Od Kulturnikovog dopisnika iz Zagreba
Iako Areteja, scensku fantazija u pet slika, praizvedenu
1959. i U Agoniji, dramu u dva čina,
praizvedenu 1928., razdvaja tačno 31 godina, oba dela zaokružuju dramski opus
Miroslava Krleže, obuhvaćajući potpuno različite tematike i dramaturgije. Tekst
U agoniji je deo ciklusa o Glembajevima koji osim dramskih dela sadrži i prozu
u kojoj Krleža stvara raznolike freske o porodici Glembaj uz hronološke i porodične
veze osoba i životopisa koja tvore
sudbinsku povezanost prošlosti i sadašnjosti.
Radnja drame U agoniji odvija se 1922. godine, u Zagrebu, u
galanterijskom salonu Laure Lenbah u vrlo kratkom vremenu. Zaplet je relativno
jednostavan: Lenbah, propali austrougarski oficir, pijanac i kartaš, traži od
svoje žene Laure novac koji mora da vrati toga dana do 7 sati naveče, no ona ga
nema. Lenbac joj pjeti samoubojstvom, Laura se ne obazire; u njihovu se svađu
upliće i advokat Križovec, Laurin ljubavnik, da bi na kraju prvoga čina Lenbah
posegnuo za pištoljem i ubio se.
U drugome činu, poslije policijskoga uviđaja, pratimo razgovor Laure i Križovca u kojemu se
otkriva njihova ljubavna priča. Posje uzaludnih molbi upućenih Križovcu, Laura,
shvativši da ne može više da računa na njega, grabi Lenbahov pištolj i i ona se
ubija. No, taj pomalo melodramatski zaplet samo je tanka ljuštura sjajne
psihološke studije o braku, vernosti, prevari, zaljubljivanju, vaspitanju,
društvenim običajima, položaju žene i borbi za finansijsku sigurnost.
Ivica Buljan je u Krležinom diptihu okupio je vrhunsku umetničku
ekipu. Lauru Lenbah iz drame U agoniji glumi Nina Violić, barona Lenbacha i
Ivana Križovca utelovljuju Krešimir Mikić i Livio Badurina, a rusku groficu
Madlen Petrovnu glumi Ksenija Marinković. Apatride, evropske medicinske
disidente u političkome egzilu iz drame Aretej igraju Alma Prica i Ksenija
Marinković, naslovni li Areteja glumi Milan Pleština dok Jadranka Đokić glumi
njegovu ženu Liviju Ancilu. Rimske vojnike iz ranog hršćanstva te ugledne lekare
iz vremena fašizma glume Lana Barić, Mislav Čavajda, Vlasta Ramljak, Vanja
Matujec, Dušan Bućan, Damir Markovina. Filip Vidović, Ivan Colarić, Marin
Klišmanić i Tin Rožman.
Prvi put na sceni zagrebačkoga HNK scenografiju radi
proslavljeni konceptualni umetnik Dalibor Martinis, dramaturgiju i adaptaciju
teksta potpisuje Vid Adam Hribar, kompozitor je Mitja Vrhovnik Smrekar, kostime je kreirala
Ana Savić Gecan, direktor svetla i videa
su Sonda Trinajst i Toni Soprano Meneglejte, asistent reditelja je Patrik Sečen
dok je asistentkinja scenografije Andrea Lipej.
Krleža je u ovome tekstu potpuno predan ibsenovskoj
dramaturgiji, ali, ovde se zaista ne radi o nekakvoj retrogradnoj dramaturgiji
(kako su mu mnogi prigovarali), nego o najboljem mogućem strukturiranju radnje
koja govori o obračunu muškarca i žene, o dubokom oranju po muškoj (onoj
muževljevoj i onoj ljubavničkoj) i ženskoj psihi, i na kraju, o likovima koji u
intimnoj atmosferi jedne prostorije razgolićuju sami sebe.
I dok se drama U agoniji događa na malenom prostoru u
zbijenom vremenu s protagonistima koji su nam izuzetno bliski, Aretej je nešto
posve drugo i prvo što se nameće je količina prostora i vremena u kojemu se to
delo odvija.
Lekara iz trećega veka koji ne pristaje na ucenu putuje kroz
vreme otkrivajući kako se ljudska priroda tokom istorijenije promenila. Izdaja,
ucjena, ubistvo, sve se to ponavlja unedogled.
Premijera predstave Aretej je 8. juna a premijera predstave
U agoniji je 9. juna u HNK Zagreb.
Нема коментара:
Постави коментар