Dr Če peva "Dobro došli" - prvi domaći muzički prepev "Hotela Kalifornija", medijski najslušanije i najprodavanije svetske pop pesme. U opisu kliknite na "show more" da vidite ceo tekst prepeva.
Ova stvar je deo serije "Najveće pop pesme u prepevima", u kojoj je Dr Če već objavila "Ne brini" (Let it be) i "Samo ljubav" (All you need is love) Bitlsa.
HOTEL KALIFORNIJA - Dobrodošli u raj koji izaziva mamurluk
Hotel
Kalifornija, objavljena 1977-e, je komercijalno-najuspešnija svetska
pop pesma, diskografska "večna koka koja nosi zlatna jaja". Svira se
svakih desetak minuta na bar nekoj od glavnih stanica američkog radija, i
glavni je razlog za prodaju prvog i trećeg na listi najprodavanijih
albuma na svetu. Hotel Kalifornija je i pesma sa najgorim pogrešnim
tumačenjima. Priča opisuje jedno usputno uživanje - posetu umornog
vozača nekom svratišu, mestu gde su ogledala na plafonu iznad kreveta.
Vreme je ograničeno na jednu noć, probdevenu u provodu - noć ića, pića,
plesa i onog najpoželjnijeg. Noć u kojoj nema ničeg vrlo dramatičnog -
ni ubistva ni nesrećne ljubavi, pa čak ni svadje, ali su obične sitnice
maštovito i upečatljivo izrečene.
Poput pijenja alkohola, koje
počinje kao užitak a završava kao mučnina, priča postepeno prelazi u
Dalijevski košmar. Ona je kolaž slika, koje su date slučajno i
napreskok, tako da praznine svako može ispuniti svojom maštom. Sve
neprihvatljivo konzervativnom društvu, i pravilima njegovih medija, ovde
je maskirano nejasnoćom.
Tumačenje više govori o onom ko
tumači nego o onom šta je tumačeno. Naprimer, stih "noževima čeličnim je
bodu, ali ne mogu ubiti zver" neki mračno-maštoviti tipovi objašnjavaju
kao znak da se radi o kući gde ubijaju i potom jedu ljude, pa celu
pesmu smatraju "satanskom". Za poznavaoce konteksta, izvorno značenje
tog stiha je šaljivo: sarkastični komentar nezadovoljnog gosta da je
servirano meso teško za rezanje, mi bi rekli "živo". U kalifornijskim
kaubojskim filmovima se u takvim slučajevima kaže konobaru "ova
životinja se još bori za život", a konobar odgovara "zato imaš oštar
nož".
Sa više udarnih stihova se mnogi saosećaju: "ovo bi
mogao biti pakao i ovo bi mogao biti raj, neki plešu (ili piju) da
zapamte a neki da zaborave, svi smo tu tek zatvorenici a spremili to smo
sami sebi, ne možeš nikad (nigde bolje) otići". Takav poetski stil je
vredan pesnika kalibra Dilana ili Ginzberga.
Ova muzika, koja
je i više od teksta zaslužna za uspeh pesme, je nastala na osnovu
hipnotičkog niza akorda iz pesme Nekad Smo Znali (We Used to Know) iz
1969-e (godina koju spominju reči Hotela!), grupe Džetro Tal (Jethro
Tull). Iglz su svirali kao njihova predgrupa pre no što su objavili
Hotel i postali slavni. Poučno je studirati razlike ove dve pesme i
videti kako se dobra stvar prepravlja u fantastičnu.
Hotel
Kalifornija je odlična kao ugodna zvučna pozadina za vašu kupovinu u
samoposluzi ili vožnju autoputem, ali i kao nešto mnogo više. Što se
tiče bogatstva tumačenja i doživljaja, iz ove duge i složene pesme se,
kao iz nekog mitskog lavirinta, ili pakla i raja, "ne može nikad otići".
Нема коментара:
Постави коментар