Premijera predstave „Ujka Vanja” Antona Pavloviča Čehova u režiji Egona Savina biće održana u subotu, 8. decembra u 20 časova na Sceni
„Ljuba Tadić” Jugoslovenskog dramskog pozorišta. Reprize u decembru se 11,
23 i 26. Ovim komadom Jugoslovensko dramsko pozorište nastavlja proslavu 70-tog
rođendana, jer je to bila druga premijera u ovoj pozorišnoj kući.
U
predstavi igraju Branislav Lečić, Nenad
Jezdić, Marija Vicković, Bogdan Diklić, Milica Gojković, Dubravko Jovanović
i Aleksandra Nikolić. Scenograf je Egon Savin a kostimograf Jelena Stokuća.
„Realizam je proteran sa scene. Ovo je mali
doprinos, modernizovan, s osećanjem da na sceni polažemo ispit besprekorne
autentičnosti i istinitosti, a na publici je da to proceni. Komad je jednodelni
i traje sati tridesetpet minuta.
Ujka Vanja“ je predstava o pristojnim običnim
nesretnim ljudima koji su nesrećni iz duboko ličnih razloga. Uradili smo predstavu
bez politike i psovke. Čehov na jednom mestu kaže da nikakvo društveno
uređenje, nikakva vlast ne mogu učiniti da ljudi budu manje nesrećni. Jer ljudi
su nesrećni zbog svojih neostvarenih snova, osećaja praznine, neuzvraćenih
ljubavi“, konstatuje reditelj Egon
Savin koji takođe slavi jubilej – 40-godišnji.
Branislav Lečić igra ujka
Vanju a o ulozi i komadu uopšte kaže:
„Raspad iluzija ima veze s ovim današnjim
vremenom. Vraćamo klasike u fokus, jer treba da velika dela žive i u današnjem
vremenu. Počastvovan sam što u ovoj
glumačkoj podeli.
Čehov se bavi bićem, tera glumca da se pozabavi
sobom, sopstvenim bićem. Dogodio mi se spoj sa sopstvenim bićem. Čehov te
natera da razumeš to što igraš. Ukidanjem stilske zaštite potpuno se ogoliš, intimno
potpuno ljudski.“
„Gost sam ovde po četvrti put za dve godine. U
porcesu otkrivanja sebe, otkrivali smo i pisca i pozorišni autoritet Egona
Savina, koji je vrhunski pripremljen i neprikosnoven. Ovaj komad s empatijom, nosi istinske emocije i postiže paradoks ljudskog
postojanja: tragično je komično i obrnuto. Da li zbog godina ili živaca, često
mi se plače”, priznaje Nenad
Jezdić.
Marija
Vicković
prvi put radi sa Egonom Savinom. Gostuje u JDP-u već 5-6 godina. Rad definiše
kao inspirativan, ali i težak. Na prvoj godini glume susrela se s delom Čehova
i baš kada joj se činilo da je sve shvatila, govorili su da je razumela
pogrešno.
„Tako je bilo i sad sa Egonom Savinom”, kaže Marija i
dodaje: „ovo je predstava koju bih volela da gledam. Muzika je predivna,
konstantano je krupan plan i zastupljen je minimalizam.”
Milica
Gojković,
od pre neki dan stalni član JDP-a pre svega se zahvaljuje na poverenju matičnoj
kući, a o predstavi svedoči:
„Dokumentarnim izrazom dočarana je tananost
ljudske duše, čime je dotaknuta istina.”
Aleksandra
Nikolić,
još jedan gost (Narodno pozorište u Beogradu) ekipu opisuje kao ekipu snova. Pre
četrdeset godina u nekom gradu, u nekom hotelu usnula je san. U snu joj se
javio Savin s prstom na knjizi. Komšije su i često se susreću, ali nikako nije
mogla da protumači taj san. Sada, kaže, sve joj je jasno.
Pres konferenciju
okončava Dubravko Jovanović tvrdnjom
da nije sarađivao s umetnicima nego s tragačima. Da ih je Savin sve stavio u
umetničke pelene.
Reč reditelja Egona Savina: REKA BEZ
OBALA
Čehov je uveo vreme u dramu i dramu u vreme. Njegovi
likovi pitaju se može li se promašeno prenebreći a proteklo nadoknaditi.
Zanosimo se da vreme koje je nepovratno prošlo, koje je donelo godine i umor
može u jednom trenutku postati nestvarno, da se može početi iznova sa tačke na
kojoj je sve pošlo pogrešnim putem. Ali očekivana budućnost ne dolazi, novog
života, u stvari, nema.
Možete poboljšati društvene uslove koliko
hoćete, ali će uvek biti ljudi čije će nade ostati izneverene, ambicije
neostvarene, ljudi koji će se očajnički zaljubljivati u žene koje ih ne vole,
koji neće umeti da iskoriste priliku koja im se pruža. Neki će više voleti
beskorisnu lepotu i sopstvenu žrtvu nego korist ili dobit.
Uvek će biti ljudi koji će biti nesrećni iz
razloga koje nijedno društvo nije u stanju da otkloni zato što ti razlozi nisu
politički ni socijalni nego egzistencijalni. Čehovljeva drama uronjena je u
vreme koje donosi događaje koje ćemo videti i koji će nestati u vremenu koje
nastavlja da teče. „Ujka Vanja” je priča o isticanju vremena, kako se godine
naših života pretvaraju u mesece i dani u sate i minute, a zatim se ulivaju u beskrajnu
reku vremena. Reku bez obala.
EGON SAVIN je redovni
profesor na Katedri za pozorišnu režiju na Fakultetu dramskih umetnosti u
Beogradu. Režirao je brojne predstave raznovrsnog dramskog repertoara, od
savremenih domaćih autora u neformalnim trupama do svetskih klasika u najvećim
nacionalnim teatrima. Radio je širom bivše Jugoslavije i u inostranstvu:
Budimpešta, Trst, Gorica, Beograd, Zagreb, Novi Sad, Skoplje, Sarajevo, Podgorica,
Rijeka, Sombor, Kruševac i Zrenjanin.
U Jugoslovenskom dramskom pozorištu režirao je predstave: Muke po Živojinu Radoslava Pavlovića
(1985), Na letovanju Maksima Gorkog
(1990), Mletački trgovac Vilijama
Šekspira (2004), Šuma Aleksandra
Nikolajeviča Ostovskog (2005), Tako je
moralo biti Branislava Nušića (2007), Molijerovog Tartifa (2008), U močvari
Marine Kar (2009), Unosno mesto Aleksandra
Nikolajeviča Ostovskog (2014), Pod
žrvnjem Dragoslava Nenadića (2016). Višestruki je dobitnik najznačajnijih nagrada
za režiju u zemlji i inostranstvu.
REČ UREDNIKA KULTURNIKA
Ujka Vanja Čehova po tematici podseća na Mesec dana na selu Turgenjeva.
Seoski dokoni život kako to sugeriše i podnaslov drame plodno je tlo za bujanje
čudnih unutrašnjih stanja njegovih žitelja. Tako i ovde imamo nezadovoljene,
neostvarene ljude i svako od njih želi ono što ne može imati. Što je dobro
opravdanje za sopstvene životne neuspehe.
Imaju li staračka usta pravo na istinu?
Glumačka ekipa je skladna, svako daje svoj
pečat, iskoristi svoju šansu. Jer, Čehov se ne igra, on se proživljava. Diklić je tipičan primer nesrećnog,
neostvarenog čoveka koji od svoje muke beži u bolest i to udara na sva zvona, on je penzionisani profesor,
tumač umetnosti bez talenta, koji se jednog jutra probudio u telu starca. Lečić je rezigniran, razočaran,
letargičan, potrošen, na trenutke smešan u svojim iskrenim priznanjima, tu i
tamo u njegovom liku probudi se plamičak života i strasti, ali isto tako brzo
se i ugasi.
Milica Gojković, prinova
u JDP-u, na pravi način opravdava poverenje uloženo u nju. Minimalistički,
svedeno, ali ubedljivo ona brani svoj lik mlade devojke preplavljene idealima
velike ljubavi koja nije uzvraćena. Tu je i žena-fan fatal (Marija Vicković) u koju su svi
zajubljeni,a koja ima starog, bolesnog i dosadnog muža. Ona se svima čini kao
svetlo u tunelu, kao moguće uže spasa iz ove seoske sveopšte čamotinje. Ali, ni ona nema
petlje da stvari raščisti do kraja. Aleksandra
NIkolić glumi iz drugog plana. Ona, u roli dadilje Marine, kao da je čistač
svih tih nesreća i muka ostalih protagonista komada. Sunđer koja upija
tuđu muku. Katalizator. Arheitip žene mučenice. Dubravko Jovanović je čovek senka, komšija koji ne izbiva iz kuće i
radnje, ali u njoj učestvuje u ulozi pukog posmatrača.
U ovoj drami nema velikih dela,
nema heroja niti podlaca, niko ne strada, iako se pištolj dvaput oglasi. Nema
ni anđela ni davola. Deluje da ovi ljudi nisu ni za šta sposobni. Ne iskaču iz
svojih ljuštura. Nisu sposobni ni za junaštva ni za ljubav, čak ni za ikakvu
nepodovštinu. Dokolica je vrhinac njihovog životnog postignuća.
Jedini koji se izdvaja iz ove duhovne močvare
je doktor kojeg majstorski tumači Nenad
Jezdić. On leči, teši i pokušava da osvesti posrnule seljane. Deluje da je pisac
sebe dočarao u ovom liku. Nekako s njim najviše saoseća. Lekar je nezadovoljan što
priprosti i neuki seljaci ne razumaju njegove ideje, niti pokazuju interes za
njih. Kada ne uspeva da ih pobudi, da ih dovede do obala i sam se predaje rečnoj
matici i utehu traži u alkoholu.
“Onda si bio mlad, lep, a sada si ostario. A i
nisi više onako lep. I još nešto-piješ vodku.”
I pored svih životnih brodoloma, razočaranja
i poraza naših junaka, na samom kraju
drame poručuje se da život ipak treba živeti uprkos svemu, kao štit koji
isturamo protiv napada straha od konačnosti.
Kako kaže jedna duhovita opaska; “kukavica
ne sme da počne, a budala kada da završi”. Taj međuprostor, nekako se ispostavlja
kao slovensko opšte mesto.
Scenografija svredena, u vidu četiri prozora sa
šalonima, kao da je već viđena u nekoj ranijoj predstavi. Ti prozori odvajaju ali i povezuju unutrašnje i spoljašnje. Propuštajući svetlost i ostale prirodne refleksije u kuću. Kostimi maštoviti,
koloritni osim radničkog mantila nedefinisane boje Aleksandre Nikolić. Scene
koje eksploatišu ova dva pozorišna sredstva dovodi često u predstavi do
poetičnih, slikarskih prizora. Oni, kao i često pozivanje na lepo vreme uspešna
su protivteža unutrašnjim ljudskim nemirima i laganom uništavanju prirode. U
predstavu se uvode i reference na Gogoljevog “Revizora”, a priziva se i Šopenhauеr.
“Sedim ja, zatvorim oči, evo ovako, i mislim:
oni koji budu živeli kroz sto, dvesta godina posle nas i kojima mi sada krčimo
put-hoće li nas pomenuti nekom dobrom
rečju?”
Deluje da je Savin dobro uradio posao svevši Čeholjevo delo na meru današnjeg
vremena i tempa. U ovom komadu reči nisu alfa i omega. Mnogo tih finih, tananih
detalja govori ono što jezik ne bi umeo da dočara. Reči su ovde mamac koji
pažljivog tragača vodi do ulova. Čini se da je ovo jedno od boljih ostvarenja
koje smo mogli da odgledamo u Jugoslovenskom dramskom pozorištu. Raduje i veće
prisustvo srednjoškolaca, mada su neki od njih izjavili da su se “smorili”.
Daleko su od njih, životna razočaranja i starački vapaj, ali svakako ohrabruje potez
neke ambiciozne profesorke da ih pusti niz “umetničke vode”. Da kada već ne
mogu da sažvaću lektiru, neka je bar
odgledaju. Kao što na kraju predstave Lečić žvaće hranu, a kao da žvaće
život sam. Da ovi ljudi na početku zrelosti zapate pelcer kulture u ova
primitivna i surova vremena. U koja smo programirana da što manje mislimo i
osećamo a što više tapšemo i trošimo.
Ili što bi Šopenhauer rekao: “Sudbina
meša karte, a mi igramo.”
ČEHOV U JUGOSLOVENSKOM DRAMSKOM
POZORIŠTU
6. april 1948.
UJKA VANJA
Reditelj i scenograf Bojan Stupica, kostimograf Mira Glišić
U podeli: Tomislav Tanhofer (Serebrjakov), Sava Severova
(Jelena Andrejevna), Marija Crnobori (Sonja), Rahela Ferari (Vojnicka),
Strahinja Petrović (Ivan Petrovič Vojnicki), Milivoje Živanović (Astrov), Dejan
Dubajić (Teljegin), Carka Jovanović (Marina), Danilo Srećković (Radnik), Mlađa
Veselinović (Kočijaš), Karlo Bulić (Glas Jefima)
4. februar 1954.
VIŠNJIK
Reditelj Miroslav Belović
17. mart 1966.
IVANOV
Reditelj J. A. Zavadski
18. decembar 1981.
TRI SESTRE
Reditelj G. A. Tovstonogov
2. februar 2000.
VIŠNJIK
Reditelj Dimitrije Jovanović
25. jun 2003.
GALEB
Reditelj Slobodan Unkovski
17. jul (Amfiteatar Svetog Stefana)
4. oktobar 2011. (Velika scena „Ljuba Tadić“)
VIŠNJIK
Reditelj Dejan Mijač
Anton Pavlovič Čehov
UJKA VANJA
Scene iz života na selu
Prevod Kiril Taranovski
Adaptacija, režija i scenografija Egon Savin
Kostimografija Jelena Stokuća
Scenski govor Ljiljana Mrkić Popović
Dizajn svetla Dejan Draganov
IGRAJU:
Vojnicki, Ivan Petrovič BRANISLAV
LEČIĆ
Astrov, Mihail Lavovič
NENAD
JEZDIĆ
Jelena Andrejevna MARIJA
VICKOVIĆ
Serebrjakov, Aleksandar Vladimirovič BOGDAN DIKLIĆ
Sofija Aleksandrovna (Sonja) MILICA
GOJKOVIĆ
Telegin, Ilja Iljič DUBRAVKO
JOVANOVIĆ
Marina ALEKSANDRA
NIKOLIĆ
Organizator Vladimir Perišić
Inspicijent Rade Stojiljković
Sufler Dragana Anđelković
Asistent reditelja Sonja Krstić
Asistent kostimografa Adrijana Simović
Majstor svetla Branko Radinović-Protić
Majstor zvuka Selena Bogdanović
Premijera u subotu, 8. decembra 2018. u 20 časova na Sceni
„Ljuba Tadić“
Fotografije s predstave: Nenad Petrović
Администратор блога је уклонио коментар.
ОдговориИзбриши