Četrnaesti
međunarodni festival dokumentarnog filma Beldocs, koji će pod sloganom “Reality
Check” biti održan od 9. do 16.
septembra u Beogradu, s ponosom predstavlja izbor najboljih dokumentaraca
koji su prikazani na prestižnom Sandens
festivalu. Sa ovog, jednog od najvećih svetskih festivala nezavisnog
svetskog i američkog filma u Beograd premijerno stižu tri dugometražna i jedan
kratki film koji su na Sandensu privukli veliku pažnju gledalaca i kritičara.
U programu “Pejzaž” biće
prikazan švajcarsko-nemačko-gruzijski film “Kako ukrotiti baštu” (Taming the
Garden) u režiji Salome Jaši
(Salomé Jashi). Ova dokumentarna oda rivalstvu između ljudi i prirode,
pripoveda priču o moćnom čoveku koji se prepušta neobičnom hobiju: on kupuje
vekovna stabla, od kojih su neka visoka i po 30 metara, od zajednica duž
gruzijske obale i presađuje ih u svoj privatni vrt, menjajući tako čitave
pejzaže. Film prati taj neverovatan proces i prikazuje potrebe i vrednosti
današnjeg gruzijskog društva, osvrćući se i na temu prisilnih migracija, gde
“iskorenjivanje” nije samo metafora.
U program “Udarni termin” uvršten
je američki film “Greška u Matriksu” (A Glitch in the Matrix) Rodnija Ešera (Rodney
Ascher), autora hit esej-filma “Soba 237” (Room 237) o otkačenim teorijama
iza filma “Isijavanje”(The Shining). Ovaj fascinantan i vizuelno stimulativan
dokumentarac ispituje teoriju simulakruma a time i ideju da svet u kome živimo
možda nije sasvim stvaran. Ova teorija stara je koliko i Platonova Republika i
aktuelna kao tviter nalog Elona Muska, pa “Greška u Matriksu” prati nastanak te
ideje tokom vekova, od filozofskih angažmana starih Grka preko istraživanja
Filipa K. Dika i autorskog rada sestara Vačovski pa do vodećih naučnika,
teoretičara igara i entuzijasta.
Reditelj Teo Entoni
(Theo Anthony) u američkom filmu “Svuda samo svetlo” (All Light Everywhere),
nagrađenom posebnom nagradom za Nonfiction Experimentation, kreće od “efekta
posmatrača” koji se koristi u fizici za opisivanje procesa u kojem čin
posmatranja ometa sistem koji se posmatra. U svom kaleidoskopskom eseju Entoni
istražuje odnos između načina na koji vidimo stvari i alata i praksi uključenih
u čin viđenja i vešto ističe kako je čin viđenja ispolitiziran i koliko naše
metode uokvirivanja mogu biti pogrešne.
Švajcarsko-portugalsko-mađarsko-beljgijski kratki film “Duhovi i stene:
Mit sa Azora” (Spirits and Rocks: an Azorean Myth / Espiritos e Rochas: um Mito
Açoriano) u režiji Ajlin Gukmen
(Aylin Gökmen) dešava se na vulkanskom ostrvu, gde su stanovnici uhvaćeni
u neprekidan ciklus: nad njima se nadvijaju pretnje predstojećim erupcijama i
teret prošlih trauma. Neki se oslanjaju na mit i verska uverenja da bi
protumačili svoju nesigurnu situaciju dok drugi pokazuju otpornost.
Tokom ovogodišnjeg Beldocsa biće prikazano 100 filmova u ustaljenim
festivalskim programima: Međunarodni takmičarski program, Srpski takmičarski
program, Vatromet, Meteori, Povetarac, Naslovna strana i drugim. U istim
terminima biće održan i Beldocs Industry uz podršku EU kroz program Kreativna
Evropa i podprogram MEDIA, Beldocs VR/AR Academy, Beldocs in Progress, Serbian
Docs in Progress, Documentaries for Kids & Youth i Beldocs Market.
Нема коментара:
Постави коментар