Navršava se pola veka od smrti osnivača i upravnka Jugoslovenskog dramskog
pozorišta Bojana Stupice. Tim povodom, u situciji kada taj dan nije moguće
obeležiti u JDP-u, na youtube kanalu JDPtv biće postavljena dvodelnu dokumentarna
emisija MEĐU NAMA: BOJAN STUPICA autora Feliksa Pašća.
Snimak se emituje
zahvaljujući ljubaznosti RTS-a. Emisija će biti na youtube kanalu JDPtv do 29.
maja a istog dana, na kanalu RTS Trezor (rtsplaneta.rs) u 22:30 biće emitovan
prvi deo ove emisije dok će drugi, gledaoci RTS-a moći da pogledaju sutradan,
30. maja, takođe u 22:30.
BOJAN
STUPICA
(Ljubljana,
1. avgust 1910 – Beograd, 22. maj 1970)
BOJAN
STUPICA, jedna od najsjajnijih figura naše kulture, čovek raskošnog dara kog je
celog dao pozorištu, po osnovnom obrazovanju, bio je arhitekta (diplomirao je
na Tehničkom fakultetu u Ljubljani, na odseku arhitekture), a ostao je upamćen
kao scenograf, reditelj, osnivač, graditelj i upravnik pozorišta, glumac.
Na
drugoj godini studija upoznao je Savu Severovu, koja je učila glumu na
berlinskom Institutu za pozorište, i uz nju se opredelio ne samo da crta
scenografske skice kao student arhitekture, nego da se posveti teatru. Putovao
je 1929–1931. u Italiju, Nemačku, Austriju i Švajcarsku, posećivao pozorišta i
pratio proces proba, tako da je postao odličan poznavalac savremenih
tendencija. Sava i Bojan su se venčali i oboje prihvatili prvo ponudu
Mariborskog pozorišta 1932, pa potom Narodnog pozorišta u Skoplju, te 1933.
Novosadsko-osječkog
pozorišta. Godine 1934. vratio se u Ljubljanu da okonča studije, a onda su oboje
dobili angažman u Drami Narodnog pozorišta u Mariboru, gde se pokazao njegov
rediteljski dar za rad s glumcima. Godine 1935, prelaze u SNG u Ljubljani, gde
ostaju tri godine. U tom periodu, Stupica putuje u Prag da se upozna s češkim
pozorištem. S obzirom na slavu koju je stekao, odlučuje se da zatraži angažman
u Narodnom pozorištu u Beogradu i ponovo njih dvoje bivaju primljeni.
Do pred
rat, Bojan je izbio u red najzapaženijih i najmodernijih mladih reditelja u
celoj Jugoslaviji. U godini početka Drugog svetskog rata, tražili su studijsko
putovanje po Evropi i obišli su Nemačku, Mađarsku, Francusku, Švajcarsku i
Italiju, a svuda su intenzivno pratili pozorišna zbivanja. Po povratku u
Ljubljanu rodio im se sin Matija, budući slikar.
Bojan
Stupica bio je levičar i saradnik u akcijama Komunističke partije. Nekoliko
puta uspeo je izmaći okupatorskim vlastima. Ipak su ga 1942. uhapsili i poslali
u logor Gonaros. Bio je mučen i teško se razboleo, a posebno mu je stradala
kičma. Tek po kapitulaciji fašističke Italije 1943, pušten je sa starcima i
neizlečivim bolesnicima.
Po
oslobođenju i čim se malo oporavio, pozvan je za pomoćnika upravnika Drame SNG
u Ljubljani. U proleće 1946. bio je na studijskom boravku u SSSR, gde se
posebno zainteresovao za rad i ustrojstvo MHAT. U školskoj 1946/47. postavljen
je za honorarnog profesora na ljubljanskoj Akademiji za igralsku umetnost, ali
je došao na ideju da bi Jugoslaviji trebalo jedno pozorište nalik na MHAT
Stanislavskog. Svoju zamisao pretvorio je u elaborat za Komitet za umetnost i
kulturu: Elaborat o Centralnom teatru
FNRJ (11. novembra 1946). To je bio začetak Jugoslovenskog dramskog
pozorišta.
Bojan
je imenovan za umetničkog rukovodioca Jugoslovenskog dramskog pozorišta, a on
je s arhitektom Belobrkom pristupio preuređenju zgrade Manježa. Istovremeno je
radio na probama. Novo pozorište otvoreno je 3. aprila 1948. njegovom režijom
pedstave Kralj Betajnove Ivana
Cankara. Usledile su i premijere Čehovljevog Ujka Vanje i Goldonijevih Ribarskih
svađa. U JDP je upoznao svoju drugu životnu saputnicu, Miru (Todorović)
Stupicu. Sava je ostala u JDP do 1952, kad se vratila u Ljubljanu.
Bojanova
postavka Držićevog Dunda Maroja s
Mirom Stupicom kao Petrunjelom oduševljavala je publiku što u Beogradu, što po
Jugoslaviji na brojnim gostovanjima, a s ovom predstavom Jugoslavija je
otvorila sebi put na Zapad. Prvo gostovanje bilo je u Parizu, 1954, na Prvom
međunarodnom pozorišnom festivalu. Ova predstava je proputovala Evropom uzduž i
popreko (Beč, Budimpešta, Varšava, Vroclav, Poznanj, Moskva, Lenjingrad, Kijev,
Venecija…)
Bojanov
radni žar lako se prenosio na sve saradnike, osim na upravnike, Fincija,
Dedinca... Posle prvih krupnih umetničkih rezultata, organizovana je diskusija
među predstavnicima odgovornih foruma u kulturi grada. Mnogi su zamerali Stupici da traga za „iracionalnim i
neuhvatljivim valerima dela“, da su predstave „preterano“ tumačile ljudska stradanja...
Bojan i Mira Stupica napustili su JDP i Beograd. Angažman su odmah dobili
u Hrvatskom narodnom kazalištu u Zagrabu 1955.
Ispostavilo
se da je njihovim dolaskom, za dve godine, HNK preobražen u jednu modernu
pozorišnu sredinu. HNK je gostovao širom zemlje i njihov ansambl izbio je u
prvi plan interesovanja javnosti. Stupici su sigle čak i ponude za režije u
inostranstvu, pa je tako radio u Narodnom divaldu u Pragu i Burijanovom Teatru
D 34. Šezdesetih godina dobijao je ponude i režirao je, osim u Pragu, i u
Bazelu, Budimpešti, Moskvi i Lođu. Pozivi su stizali i sa drugih strana ali na
sve nije uspeo da se odazove.
Stupica
je režirao i dva filma, Jara gospoda
(1953) u kom je igrao glavnu ulogu, i U
mreži (1956).
Od
početka sezone 1957/58, Bojan i Mira Stupica ponovo su u JDP-u, ali svega dve
sezone. Kada je Milan Dedinac postavljen za upravnika Jugoslovenskog dramskog
pozorišta, Bojan i Mira su istog časa napustili ovaj teatar i prešli u Narodno
pozorište. U Bojanovom životu godina 1959. bila je posebno važna. Osim što je
mnogo režirao, preuzeo je umetničko rukovodstvo u Ateljeu 212 i potpuno ga
reorganizovao, a zatim i projektovao novu zgradu (otvorena je 20. decembra
1964).
Na
molbu istaknutih umetnika Jugoslovenskog dramskog pozorišta, 29. marta 1968. po
treći put stao je na čelo ove kuće. Još jednom je reorganizovao rad pozorišta i
obnovio glumački ansambl tako što je angažovao dve glumačke klase s Akademije
dramskih umetnosti (ove glumce štampa je prozvala Bojanovim bebama.) Brinuo je
o opremi tehničkih radionica, angažovao mlade reditelje, i odlučio da
projektuje i gradi kamernu scenu JDP – Novi teatar, koji je otvoren 1969.
Posle
političke zabrane predstave Kad su
cvetale tikve, zdravlje mu je naglo popustilo. Kratko je bolovao, lečio se
delom u Londonu. Preminuo je u 60. godini. Režirao je 116 predstava u zemlji i
14 u inostranstvu. Kreirao je senografije za svoje i predstave drugih
reditelja, a nekad je radio i nacrte kostima. Odigrao je 37 uloga u pozorištu i
pet na filmu. Radio je adaptacije za dve televizijske i jednu radijsku
predstavu. Prevodio je pozorišne komade. Prvi je Evropu upoznao s
jugoslovenskim dramskim delima, Krležom i Držićem. Projektovao je pozorišne
zgrade Ateljea 212 i Novog teatra, koji je nakon njegove smrti nazvan Teatar
„Bojan Stupica“. Učestvovao je u adaptaciji zgrade Jugoslovenskog dramskog
pozorišta. Bio je profesor glume i režije u Ljubljani, Beogradu i Zagrebu.
Nagrade
i priznanja je dobijao tokom života, ali ne koliko ih je zaslužio. Danas se
njegovim imenom zove nagrada za pozorišnu režiju, koju dodeljuje Udruženje
dramskih umetnika Srbije od 1971.
Нема коментара:
Постави коментар