Juče je u Hotelu Zepter održana konferencija za medije povodom gostovanja Opere Sankt Peterburga. Na konferenciji su govorili:
- Evgenij Maligin, direktor „Opere Sankt Peterburga”
- Jurij Aleksandrov, narodni umetnik Rusije i umetnički direktor „Opere Sankt Peterburga”
- Ivana Vujić Kominac, upravnica Narodnog pozorišta u Beogradu
- Andreja Rackov, generalni direktor i direktor Opere i baleta Madlenianuma, i najavili četvrto gostovanje ovog kamernog muzičkog teatra u našem gradu sa sledećemi programom:
26. jun u 20 časova, Narodno
pozorište u Beogradu – opera R. Štrausa ELEKTRA
27. jun u 19 časova, Opera i teatar Madlenianum - Gala koncert u dva dela
REMEK-DELA SVETSKE KLASIKE
28. jun u 19 časova, Opera
i teatar Madlenianum – opera A.
Dargomižskog ESMERALDA
Državni kamerni muzički teatar – „Opera Sankt Peterburga” jedno je od najpoznatijih i najboljih muzičkih pozorišta u Rusiji i van nje. Njegov osnivač i stalni umetnički rukovodilac, narodni umetnik Rusije Jurij Aleksandrov, poznat je po svojim stvaralačkim eksperimentima i neočekivanim rediteljskim rešenjima. Trupa teatra „Opere Sankt Peterburga” je vrlo mlada. Čine je diplomci sanktpeterburškog konzervatorijuma koji nosi ime N. A. Rimskog-Korsakova, ali i mladi talenti koje Jurij Aleksandrov ume da pronađe širom Rusije. Sada već tradicionalno „Opera Sankt Peterburga“ krajem sezone gostuje u našem gradu, čak i u vreme loše epidemiološke situacije nisu odustajali od svoje posete Beogradu, visoko ceneći mišljenje naše publike.
Ovog puta nam izvode operu R. Štrausa Elektra
26. juna u 20 časova u Narodnom pozorištu u Beogradu, dok u Madlenianumu
prikazuju retko izvođenu operu A. Dargomižskog Esmeralda 28. juna
u 19 časova. Solisti će, u pratnji simfonijskog orkestra “Opere Sankt Peterburga”,
beogradskoj publici predstaviti i koncertni program Remek-dela svetske
klasike u Madlenianumu 27. juna u 19 časova. Na programu su arije i
dueti iz najpoznatijih opera ruskih i inostranih kompozitora: P. Čajkovskog, Ž.
Bizea, V. A. Mocarta, R. Ščedrina, L. Deliba, A. Alabjeva, Đ. Verdija i drugih.
Najboljim majstorima
Državnog
kamernog muzičkog teatra
„Opere Sankt Peterburga” – solistima izrazite individualnosti, sa istančanim
osećajem za stil i scenski šarm, svojstvena je zadivljujuća organika izvođenja
i prefinjeno psihološko poimanje dela. Unutrašnji, duhovno bogat, filozofski i
poetski svet dopušta smelu interpretaciju klasičnih i savremenih muzičkih
tekstova.
Pozorište
Aleksandrova nazivaju rediteljskim. Aleksandrov o tome kaže: „Moje pozorište je
glumačko”. Raspolažući malobrojnim glumačkim podacima, reditelj radi sa solistima
temperamentno i strasno, pomažući im da otkriju svoje glumačke mogućnosti.
Stalni saradnici Jurija Aleksandrova učestvuju i u ovim programima, za
dirigentskim pultom Maksim Valjkov, scenografiju i kostim je radio Vjačeslav
Okunjev, majstor svetla je Azat Julbarisov, a video kreacija je Georgija
Saveljeva, koreografiju za Esmeraldu je radio Vasil Panajotov.
„Već niz godina dolazimo na gostovanja u Srbiju kod svojih prijatelja,
kolega i publike. Srpski gledaoci nas uvek dočekuju srdačno, sa velikim
zadovoljstvom i interesovanjem. Prošle godine, kada je u čitavom svetu bila
krajnje neizvesna situacija, gostovali smo u Srbiji u okviru obeležavanja
75-godišnjice pobede nad fašizmom. Uz poštovanje svih predviđenih
epidemioloških mera, u salu je došla publika koja je bila oduševljena našim
umetnicima i predstavama i zajedno sa nama iskazala zahvalnost i uvažavanje
svim ljudima zahvaljujući kojima je pobeđena pošast fašizma” navodi direktor
teatra Evgenij Maligin.
Opera Elektra je bila početak saradnje Riharda Štrausa sa dramaturgom Hugom fon Hofmanstalom – obojicu ih je privukao siže Sofoklove tragedije. U osnovi poznatog mita je priča o Elektrinoj osveti očevim ubicama – majci Klitemnestri i njenom ljubavniku Egistu. Međutim, kod Sofokla dominira uzvišeni patos, svojstven antičkoj tragediji, dok je Štrausa i Hofmanstala, predstavnike početka dvadesetog veka, zainteresovalo nešto drugo – prikaz tamnih strana ljudske psihe. Umesto uobičajene predstave savršene i uzvišene Helade – prikazana je veoma uznemirujuća priča o bolu i mržnji. Stara Grčka je u ovoj operi neočekivano predstavljena kao strasna, impulsivna i demonska. Kompozitor je svu pažnju usmerio na veoma zahtevne solo partije, do krajnjih granica razotkrivajući konflikt glavnih junaka. Zahvaljujući Štrausovom smelom i novatorskom muzičkom jeziku, opera Elektra je postala privlačna i živa muzička drama, tipičan primer ekspresionizma.
„Može se reći da
je devetnaesti vek u književnosti počeo Gogoljevim Šinjelom, a od
Riharda Štrausa počinje dvadeseti vek u muzici, iz muzike ovoga kompozitora
izrasla je simfonijska i filmska muzika. Njegova ekspresija i emocionalnost
vode u ekstazu i ostavljaju veoma jak utisak. Ovo je veliko delo. Kada
razmišljam o novoj postavci,uvek biram ono što mi se učini aktuelnim… Siguran
sam da je došlo vreme upravo za ovakvu muziku. Tema ubistva roditelja rukom
sopstvene dece, tema koja razdire dušu - zar toga nema oko nas? Svako od nas će
se odmah setiti nekoliko zvučnih naslova u novinama. Naša predstava je
dramatična – to nam diktira sam život.
U priči se
pojavljuju dve sestre. Jedna je Elektra koja živi samo radi osvete, a druga je
devojka Hrizotemida koja je puna svetlih želja za ljubavlju. One su dve sasvim
različite osobe. Međutim, Elektrina priča je toliko strašna da se mora odraziti
na sve ostale učesnike. Krv i vlast opijaju i teško je odvojiti se od njih,
samo mahnuti rukom i otići. Ko god se nađe u takvoj mračnoj atmosferi više ne
može da sačuva sebe. Ovom postavkom želim da pokažem da nasilje rađa nasilje,
krv rađa novu krv i u tom smislu je donekle drugačija od ostalih postavki...”,
– objašnjava reditelj predstave Jurij Aleksandrov.
Budući autor znamenite Rusalke Aleksandar Dargomižski na početku svoje umetničke karijere sanjao je o velikoj romantičnoj operi. Posebno su ga privlačili siže i dela Viktora Igoa. Kolosalni uspeh Zvonara Bogorodičine crkve u Parizu podstakao je mnogobrojne inscenacije, slike i ilustracije. Likovi iz romana prešli su na opersku i baletsku scenu, drugačije osmišljeni i predstavljeni. Međutim, nisu sve režije i postavke bile podjednako uspešne. Dargomižski je u Esmeraldi pokazao da je darovit dramaturg. Snažno muzičko-scensko delo obiluje upečatljivim prikazima likova i dramatičnim scenskim izvođenjem. Talentovani mladi kompozitor stvorio je izuzetno delo u kome je do naših dana sačuvana slikovita atmosfera radnje i kolorit života srednjovekovnog Pariza.
„U našoj predstavi u potpunosti čuvamo istorizam dela
Dargomižskog. Postavku nismo lišili snažne i surove poezije srednjovekovnog
sveta, ali su problemi glavnih junaka dobro poznati i razumljivi i ljudima dvadeset
prvog veka, budući da su večiti. To su svetla ljubav koja je sjedinila dvoje
ljudi iz različitih društvenih slojeva (mladog oficira Feba i mladu Ciganku
Esmeraldu) i pogubna strast koja iznutra žeže i uništava, strast koja Frola
pretvara u demona… Tokom vekova se mnogo toga promenilo, ali i sada se, kao i tada,
neobična osećanja i strasti pojavljuju u nemilosrdnom društvu koje osuđuje
svaku iskrenost, što uvek dovodi do tragedije. Finale predstave, po mom
mišljenju, upravo je onakvo kakvim ga čini sam život. Nestaje prekrasna
katedrala, a zajedno sa njom gori sve ostalo: divni ljudi, njihove nade,
ljubavi, strasti i patnje“, kaže Jurij Aleksandrov.
Muzički kritičar Aleksandar Matusevič o predstavi je rekao:
„Slikoviti i raskošni kostimi sa tamnim gotskim dekoracijama u pozadini
deluju efektno i u potpunosti se uklapaju sa izražajnom muzičkom lepotom
partiture. Aleksandrov je majstorskom rukom stvorio fantastičnu istorijsku
predstavu, jasno dajući na znanje da privlačno i interesantno može biti i
tradicionalno čitanje, ukoliko je predstavljeno talentovano i živo, a veza sa
savremenošću se sama po sebi podrazumeva – grandiozni požar u katedrali u finalu,
u kome ginu i zločinci i pravednici, deluje kao repriza televizijskih vesti iz
aprila o najvećoj kulturnoj katastrofi našeg vremena.“
Povodom ove dve predstave Jurij Aleksandrov, umetnički direktor Opere i reditelj predstava kaže:
„Esmeralda i Elektra
su naše dve najnovije premijere koje su nam veoma značajne i drage. Čini mi se
da će Esmeralda biti bliža srpskoj publici jer je tako i u Rusiji. Delo
velikog ruskog kompozitora A. Dargomižskog je bilo neopravdano zaboravljeno. Mi
smo ga obnovili i prikazali publici sa velikim uspehom. Elektra se često
igra u Evropi, ali u Rusiji ne. To je naša najnovija predstava, premijera je
bila ove godine. Nadam se da će srpska publika, sa kojom smo u veoma prijateljskim
odnosima, biti zadovoljna našim dolaskom jer će „Opera Sankt Peterburga”
izvesti svoje najnovije predstave koje još nije videla cela Rusija.“
Нема коментара:
Постави коментар