Metamorfoze, po Publiju Ovidiju Nazonu,
spev je sastavljen od petnaest pevanja,
od kojih svako obuhvata jedan ili više antičkih mitova, pretežno sa ljubavnim sadržajem,
a zajednički imentelj je zaključak da svaka ljubav ima svoju cenu, da se
plaća, da je tom prilikom nužan preobražaj čoveka u nešto drugo (životinja,
biljka ili kamen). A sve je nastalo iz haosa:
„Pre mora i zemlje i neba, koje sve krije,
Oblik prirode jedan po celom svetu beješe,
Haos mu bejaše ime: neuredna i grdna gomila,
Ništa drugo do troma težina, nesložne klice
Loše složenih stvari sabjenih na mestu istom..“
Metamorfoza je enciklopedija
antičkih mitova o nastanku sveta. Čovečanstvo se razvija tehnološki, ali kako
stoji na mentalnom nivou, po pitanju karaktera? Metamorforza ili preobražaj, prelazak je iz jednog u drugo
stanja. Iz gusenice u leptira, iz Kafke u bubu, Narcis u cvet, Isus vodu u vino, iz devojke u ženu, iz živog u hranu za crve. Ništa
nije večno, osim gluposti. Ništa ne možeš posedovati niti zadržati. Život je reka koja melje sve pred sobom!
Tako Ovidije,
za razliku od Vergilija, ne veruje u pravolinski progres ljudskog roda, već je
ta transformacija kod njega ciklična, kao posledica okolnosti, na koje ljudi ne mogu svesno
uticati. Pronikavši u samu bit čoveka, Ovidije analizira njegove vrline i
slabosti, motive i nagone, misli i osećanja, strasti i, želje, nade, pobude i
zablude.
A budući da je mit sažimanje ljudskog iskustva, on kroz prizmu mita govori
zapravo o sadašnjosti, od legende mesi pitko poetsko tkivo, u koje ubacije začinske sastojke; uspone i padove, podvige
i poraze, plemenitost i podmuklost, dobrotu i pakost, eros i tanatos i sve ono što
stoji između ovih krajnosti. Metamorfoze
su čas smešne, čas tragične i tužne, čas drske, a čas trivijalne. Od drame i
tragedije, preko melodrame i tragikomedije do komedije i groteske, žanrovi se
kaleidoskopski smenjuju, prepliću i prožimaju. To je i njihova najveća
vrednost.
Tako i predstava Metamorfoze
postavljena na Velikoj sceni "Ljuba Tadić" Jugoslovenskog dramskog
pozorišta nije puka konstanta, nije klasična scenografija, već su reditelj i njegov
saradnik Sven Jonke (iz umetničke grupe Numen) ostavili glumcima slobodu da je
na svakoj predstavi iznova osmišljavaju
i materijalizuju. Oni obmotavaju ogromne količine samolepljive trake, oko
nekoliko visokih stubova, jedinih fiksnih delova dekora, stvarajući tako apstraktu
instalaciju, transparetno i paučasto mrežasto.Time je prikazano ono što je u životu zadatu, na šta se ne može uticati, i na ono što je promenjivo, ali ne uvek po želji ljudi. Ono mitsko!
Moderno, inteligentno iščitavananje antičkog
dela, vizuelno pročišćeno, svedeno i dopadljivo. Suptilno i uzbudljivo,
postavlja gledaoca u aktivnu ulogu, dajući mu u zadatak da sagleda i promisli o onom što se dešava na
sceni. Računa na njegovo poznavanje drevnih mitologija, na njegovi visprenost i
želju da se igra. Ko to želi neka izvoli, ja sam zaista uživao!
METAMORFOZE - po
Ovidiju
GLUMCI:
Nebojša Glogovac
Tamara Vučković
Nikola Đuričko
Jelena Đokić
Goran Šušljik,
Nada Šargin,
Radovan Vujović,
Marija Vicković.
IGRAČI :
Dalija Aćin,
Luka Lukić,
Ana Dubljević,
Darko Bursać.
Priredili:
Aleksandar Popovski, Jelena Mijović
Reditelj:
Aleksandar Popovski
Dramaturg Jelena
Mijović
Scenografija
NUMEN
Kostim Jelena
i Svetlana Proković
Muzika Silence
Koreograf
Dalija Aćin
Lektor Ljiljana
Mrkić-Popović
Нема коментара:
Постави коментар