четвртак, 24. фебруар 2022.

Strahinja Banović – konferencija za medije povodom srpske premijere filma na 50. FEST-u



U četvrtak, 24. februara, održana je konferencija za medije povodom predstojeće premijere filma “Strahinja Banović” reditelja Stefana Arsenijevića, zakazane za 25. februar u 19:30 u Kombank dvorani, na otvaranju jubilarnog 50. FEST-a. Na konferenciji su govorili reditelj Stefan Arsenijević, glumci Ibrahim Koma, Nensi Mensa Ofei i Nebojša Dugalić, koscenarista Nikola Dukre i producent Miroslav Mogorović.
Stefan Arsenijević reditelj filma, istakao je da mu je velika čast što otvara jubilarni 50. FEST:
“Jako živo se sećam svog prvog FEST-a pre tačno 30 godina. Ja sam imao 14 godina i to me je potpuno promenilo. Shvatio sam da je svet veliki i da ima puno uzbudljivih priča u njemu. To je bilo neko osećanje bogatstva, osećanja da je Beograd svet, da možemo da saznamo nešto novo o svetu gledajući te filmove. To osećanje me nije napustilo sve do danas. Veliko zadovoljstvo je da baš naš film otvara FEST”.
O motivaciji za priču koja nosi film, Arsenijević je rekao:
“Sve je počelo sa izbegličkom krizom koja se dešavala pred našim očima. Razgovarao sam sa migrantima, upoznao ih i shvatio da je jedan deo njih želeo da ostane u Srbiji. Posebno mi je bio zanimljiv jedan mladi migrant iz Gane, Ibrahim Išak, koji je poslužio kao inspiracija za glavni lik u filmu. U tom trenutku on je bio pun entuzijazma, volontirao je za Crveni krst, učio i dobro naučio naš jezik, i na sve načine pokušavao da postane deo našeg društva. Taj njegov entuzijazam mi je bio jako zanimljiv i dirljiv. Pošto sam već dugo razmišljao o Banović Strahinji kao savremenoj adaptaciji, pomislio sam da bi neko poput tog mladog čoveka mogao da bude novi Banović Strahinja danas, i da proživljava sve što se dešava u pesmi. Nadam se da ćemo prepoznati da su ti migranti ljudi, isti kao mi, i da će ovaj film istovremeno pružiti malo dublji uvid i u našu tradiciju i osavremeniti je”.
Ibrahim Koma, francuski glumac koji tumači glavnu ulogu u filmu, govorio je o odnosu prema epskoj pesmi “Banović Strahinja” i načinu na koji je sa rediteljem pripremao ulogu:
“Stefan nije želeo da pročitam pesmu, jer je želeo da moja gluma bude utemeljena u sadašnjosti. Nisam je pročitao, ali mi je bilo veoma važno da razumem da je o praštanju. Kroz čitavo snimanje sam to imao na umu – da je glavni junak heroj iako je migrant. On ima mnogo toga da pruži, iako nije materijalno bogat”.
Glumica Nensi Mensa Ofei publici će se predstaviti u ulozi glavne junakinje Ababuo:
“Za mene ona jeste najhrabriji lik u filmu. Veoma je smelo da ako ste u situaciji da vam nije dobro i nesrećni ste, imate hrabrosti da iz toga iskoračite. Za to je potrebno dosta energije. Sa time ćete se možda suočiti u svakodnevnim situacijama. To je kao da skočite u hladnu vodu ne znajući šta će se desiti”.



Nebojša Dugalić je odigrao ulogu taksiste koji prevozi migrante ka granici:
“Lik taksiste je predstavnik ovog našeg miljea i konteksta. On je prinuđen da, pomažući nekim ljudima da dospeju do svog cilja iako je to ilegalan posao, i sam nešto zaradi za život. Drago mi je da se kroz tako minimalistički dramaturški postupak vidi duh celog tog miljea i duh jednog vremena u kome taj taksista postoji. Vidi se muka jednog malog običnog čoveka. Ta dirljiva, groteskna i potresna situacija u kojoj se oseća sudar svetova, razlike između kultura, i naš mentalitet, pokušaj da se izvučemo iz neprijatnosti, na koje nas ovo vreme nažalost prinuđuje”.
Nikola Dukre, jedan od trojice koscenarista filma uz Stefana Arsenijevića i Bojana Vuletića, osvrnuo se jednu od zanimljivih situacija tokom priprema za snimanje:
“Otišli smo u Šid da izvidimo situaciju, tamo gde su migranti prelazili preko hrvatske granice. Zateklo me je što su volonteri iz Crvenog krsta pomislili da smo mi migranti – Stefan i ja. Prvo smo počeli da se smejemo što su to pomislili, ali nakon par trenutaka smo shvatili da je to zapravo tužno. Premda deluje da je to suvišno reći, migranti su ljudi, baš poput nas dvojice. Tada smo odlučili da priču izgradimo oko ljudi. A ono što ljude povezuje je univerzalno. To je ljubav. To je postao temelj priče”.
Miroslav Mogorović, producent filma, izrazio je zadovoljstvo što “Strahinja Banović” otvara FEST, a na konferenciji za medije otkrio je i jednu ekskluzivnu informaciju:
“Noćas smo, zahvaljujući Soul Food films, prodali prava za distribuciju filma za Sjedinjene Američke Države, Kanadu i Karibe. Uz neke centralnoevropske zemlje, ovo čini jednu lepu grupu zemalja u kojima će naš film oživeti. Divna stvar je da naša kulturološka matrica ima kapacitet da bude prepoznata širom sveta”. Mogorović je dodao da će film posle FEST-a biti prikazivan na letnjim filmskim festivalima u Srbiji, a da ulazi u redovnu bioskopsku distribuciju u septembru.



Film će na FEST-u reprizno biti prikazan u još pet termina – 26. februara u 10h u Kombank dvorani, od 17h i 21h u bioskopu Cineplexx Galerija Belgrade i u 19:30 u Dvorani Kulturnog centra Beograda, kao i 27. februara u 19 časova u Bioskopu Fontana.
Podsećamo, film je imao svetsku premijeru na 55. Međunarodnom filmskom festivalu u Karlovim Varima, gde je osvojio čak pet nagrada, uključujući i glavnu nagradu, Gran-pri Kristalni globus za najbolji film. Ovo je prvi put u ovom veku da je srpski film trijumfovao u glavnom takmičarskom programu na nekom od svetskih festivala najvažnije A kategorije.
Takođe, “Strahinja Banović” je do sada učestvovao i na još 20 filmskih festivala, među kojima su bili i prestižni festivali u Pinđau, Kairu, Sevilji, Monpeljeu, Solunu, Haifi, Trstu i drugim gradovima širom sveta.

Нема коментара:

Постави коментар