Piše: Gordan Gorunović
NIKOLAJ LUGANSKI & PAVEL GOMZIJAKOV
Iz Rusije s ljubavlju
10. mart 2021, u 19h Velika dvorana
Kolarčeve zadužbine
Izuzetno veče za ljubitelje klasične
muzike priredili su Nikolaj Luganski i Pavel Gomzijakov. Dvorana je bila
ispunjena sa poštovanjem svih mera koje su propisane. Svaki drugi red je bio
bez publike i razmak između bio je ispoštovan. Sve to nije smanjilo visinu decibele
ovacija, koji su dolazile preko puta bine. Kao da je “Kolarac” bio prepun, kao što
je bilo na svakom prethodnom gostovanju izuzetnog pijaniste, (poslednji put pre
tri godine) ovoga puta pomognutom sjajnim violončelistom Gomzijakovim. Između
svakog od delova nastupa prave ovacije su ispraćale na kratku pauzu muzičare.
Kao da se dozivao bis između ali to je ustvari bila reakcija gledališta željnog
ovakvih nastupa koji manjakaju u ovim koroničnim vremenima.
Luganski kombinuje eleganciju i
gracioznost sa snažnom virtuoznoću i prestavnih je ruske tradicije na
internacionalnoj klasičnoj sceni. Poznat je kao majstor ruskog i
kasnoromantičarskog repertoara. Odabrane sonate za klavir i violončelo
Rahmanjinova, Šostakoviča i Debisija izvele su sinoć zvezde klasičnog muzičkog
sazvežđa. Jedan od kurioziteta je da je Pavel Gomzijakov sinoć svirao David
Tekle (David Tecchler) “Ex Romberg” violončelo izrađeno 1703. godine u Rimu.
Program je bio podeljen u tri celine:
Klod
Debisi – Sonata za violončelo I klavir u d-molu, L. 135
I – Prologue: Lent, sostenuto e molto
risoluto
II – Serenade: Moderement anime
III – Finale: Anime, leger et nerveux
Dmitrij
Šostakovič – Sonata za violončelo I klavir u d-molu, Op. 40
I – Allegro non troppo
II – Allegro
III – Largo
IV – Allegro
Sergej
Rahmanjinov – Sonata u g-molu za violončelo I klavir, Op. 19
I – Lento – Allegro moderato
II – Allegro scherzando
III – Andante
IV – Allegro mosso
Luganski je poznat po interpretacijama Rahmanjinova, Prokofjeva, Šopena i Debisija. Dobitnik je brojnih nagrada za ostvarene snimke i umetničke zasluge.
Redovno sarađuje sa vrhunskim
dirigentima kao što su Juri Temirkanov, Kent Nagano, Mihail Pljetnjov,
Đanandrea Noseda i Vladimir Jurovski. Među najznačajnijim koncertima za sezonu
2020/21. u nastup sa državnim orkestrom hamburške filharmonije
(Philharmonisches Staatsorchester Hamburg), Simfonijskim orkestrom BBC u
Londonu, Holandskom filharmonijom i Ruskim nacionalnim orkestrom u Pariskoj
filharmoniji, Cleveland orkestrom i NHK u Tokiju. Luganski često nastupa u
obilazi Evropu sa Simfonijskim orkestrom Malmea (Malmo Simfoniorkester) i
Simfonijskim orkestrom Montreala (Orchester Simphonikue de Montreal).
U junu 2019. Nikolaj Luganski primio je
Državnu nagradu Ruske Federacije za književnost i umetnost, za doprinos razvoju
i unapređenju ruske i međunarodne klasične muzičke kulture tokom poslednjih 20
godina. Luganski je odlikovan priznanjem Narodni umetnika Rusije u aprilu 2013.
godine, što je najviša čast za izuzetna dostignuća u umetnosti.
Pored toga što redovno i često nastupa
širom sveta, Luganski je profesor na Moskovskom državnom konzervatorijumu
Čajkovski od 1998. godine. Luganski je umetnički direktor Festivala Rahmanjinov
u ruskom gradu Tambovu. Kao poštovalac njegove muzike, pijanista redovno
nastupa na imanju Rahmanjinova i u muzeju Ivankovki.
Londonski ’Gramophone’ verovatno
najznačajniji magazin o klasičnoj muzici opisao ga je kao „najupečatljivijeg
izvođača vrtoglavog uspona“, Nikolaj Luganski je pijanista izvanredne dubine i
svestranosti. Među saradnicima u oblasti kamerne muzike su Vadim Repin,
Aleksandar Kniazev, Mischa Maiski, Leonidas Kavakos i Pavel Gomzijakov sa kojim
je nastupio u Beogradu.
Pavel Gomzijakov, violončelo
Kao solista i kamerni muzičar Pavel
Gomzijakov nastupao je širom sveta, sarađujući sa nebrojenim muzičarima među
kojima su Zahar Bron, Ogistan Dume, Lui Lorti, Hesus Lopez Kobos, Antoni Ros
Marba, Kristofer Varen Grin i Trevor Pinok. U julu 2007. godine nastupio je
zajedno sa pijanistkinjom Marijom Žoao Pires na Escorial festivalu (Španija).
Ovim koncertom započeta je dugotrajna saradnja dvoje muzičara. Zajedno su
nastupali širom Evrope, Dalekog istoka i Južne Amerike, nastupajući u teatru
Champs Elisees (Pariz), dvorani Victoria (Ženeva), Teatro Real (Madrid),
Filharmoniji u Kelnu i Konzerthaus-u u Beču. Snimak Šopenove sonate za
violončelo i klavir koji su napravili Pavel Gomzijakov i Marija Žoao Pires, a
koji je u maju 2009. objavljen na etiketi Dojč Gramofon (Deutsche Grammophon),
nominovan je za prestižnu nagradu Gremi. Tokom poslednje dve sezone, Pavel
Gomzijakov je nastupao sa Novom Filharmonijom Japana, Londonskim kamernim orkestrom
i Nacionalnim orkestrom iz Monpeljea. U aprilu 2010. godine Gomzijakov je
debitovao u Americi nastupivši sa čikaškim simfonijskim orkestrom (Chicago
Symphony Orchestra) kojim je dirigovao
Trevor Pinok.
Posle ovakvog koncerta poželeo sam da
ova pošast prođe i da se ritam programa na ovim prostorima a pogotovo u “Kolarcu”
vrati na stari ritam metronome. Sada deluje kao naučna fantastika ali nada ipak
poslednja umire.
Нема коментара:
Постави коментар