U knjižari Delfi SKC, u četvrtak, 10. juna, pisac Slobodan Vladušić predstavio je svoj istorijski triler „Omama“, u kome je jedan od junaka Miloš Crnjanski. Ova knjiga je njegov lični pokušaj da odgovori na pitanje ko je bio veliki pisac, odnosno da čitaocu stvori neku vrstu doživljaja njegove ličnosti.
„Svi ljubitelji Crnjanskog, obični poklonici ili oni kojima je predmet
istraživanja, imaju svoje odgovore ko je Crnjanski, koji se u velikoj meri
razlikuju. Način da veliki pisac ostane prisutan u kulturi nije da ostaje kao
balzamovani leš kome se klanjamo nego da ga doživljavamo kao zagonetku, i
neprekidno pokušavamo da damo odgovor ko je bio taj čovek i zašto je veliki
pisac“, rekao je Vladušić.
U razgovoru o „Omami“ Vladušić je primetio da se pisci pojavljuju kao junaci dela drugih pisaca možda zato što ih danas ne doživljavamo kao kanonske autore prema kojima imamo strahopoštovanje, nego kao prijatelje iz prošlosti.
„Crnjanskog doživljavam kao
prijatelja iz prošlosti. U nečemu mu se divim, nekad mi malo ide na živce, ali
ova knjiga je nastavak tog prijateljstva“, naglasio je Vladušić.
Urednica romana Jasmina Radojičić istakla je da „Omama“
funkcioniše kao zasebna celina, ali da je i svojevrsni nastavak Vladušićevog
„Velikog juriša“, jer poseduje određene reference na nivou reči, toponima,
poput Kajmakčalana i likova koji su u prethodnom romanu bili dominantni a u
„Omami“ prolaze kao nekakve sene.
O knjizi su govorile i Vladušićeve kolege pisci Vladimir
Kecmanović i Slobodan Vladušić.
Pisac Vladimir Kecmanović rekao je da se Vladušić kao
esejista i docent srpske književnosti od svoje prve knjige razvijao, a da sada
definitivno možemo da kažemo da je opravdao smisao svog bavljenja prozom i da
od Milorada Pavića do Vladušića ne postoji teoretičar koji se okušao u prozi, a
koji je to uspeo.
„Roman ’Omama’ je postigao
najveću do sada kompozicionu doslednost i ritam, koji najobičnijeg čitaoca i
najobrazovanijeg naprosto veže za čitanje. To po mom mišljenju jeste vrhunska
odlika književnosti. Da funkcioniše na više nivoa i da čitalac može da pronađe
svoj nivo čitanja“, rekao je Kecmanović.
Pisac Dejan Stojiljković je ocenio da je „Omama“ vrlo
efektan, primamljiv triler, čiji početak odmah vuče čoveka da čita.
„Predviđam ’Omami’
još veći uspeh kod čitalaca od ’Velikog juriša’. Kad film flopne, kažu u
Holivudu da se povezao sa publikom. Pratio sam komentare na mrežama i ovaj
roman će još više da se poveže sa publikom. Biće čitan“, zaključio je
Stojiljković.
„Omama“ je delo zasnovano na proučavanju građe o životu i
stvaralaštvu Crnjanskog (1893–1977), ali su sam zaplet i glavni junak i
pripovedač Miloš Verulović plod Vladušićeve mašte. U Berlinu 1928. godine
bezimeni radnik dolazi u poslanstvo Kraljevine Srba, Hrvata i Slovenaca kako bi
prijavio nestanak svog prijatelja, pa Crnjanski kao ataše za kulturu i
Verulović, vojni savetnik u poslanstvu i heroj sa Kajmakčalana, kreću u potragu
za iščezlim čovekom. Trag ih vodi od luksuznih berlinskih restorana i bučnih
džez kabarea do zapuštenih kvartova po kojima se vuku uživaoci opijata.
Knjigu možete pronaći u knjižarama Delfi, Laguninim
klubovima čitalaca, onlajn knjižari delfi.rs i na sajtu laguna.rs.
Нема коментара:
Постави коментар