четвртак, 29. октобар 2015.

Sesar Antonio Molina: Beograd je grad priča

"Mnogo sam putovao, ali nisam pisao o svim gradovima u kojima sam bio. Neki gradovi, jednostavno, nemaju priču. Pisao sam samo o gradovima koji su me duboko dodirnuli i koji su me učinili drugačijim. Ja nisam isti čovek posle susreta sa gradovima o kojima sam pisao, između ostalog, i u knjizi Gradovi u kojima umine bol ",

rekao je Sesar Antonio Molina, veliki španski pisac i putnik Sesar Antonio Molina, burno pozdravljen na književnoj večeri u prepunom Klubu Doma omladine Beograda.

Sesar Antonio Molina boravio je u Beogradu kao gost svog srpskog izdavača Arhipelaga koji je objavio dve njegove knjige, roman Fuga o ljubavi i knjigu putopisa Gradovi u kojima umine bol.

Odgovarajući na pitanje kako bira gradove o kojima će pisati i šta sve, osim samog putovanja, prethodi tom književnom susretu sa gradovima, Sesar Antonio Molina je naglasio:

" Postoje četiri vrste gradova. Jedni vam ne govore ništa. Drugi govore vrlo malo i vrlo nejasno. Treći gradovi mnogo brbljaju. Četvrti gradovi vam se obraćaju tišinom, govore izuzetno i mnogo, ali to čine u čudesnoj tišini. Ja najviše volim ovu četvrtu vrstu gradoiva, ove gradove u tišini. Oni su moj najveći književni izazov i uvek im se rado vraćam. Uvek sačekam da me grad osvoji i da se prepoznam s njim. Imam i jedan dodatni kriterijum. To su mostovi, i to sam naučio kod Andrića. Jedva da mogu da zamislim grad bez mostova i nisam pisao ni o jednom gradu koji nema most."



Antonio Sesar Molina rođen je u La Korunji 1952. godine. Molina je pesnik, prozni pisac, esejista i prevodilac, dugogodišnji novinar i književni kritičar. Objavio je pedesetak knjiga. Bio je generalni direktor Instituta Servantes i ministar za kulturu Španije. Molina, koji se pre svega oseća pesnikom jer, kako kaže, „biti pesnik je način da se bude prisutan u svetu“, definiše sebe kao „pisca iz potaje“, budući da „oduzimajući sate snu“ spaja stvaralaštvo sa upravljanjem kulturnim institucijama od izuzetnog nacionalnog značaja O našem gradu kaže: 

" Beograd je nesvakidašnji grad, slojevit, ispunjen, uzbudljiv, dinamičan, u njemu nikada i ništa nije na jednom mestu. Malo bi se gradova oporavilo od tolike istorije i uspelo da živi sa njom i uprkos njoj. Beograd je grad priča i ja ću svakako nastaviti moju priču sa Beogradom."


Gradovi u kojima umine bol-fikcijski memoari velikog španskog pisca u kojima se prepliću činjenice i fikcija, viđeno i imaginirano, dokument i priča. Nesvakidašnja intelektualna avantura pisca koji hrli u susret obližnjim i dalekim, poznatim i sasvim nepoznatim gradovima i kulturama, jezicima i sudbinama. Knjiga pisana kao plod piščevih putovanja, stvarnih i književno-istorijskih, i njegovih vezanosti za gradove iz različitih krajeva sveta i za pisce koji su obeležili i utemeljili simboličke slike tih gradova. Pozilipo i Napulj, Ulica San Nikolo u Trstu, Potsdamer Štrase u Berlinu, kafe Stray dog u Sankt Petersburgu, Šela i Rabat, Drina i Višegrad, Beograd sa košavom, Palata Trinidad u Madridu, Groblje na Monmartru u Parizu, Kule Tišine u Bombaju, mrtvi gradovi u Siriji, samo su neki od gradova koji su u knjizi Gradovi u kojima umine bol privukli pažnju ovog putnika otvorenih očiju.

Pisac o Siriji, u svojoj knjizi  Gradovi u kojima umine bol kaže:


"Sirija krije u svojoj utrobi jedan od najlepših i najčudesnijih kataloga civilizacija koje je vreme progutalo.Nalik na putnika iz davnina posećujem drevne znamenitosti kao što su Apamija, Palmira, Bosra, Krak de Ševalije, tvrđava Alep, Šaba, Dura Europos, Hama, Kfar Ruma, Has, Al-Bara, Kalb Loze, Serđila, Dana, Džerada, Mari, Kika Biza, Kanavat, Rakka i Resafa. Samo izgovaranje njihovih imena ispunjava mi srce beznadežnom melanholijom. "

Fuga o ljubavi, pravi kosmopolitski roman koji čitaoca vodi od jednog do drugog grada, od jedne do druge zemlje, od jedne do druge ljubavi. Barselona i Madrid, Bolivija i Buenos Ajres, Krf i Firenca, Peruđa i Rim, Pariz i Sen Lizije, Budimpešta i Amsterdam – samo su neka od mesta na kojima se odigravaju sudbinski životni, politički ili ljubavni događaji u životu piščevih junaka.


Pripovedanje o ljubavi koja se neprestano preobražava, o ljubavima koje vrlo često ostaju neispunjene i nedorečene, ali se pamte u životnom iskustvu Molininih junaka kao najautentičnije jezgro.

Knjiga Fuga o ljubavi predstavlja putovanje po sećanju, književno traganje po impresijama i emocijama protagoniste, uz takvu književnu autentičnost i uverljivost da se čitaocu čini da je svaka priča stvarni fragment iz života pripovedača.

" Kada pogledam moje knjige, one su uvek jedna vrsta izjave ljubavi. U njima se uvek govori o ljubavi. Možda je tačno da nema srećnih ljubavi, ali nema ni sreće bez ljubavi. To je moj pogled na svet. Uvek govorim da nije tačno da u Romeu i Juliji u središtu stvari problem ljubavi. Tu nema nikakvog problema kada je reč o ljubavi, njih dvoje se vole, ta ljubav je cela i ispunjena. Nije problem ovih ljubavnika to što nemaju dovoljno ljubavi, nego to što nemaju slobodu izbora i slobodu izražavanja. Pišuči Fugu o ljubavi, hteo sam da predstavim junaka koji, usred politike i istorije, cenzure i progona, ostaje na strani ljubavi i traga za njom kao prvom i poslednjom istinom života", rekao je Sesar Antonio Molina i zaključio:

"U pripovedanju se stvarnost i imaginacija prepliću i niko ne može tačno da odredi čega ima više, jer je sve deo celine. Isto se dešava i u mom slučaju; neke priče jasnije su povezane sa određenom geografijom i konkretnim trenutkom, dok je u drugima prisutnija imaginacija, ali zanimljivo je da se na kraju sve ispreplitalo."

Нема коментара:

Постави коментар