Nova knjiga arhitekte i pisca knjiga o gradu Đorđa Bobića
Dnevnik jednog građanina upravo je objavljena u izdanju Arhipelaga.
Bobićev Dnevnik jednog građanina neobična je
knjiga na čijem početku stoji autorov uvodni esej o tome kako je nastao ovaj
podsticajni i provokativni dnevnik. Potom slede kolorni crteži, ilustracije i
karikature u kojima Bobić u slici, reči i boji iz dana u dan, iz nedelje u
nedelju i iz meseca u mesec u toku pet godina, od januara 2015. do kraja maja
2020. godine, ispisuje da nikada ne bude zaboravljena uzbudljivu hroniku
Beograda.
Posle nekoliko knjiga u kojima je tragao za gradom i
ispisivao uzroke koji su arhitekturu kroz istoriju, a ništa manje ni u
savremenosti, učinili iznuđenom umetnošću, Bobić je napravio neobičnu hroniku
grada u slici i reči. To nije bilo koji grad, nego prepoznatljivi Beograd, niti
je to bilo koje vreme, nego upravo naše vreme u kome se Beograd menja mimo
svoje urbanističke tradicije, nezavisno od arhitektonskih načela, sasvim
proizvoljno u odnosu na stvarne potrebe građana. I ta hronika je, sasvim
precizno govoreći, dnevnik, jer autor ne traži nikakvu spasonosnu istorijsku
distancu, već neposredne, iz prve ruke, crta i beleži ono što mu se nameće kao
slika grada i kao slika njegovog sadašnjeg trenutka.
„ Građanin trpi događanja u gradu, nesaglasan je sa mnogim promenama a
da o njima nije pitan, ali nije pitana ni struka, javnost je zanemarena i njen
glas učinjen nečujnim i onda, u odbranu, kazuje svoj stav, želi da ga čuju i
odgovore na njegov glas. Vlastonosci oholo zanemaruju i previđaju njegov poziv,
njegovu izgovorenu reč, ili onu koju će tek izgovoriti proglašavaju neprijateljskom.
Građanin ne zna čemu je neprijatelj, sebi samom, zajednici čiji je član, ili
nekom sasvim određenom liku ili grupi koji obnašaju vlast. Protivan je, pre
svega, nameri vlastonosaca da umesto jedinstva i zajedničkog truda stvaraju
sukob među građanima i na njemu zasnivaju svoje prvorodstvo u odlučivanju.
Građanin ima potrebu da bude prihvaćen i uvažavan kao ravnopravan član
zajednice, da vidi i oseti stvarnu pripadnost urbanoj zajednici, i da bude
uveren da je njegovo učešće u životu grada stvarno, da nije isključen, da je
Građanin a ne zakupac prava na življenje u gradu i da se ne tretira samo kao
poslušni platilac poreza“, kaže Bobić u uvodnom eseju.
„Poput razornih opaski i ubojitih poruka kakve gaje Okovani patak ili
Nedeljni Šarli u nekadašnjim ostvarenjima Sinea i Volinskog, a današnjim
Rajzera, Liza ili Irbsa, crteži Đorđa Bobića ukazuju na goruće probleme i
patologiju uređivanja života građana u gradu. Bliskost sa tradicijom francuskog
stripa i karikature proistekla je, pre svega, iz zajedničkog duhovnog horizonta
i kritičkog stava kao obaveze svakog mislećeg čoveka da budemo nemogući,
tražimo stvarno, a tek donekle zbog upotrebljenih likovnih sredstava u
predstavljanju određene teme ili sadržaja“, naglašava Čedomir
Vasić u jednom od pogovora na kraju knjige.
Ljubomir Živkov,
pisac drugog pogovora, ističe kako „Sveti Georgije Bobić ubiva Aždahu,
troglavu, čije su glave Pohlepa, Neznanje i Bestidnost“, a da je „ubija
perom umočenim u boje, ostavljajući nam jedinstvenu slikovnicu o našem Polisu“:
„Crne dane i crne godine autor živopiše malo mastilom, malo bojicama,
malo kredom; tekstovi su, osim uvodnih, za svaku novu crnu godinu pisani takođe
rukom, tako da bi knjiga mogla poneti i oznaku ručni rad, tu su sve nedaće koje
su Beograd snašle od njegovih sinova i poneke kćeri. U mnoštvu gorkih priča
(ali u kojima nema mržnje, nego promišljeno dozirane blagopodsmešljivosti) ima
i onih koje me podsećaju na Žaka Tatija.“
Gojko Božović u
završnom zapisu povodom ove nepotkupljive knjige naglašava kako Dnevnik jednog
građanina jeste „dnevnik jednog nezadovoljstva i dnevnik jednog prosvećenog građanskog
stava“:
„Današnji građani Beograda u Bobićevim crtežima, ilustracijama i
karikaturama prepoznaju svoj grad i kritičku dimenziju autorovog rada.
Sutrašnji građani Beograda moći će u Bobićevoj knjizi da vide čas u kome se
grad menjao ne uspevajući da se odupre urbanističkom haosu, arhitektonskim
proizvoljnostima i kapitalnoj neodgovornosti. Bobić u Dnevniku jednog građanina
crta da bi pamtio i da bi ostala zabeležena slika Beograda u jednom uzburkanom
vremenu, u kome fontane pevaju, a građani ćute, trgovi prestaju da budu mesto
susreta i čvorište urbanog života, dok nastaju čitavi izolovani delovi grada,
možda budući zabranjeni gradovi, koji seku prirodni horizont i menjaju
prepoznatljivu gradsku fizionomiju Beograda. Polazeći od „iluzije građenja
grada“, Bobić pokazuje kako se jedna iluzija postepeno materijalizuje,
postajući razobručena razgradnja grada i neskriveni monopol nad njegovom
stvarnošću.“
Đorđe Bobić,
arhitekta i pisac eseja o arhitekturi, tokom pedeset godina uradio je 300
urbanističkih i arhitektonskih projekata, učestvovao na 40 javnih konkursa, od
čega je 28 nagrađeno, a 10 projekata je steklo prvu nagradu.
Do sada je objavio
knjigu crteža Radni naslov: ! (2008), knjigu eseja Beleženje po Beogradu
(2010), autobiografski prikaz pola veka truda Traganje za gradom (2012), knjigu
crteža Linije (2015) i knjigu eseja Arhitektura u iznudi (2019).
Нема коментара:
Постави коментар