U Velikoj sali Doma omladine
Beograda 30. juna je završen 6. Beogradski festival evropske
književnosti koji je organizovala Izdavačka kuća Arhipelag. Publika je poslednjeg dana festivala mogla da
prati panel o populizmu, razgovor s piscem Mihajlom Pantićem, kao i
projekciju filma Misija London
Dimitra Mitovskog.
Panel o populizmu u savremenoj kulturi, politici i društvu
doneo je živu, zanimljivu, na momente i polemičnu raspravu o ovom ključnom
izazovu modernih vremena. Ildiko Erdei, Duško Lopandić i Zoran Lutovac, u
razgovoru s moderatorkom Marijom Nenezić, raspravljali su kako o globalnim okvirima, tako i o lokalnim
bojama ovog populizma. Podsećajući da je populizam tema o kojoj se kod nas jako
malo pisalo u literaturi, ali da je upravo sada u toku veliko terensko
istraživanje populizma u našoj sredini, Zoran Lutovac je naglasio da je
čovek populizma antidemokratski nastrojen čovek. Istovremeno, podsetio je da
populizam koristi i zloupotrebljava demokratske institucije ni procedure, ali
da je u njegovoj osnovi nastojanje da se uspostavi neposredna komunikacija
između populističkog vođe i naroda koga on predvodi.
"Populizam je slaba ideologija,
ali opasna praksa. Valja se podsetiti da istraživanja pokazuju kako je u SAD
70% ljudi rođenih tridesetih godina snažno verovalo u demokratske institucije,
dok samo 30% ljudi rođenih osamdesetih veruje u demokratske institucije", rekao je Zoran
Lutovac.
Duško Lopandić je govorio o izvorima
populizma, prepoznajući ih u pojedinim tokovima globalizacije, velikom porastu
nejednakosti, padu čitanosti i značaja kulture. Govoreći o posledicama
populizma, kao i o kontroverzi da li je referendum demokratstvo ili
populističko sredstvo, Lopandić je istakao da uzroke treba tražiti i u
slabostima demokratskih elita. Ildiko Erdei je naglasila da je populizam stalno
prisutno svojstvo društvenih i političkih tokova, ali da u našem vremenu to svojstvo
postaje dominantno. Najčešće se govori o desnom populizmu, kaže Ildiko Erdei,
ali u isto vreme moramo imati u vidu i levi populizam. Danas su oba populizma
na sceni i njihove varijacije se menjaju od jednog do drugog društva.
Susret i razgovor s Mihajlom Pantićem
bio je u znaku njegove nedavno objavljene knjige
priča Kada me ugleda ono što tražim.
Pantić u novoj knjizi priča istražuje zbivanja i sudbine, obične ljude i
neobične događaje, kao i tragove bliske istorije u neposrednoj svakodnevici u
novobeogradskim blokovima, pogotovu u Bloku 21. Nastajale u protekle četiri
godine, nove Pantićeve priče govore o potrazi za smislom koje njegovi junaci
traže u različitim tačkama i krajevima sebi dostupnog sveta, od bloka u kome
žive do odlaska u svet monaškog iskupljenja, od života na beogradskom asfaltu
do traženja mira u životu na reci, od potrebe da se razume vlastito životno
okruženje do nagona da se pobegne iz njega i tako izađe iz zadatih granica, od
uzbudljivog sećanja na detinjstvo i odrastanje do čežnje za vodom u svim
oblicima, od strasti koja junake vezuje za muziku do priče kao načina da se
prevlada svakodnevica i otkrije mogući smisao. Pantićevi junaci su muškarci i
žene slični nama, ispunjeni našim nadama i zebnjama, složeni od naših emocija i
iskustava. O Pantićevoj prozi govorili su Žarko Trebješanin i Gojko Božović.
"Ponekad za sebe mislim da sam
monstrum racionalizacije, ali se u pričama ne može sve objasniti, niti mislim
da sve u pričama treba objašnjavati. Magija priče nas vodi u svom pravcu. Ja
zato za sebe i kažem da sam najpre čitalaa, svejedno što sam napisao jedanaest
knjiga priča. Naprosto, intenzitet čitanja prevazilazi intenzitet pisanja. Treba
da se prepustimo magiji priče dok se ona otvara pred nama i dok nam rasvetljava
naš svet. Tako sam pisao i ovu knjigu. Čekao sam da se javi priča, da mi se
samo ukaže ono što tražim i što sam potom u pričama iz ove knjige nastojao da
izrazim", istakao je Mihajlo Pantić.
Publika je na 6. Beogradskom
festivalu evropske književnosti mogla da prati četiri celovečernja
multimedijalna književna programa: sedam čitanja poznatih svetskih i domaćih
pisaca, četiri projekcije filmova u okviru retrospektive Književnost na filmu, kao i izložbu svetski poznate umetnice i
ilustratorke Juko Šimizu Divlji labud,
po motivima istoimene knjige priča Majkla Kaningema. Među piscima koji su
učestvovali na 6. Beogradskom festivalu evropske književnosti nalaze se i
poznati nemački pisac Tomas Majneke, jedan od najčitanijih slovenačkih pisaca
Feri Lainšček, izraelski pesnik Amir Or, jedan od nazjnačajnijih savremenih
hrvatskih pesnika i esejista Branko Čegec.
Glavna književna zvezda 6.
Beogradskog festivala evropske književnosti bio je veliki italijanski i svetski
pisac Klaudio Magris, autor slavnih knjiga Dunav,
Mikrokosmosi i Drugo more, kao i
nedavno objavljenog romana Obustavljen
postupak koji je već doživeo više svetskih izdanja, a na festivalu je imao
srpsku premijeru. Magrisovo gostovanje 6. Beogradskom festivalu evropske
književnosti bilo je veliki književni i kulturni događaj. Nekoliko stotina
ljudi došlo je da sluša razgovor sa ovim piscem koji je potom strpljivo, više
od pola sata, potpisivao svoj novi roman čitaocima koji su formirali red.
"Knjigama su
potrebni događaji, a savremenoj književnosti inovativne tačke promocije. Drago
mi je da je Beogradski festival evropske književnosti, koji organizujemo u
desetoj godini rada Arhipelaga, na
taj način prepoznat u široj javnosti. Tri su ključna razloga. Jedno je
multimedijalni karakter festivala. Književnost nam je, naravno, najvažnija, ali
kroz druge medije pokazujemo da je ona ne samo spremna da živi uporedo s njima
nego i da je deo naše svakodnevice, upućena i dostupna svima. Drugo je
činjenica da u našem društvu ima sve manje prostora za razgovor. Ovaj festival
se, naprotiv, odvija u duhu razgovora i kroz razgovore nastoji da stvori veću
javnu vidljivost vrhunske književnosti. Na trećoj strani, ovaj festival predstavlja
profile pisaca. Kada na festivalima učestvuje mnogo pisaca, onda najčešće niko
od njih ne bude dovoljno vidljiv. Mi smo se opredelili da u svakom programu
festivala usmerimo svetlo na jednog važnog pisca. Dragoceno je da smo za šest
godina festivala imali čitav niz značajnih pisaca savremene književnosti, a
neki od njih su i njeni nesumnjivi vrhovi poput Klaudija Magrisa, Davida
Grosmana ili Petera Esterhazija", kaže na kraju 6. Beogradskog festivala
evropske književnosti njegov osnivač i glavni urednik Arhipelaga Gojko Božović.
Ovo je bilo
najposećenije izdanje festivala koji je imao i neuobičajeno veliki odjek u
javnosti. Pored velikog broja posetilaca, među kojima je značajno prisustvo
mladih, programe festivala pratili su mnogi domaći pisci, profesori
univerziteta, niz pripadnika diplomatskog kora u Beogradu, kao i predstavnici
javnog, kulturnog i akademskog života.
Нема коментара:
Постави коментар