeno za životni stil. Gde se
bezbrojno klonitrani porazi dočekuju na nogama, dostojanstveno, cinično i
nepopravljivo optimistički. Jedan od njih, Spad, je toliko očajan da pokušava
da se od zavisnosti od droge izleči pisanjem. I što je najzanimljivije, deluje
da mu ide od ruke, da ume da živote i sudbine ove skupine besposličara
verodostojno „baci na papir“.
„Irvin Velš je u Trejnspotingu
stvaran - čudna mešavina nihilizma i srčanog udara, čestica realizma (posebno u
tonu i govoru) i gotovo arhetipska univerzalnost.", konstatuje
David Foster Wallace, pisac "Infinite Jest" u osvrtu na delo koje je
poslužilo kao potka za ova već dva filma.
Autor romana u oba filma
pojavljuje se u ulozi dilera Majkija Forestera. Ingeniozna režija Denija Bojla uspeva
da nam verno dočara svet očaja i beznađa, bezuspešnih pokušaja muljanja i maglovitog sveta
seksa i narkotika, i uz sjajanu muzičku matricu čini to prijemčljivo i nadasve zabavno.
Za to je svakako zaslužno i određeno poistovećenje ovdašnje publike sa sudbinom
ovih simpatičnih, ostrvskih luzera.
U ovoj brutalnoj
crnoj komediji prepliću se prijateljstvo i izdaja, tuga, gubitak i radost, osveta i mržnja, ljubav, strah i kajanje, a sve to kao da je put ka
svesnoj samodestrukciji. U formatu koji neodoljivo podseća na video spotove,
brzom izmenom kadrova, propraćenim adekavatnom muzikom, "Trejnspoting"
("T1") se nametnuo devedesetih godina i za jednu celu generaciju
postao mnogo više od jednog filma. Pružio im je duhovno utočište i pokazao da nisu
sami. Stoga i ne čudi veliko interesovanje za nastavak.
Početak Festivala novog
britanskog filma doneo je organizatorimaa slatke muke-da premijeru "Trejnspotinga",
reditelja Denija Bojla predstavi beogradskoj publicu u dva termina - od 20 i 22 časova.
Beogradsku premijeru propratila
je i prigodna izložba u foajeu DKC-a čiji je naslov "Pa šta ste radili...ovih 20 godina?" inspirisan replikom koja otvara nastavak filma pri
susretu glavnih junaka koji se dugo nisu videli. Izložbu su osmislili Maja
Medić i Stefan Arsenijević a njen koncept baziran je na preispitivanju fenomena
"Trejnspotinga" i njegovog uticaja na srpsku publiku u Srbiji.
I publika je uključena u nju pozivom da šalje video-klipove u trajanju od minut u kojem treba da odgovore na tri pitanja - gde ste i sa kim gledali prvi "Trejnspoting", šta ovaj film za njih znači i šta su radili... ovih 20 godina?
I publika je uključena u nju pozivom da šalje video-klipove u trajanju od minut u kojem treba da odgovore na tri pitanja - gde ste i sa kim gledali prvi "Trejnspoting", šta ovaj film za njih znači i šta su radili... ovih 20 godina?
Godine lete, a vozove prolaze. Šta ste vi uradili s svojim životima?
Najavu filma možete pogledati OVDE.
Zemlja porekla: Velika Britanija, 2017
Trajanje: 117 min.
Režija: Danny Boyle
Žanr: drama
Zemlja porekla: Velika Britanija, 2017
Trajanje: 117 min.
Režija: Danny Boyle
Žanr: drama
Irvin Velš rođen je 27. septembra
1958. u Edinburgu u Škotskoj. Njegova prva knjiga "Trainspotting"
objavljena je 1993. godine. Sledi zbirka priča "The Acid House" koja
je ubrzo adaptiarana za TV, zatim 1995, drugi romana "Marabou Stork
Nightmares" i 1996. trilogija novela "Ecstasy",koja je dugo
zauzimala prvo mesto na listi bestselera. Radio je na nekoliko filmskih i
dramskih projekata. 1998. objavljuje i četvrti roman "Filth", zatim
"Glue", "Porno", "The Bedroom Secrets of the Master
Chefs" i "Crime".
Нема коментара:
Постави коментар