Danas je na Sofest-u u okviru pratećeg programa održana panel diskusija
pod nazivom „Skupljači perja- međaš srpskog (jugoslovenskog) filma.“ U diskusiji
su učestvovali Aleksandar Avramović član odbora festivala, inače je jedan od
inicijatora ove ideje, Miroljub Vučković iz Filmskog centra Srbije koji je
moderirao diskusiju, Dejan Dabić iz časopisa Filaž, Vlastimir Sudar – teoretičar
filma, i profesor Petar Volk. Dragan Marinković predstavljao je Jugoslovensku
kinoteku koja je jedan od organizatora diskusije i izložbe posvećene filmu
„Skupljači perja“ i Aleksandru Petroviću u čijem znaku protiče 46. Sofest.
Učesnici
panela su se osvrnuli na celokupan život i delo Aleksandra Petrovića i njegov
značaj za domaću, ali i svetsku kinematografiju. Zaključili su i posle 50 godina
ovaj film predstavljaja pravi primer moderne.
Dejan Dabić raspravu o filmu započeo je osvrtom na
scenario, koji je takođe napisao Petrović. Uprkos tome što je scenario poetičan
i vizuelan, Dabić ističe koliko je rediteljski postupak zaslužan
za neke od kultnih scena, poput scene u kafani s Oliverom Katarinom, ili borbe
noževima među perjem. Osvrnuo se i na upotrebu mizan kadra koji je Petrović
preferirao u odnosu na montažu.
Vučković je
skrenuo pažnju na autentičan tretman folklora, odnosno da je Petrović svojim
filmovima ukazivao da se autentično treba poštovati a da se treba čuvati
folklornog romantizma. Sudar je dodao da savremeni filmski stvaraoci mogu mnogo
da nauče iz Skupljača perja jer je to film koji se hrani folklorom a izbegava da
upadne u zamku etno kiča. To je vrlo specifičan film koji se ne može posmatrati
isključivo iz naše perspektive (jugoslovenske, srpske, balkanske), radi se o
filmu u kome se govori na romskom u trenutku kada je velški u Velikoj Britniji
zabranjen, kada je u razvijenijim državama po pitanju ljudskih prava situacija
bila mnogo gora nego kod nas. Takođe, popularizovao je pesmu Đelem Đelem koja je
danas romska himna, a koja nije beznačajna zabavna numera, već govori o progonu
roma tokom drugog svetskog rata.
Učesnici panela složili su se da naš film nikad nije
uspeo da dosegne takve visine kao te davne '67 koja je bila možda najbolja
godina u jugoslovenskom filmu. Dabić je rekao da je to bio svojevrsni „gren
slem“, kada su naši filmovi osvojili nagrade na tri najvažnija svetska
festivala- Kanu, Veneciji i Berlinu. Sa Petrovićem su u Kanu u konkurenciji bili
i Antonioni, Šlendorf, Kopola, što je neponovljen uspeh, i nakon tog festivala
vrata domaćim autorima su bila otvorena, nismo više doživljavani kao autsajderi.
Skupljači perja se danas izučavaju na filmskim akademijama širom sveta i to je
film koji je potpuno promenio krvnu sliku naše kinematografije, zaključuje
Dabić.
Petar Volk se
prisetio kako je više puta predlagao da se Aleksandar Petrović kandiduje za
akademika Srpske akademije nauka, ali je dobio odgovor da to nije moguće jer u
statutu ne postoji filmska umetnost. Zaključio je da planira da predloži i
inicira podizanje spomenika Aleksandru Petroviću, a Aleksandar
Avramović je takođe istakao da je
pokrenuta inicijativa za objavljivanje jedne sveobuhvatne monografije o Petrovićevom
delu.
Planirano
je da se transkript ove diskusije nađe u izdanju časopisa Filaž.
Нема коментара:
Постави коментар