Jednog sasvim običnog jutra,
glavnog junaka ove drame, posle ispijene kafe i prelistanih novina, hapse
specijane jedinice i smeštaju ga u
zatvorsku ćeliju na nepoznatoj lokaciji. Na glavu mu stavljaju vreću, a ruke
vezuju lisicama. Velikodušno mu poklanjaju prozor s pogledom na drvo.
„Koliko su se ozbiljno pripremili
za suočavanje sa
mojom malenkošću, svedoči
i odsustvo svakog suvišnog detalja. Svedenost prostorije za isleđivanje, ubedljivo
saopštava da je moj psihološki profil
duboko i munuciozno sačinjen; poznato
im je, da me odsutstvo detalja, jednostavnost prostora,
oblika, imaginacijski skučava,
i time razoružava.
Jer moje, najubojitije oružje
i jeste imaginacija.
Elem, pravo je čudo da su ostavili i taj jedan mali, visoki
prozor, što uokviruje parče neba i vrhove
nekoliko krošnji.“
„Klub ljubitelja Smene 8"
uzbudljiva je priča koja bi se mogla nazvati i špijunskim trilerom. Doduše,
samo na prvi, letimičan pogled. Ako razgrnemo taj obmanjujući, zavodljivi sloja
otkrićemo mnogo uzbudljiviju priču o manipulaciji i instrumentalizaciji
umetnosti u svrhu prljavih poslova tajnih službi, pojavi kojoj smo toliko puta
svedočili u proteklim decenijama. Šta prisustvovali, i danas smo njeni nevoljni
učesnici!
Mučenja i zverstva svojsvtena su
samo psihotama, bednicima koje nisu bili voljeni od roditelja. Oni suptilniji,
da ne upotrebim težu reč, inteligentniji, radije će pribeći psihološkom
mrcvarenju. Jer, ima li nečeg lepšeg nego sagovorniku ući u glavu i čačkati po
mozgu? Trijumf takve misaone aktivnosti
je ubediti žrtvu da je ono što vi želite ono što je nastalo kao plod njegovog
svesnog promišljanja. Vešto i suptilno usmeriti je u pravcu u kojem se nalazi
vaš cilj. Igrati se sa njom kao sa lutkom, kojom vi dirigujete. Pretvoriti je u
pukog izvršioca važih želja i prohteva.
Ova drama predstavlja
dramatizaciju istoimenog romana Saše Radonjića.
Romana višeslojne ali koherentne strukture, složene i višeznačne raskošne rečenice.
Radonjić svesno preuzima obrazace trilera i vešto se poigrava sa njima, to se ovo
može sagledati u kontekstu postmodernističkih strategija koje se zalažu za to da
su sve umetničke forme jednako vredne i zavodljive, odnosno da se ravnopravno
mogu upotrebljavati kao matrice novonastaloh dela.
Otuda priča započinje kao
policijska istraga, ali vremenom se razvija i kreće u različitim smerovima,
odstupajući od jednosmerne uzročne posledičnosti krimića. "Klub ljubitelja
Smene 8" okreće celu situaciju naglavačke, pritvorenik (čovek kome je
zabranjenu da se seća) i islednik menjaju mesta, a pred publiku se postavlja
zanimljivo pitanje:
Da li je moguće instrumentalizovati tajnu službu i zloupotrebiti je radi
stvaranja umetničkog dela?
Da li je spas od laži (od koje Pinokiju raste nos) moguć simboličnim spaljivanje
te Đepetijeve lutke?
Da li je moguće, kao što to naivno tvrdi Kant (plagirajući Benjamina Konstanta) laž eliminisati iz upotrebe
bez obzira na moguće reperkusije?
Da li se treba držati one stare
latinske:
„Mendacium est falsiloquium in
praeiudicium alterius“. (laganje je izgovaranje laži koje škode drugome).
Pararelno sa ovom radnjom, odaje
se i svojevrsni omaž svim voljnim i nevoljnim vlasnicima popularnog, sovjetskog,
neuglednog fotoaparata „Smena 8“, ali i jednom vremenu, vremenu kada je
mehanički sat, „univerzum na ruci“, bio suvereni vladar vremena u iščekivanju
pojave kvrcnog:
„Magična kutijica moga dečaštva
je stizala iz Rusije, tačnije SSSR-a, i zvala se SMENA 8. Radilo se o fotografskom
aparatu koji se prodavao za neshvatljivo smešnu cenu, kao i neke druge robe
poreklom iz Istočnog bloka. Da sam pesnički nadahnutiji, ovoga trenutka bih
ispevao pravu odu SMENI 8, pošto je to bio, upravo zahvaljujući ceni, jedini
dostupan aparat kojim se mogla načiniti pristojna, kreativna fotografija.
Namerno izbegavam atribut - umetnička fotografija, ne zato što SMENA nije bila
dorasla takvim ambicijama, nego zato što ja nisam, u domenu bavljenja
fotografijom, nikada dosegao nešto zaista umetničko. Zato je "kreativna
fotografija" kao odrednica sasvim precizna i zadovoljavajuća. Ali, dužan
sam, još samo nekoliko tehničkih detalja, vezanih za SMENU 8. Naime, za razliku
od prave pošasti, takozvanih "idiot" foto-aparata, SMENA je uprkos
jevtine izrade, predstavljala briljantnu spravicu na kojoj su se glavni
parametri - ekspozicija, blenda, fokus, osetljivost filma, manuelno podešavali,
što je u praksi, svakom ko ima malo potrebnog znanja i još malo vizuelne
imaginacije, omogućavalo da zaista suvereno zakorači u nesumnjivo čarobne
prostore porodične, turističke ili kreativne i umetničke fotografije.“
Napeta drama, drama čiji se
rasplet ne može predvideti, smestila je u pedesetak minuta mnogo toga pred čim
se možemo duboko zamisliti. Ljubiša
Barović ubedljiv u dvosturkoj, intirgantoj ulozi pisca i policajca.
Isledniku Strahinje Barovića u početku treba više one poslovične neotesanosti
i brutalnosti da bi ceo komad bio efektniji. Kao da se od samo početka,
povinovao, prepustio harizmi svog uhapšenika, kao da je od početka bio
popustlji i spreman na saradnju. A trebalo bi da bude drugačije, kako bi
transformacija koja sledi bila ubedljivija. Kompleksan jezik Saše Radonjića, na
trenutke je bila prevelika brana, glumci su se saplitali i verujem da bi bilo
bolje da su malo i improvizovali, nego se slepo držali zahtevnog teksta.
Šabačko pozorište gostovlo je 7.
februara u Bitef teatru sa predstavom "Klub ljubitelja Smene 8" .
Saša Radonjić (1964.) jedan
je od amblematičnih novosadskih umetnika, koji, kako to novosadska stvaralačka
kultura nalaže, u sebi skladno uvezuje nekoliko identiteta – prepoznatljiv je
kao prozni pisac, poslednjih deset godina nametnuo se i kao čovek muzike,
scenarista je i književni tumač, neumorni afirmator tradicionalnog knjižarstva,
a sebe najpre doživljava kao – pesnika.
Rođen je u Travniku, a studije
književnosti završio je u Novom Sadu. Među objavljenim delima izdvajaju se
lirske zbirke „Tetoviranje anđela” (1992) i „Pesme čudnih lica”
(2011), te romani „Priručnik za pauna”
(1993), „Traktat o šeširima” (1995), „Tri ukradena romana”
(1999) i „Klub ljubitelja SMENE 8” (2008). Po motivima romana „Priručnik
za pauna” snimljen je televizijski film, a pored „Kluba ljubitelja Smene 8" i „Tri ukradena romana”
doživela su dramsku adaptaciju koja se uspešno izvodi u Narodnom pozorištu Kikinda.
Osnivač je grupe Solaris Blues Band, s kojom je snimio
šest albuma.
Najavu predstave možete pogledati OVDE.
Saša Radonjić
KLUB LJUBITELJA SMENE
8
(ilustrovani mikro roman)
Režija: Filip
Markovinović
Igraju: Ljubiša
Barović i Strahinja Barović
Нема коментара:
Постави коментар