петак, 23. октобар 2015.

Srušiti i iznova izgraditi




Samostalna izložba slovenačke umetnice Jasmine Cibic “Srušiti i iznova izgraditi” otvorena je  11. septembra u 19 časova u Salonu MSU. Bavi ise straživanjem kako umetnost i arhitektura mogu da posluže kao sredstvo moći svakog političkog uređenja. Sastoji se od performativne instalacije i istoimenog filma koji je za ovu priliku sniman u Palati Srbija.


Reč je o trećem poglavlju većeg rada pod nazivom Spielraum na kome umetnica radi godinu dana: prvi deo prikazan je u Ludwig Muzeju u Budimpešti, a drugi u Međunarodnom grafičkom likovnom centru u Ljubljani.


Ambijent i enterijer zgrade sa konferencijskom salom i salonima jugoslovenskih republika, poslužio je kao scenografija filma koji prikazuje razgovor četiri lika - ideološke varijacije Majke Države: Graditelj nacionalnog identiteta, Pragmatičar, Konzervator i Umetnik/Arhitekta. 


Fiktivni likovi (četiri žene) izgovaraju citate raznih svetskih političara, poput Staljina, Musolinija, Hitlera, Tita, kao i Ronalda Regana, princa Čarlsa, Džona Kerija, o građenju nacionalnog identiteta i o tome zašto neke građevine treba srušiti, rekonstruisati ili im promeniti namenu. Reč je o izjavama preuzetim iz dokumenata i političkih rasprava od početka  XX  veka do danas, što ukazuje na univerzalnost i bezvremenost paradoksa nacionalne i ideološke reprezentacije i njenih ikona.


Današsnja palata "Srbija", a nekadašnja zgrada SIV-a izabrana je kao lokacija za snimanje filma, jer ilustrativno ukazuje na pitanje šta se događa jednoj ikoni nacionalne baštine kada izgubi svaku mogućnost (re)prezentacije. Nekad pozornica nove svetske politike, danas predstavlja zaštićeni istorijski spomenik koji služi za diplomatske protokole: lišena glumaca, sama pozornica postaje glumac, i upravo tu pozornicu umetnica razmatra u projektu Srušiti i iznova izgraditi.


Jasmina Cibic (Ljubljana, 1979) je poznata slovenačka umetnica koja živi i radi u Londonu. Bavi se analizom specifičnog nacionalnog, političkog, kulturnog i umetničkog porekla, stvarajući karakterističan, sebi svojstven jezik. Koristi medij filma, instalacije, objekta i fotografije. Predstavljala je Republiku Sloveniju na 55. Bijenalu savremene umetnosti u Veneciji, nakon čega je doživela međunarodni uspeh. Učestvovala je na brojnim samostalnim i grupnim izložbama. Dobitnica je brojnih nagrada među kojima su nagrade Bevilacqua la Masa iTrend za izuzetna postignuća u vizuelnoj umetnosti u Sloveniji.

Kustos izložbe je kustos Salona MSU Una Popović. Izložba traje do 25. oktobra, svakog dana od 12 do 20 časova, osim utorkom.


U okviru pretposlednjeg dana izložbe “Srušiti i iznova izgraditi”, Muzej savremene umetnosti organizuje razgovor sa umetnicom Jasminom Cibic i kustosom britanskog BALTIC centra za savremenu umetnost Alesandrom Vinćetelijem u subotu, 24. oktobra u 13h u Salonu MSU (Pariska 14).


Tokom razgovora, Vinćenteli će se osvrnuti i na ranije projekte Jasmine Cibic u kojima se bavila pitanjem odnosa ideologije i arhitekture. On će razmotriti i ulogu performansa, koji je postao neizostavan deo novijih projekta umetnice. Razgovor je na engleskom jeziku.


Alesandro Vinćenteli (Alessandro Vincentelli) više od 10 godina radi kao kustos u Odeljenju za izložbe i istraživanja BALTIC centra za savremenu umetnost (BALTIC Centre for Contemporary Art), Gejtshed, Ujedinjeno Kraljevstvo. Njegov rad neposredno je vezan za istraživanje u oblasti savremene umetnosti, ali i nasleđa modernizma. Bio je kustos velikog broja samostalnih izložbi poput izložbe priznatih britanskih umetnika Elizabet Prajs i Stiva Mekvina, kao i mnogih drugih. Izložbu Davida Maljkovića “Sources in the Air” organizovao je u saradnji sa Van Abbe muzejom iz Ajdhovena. Od skorašnjih međunarodnih projekata naročito se ističe “They Used to Call it the Moon” (2014), koji je bio svojevrstan izložbeni hit u Ujedinjenom Kraljevstvu prošle godine. Za mesec dana pri BALTIC centru otvara se izložba britanskog skulptora Brajana Grifitsa pod nazivom “BILL MURRAY: a story of distance, size and sincerity”, čiji kustos je Vinćenteli. 







Нема коментара:

Постави коментар