Ivan Petrović SVE JE DOBRO
03.08-24.08.2017, 12:00-20:00
Galerija ARTGET
"U meni su se sukobljavale, kao i uvek, teorijska i sentimentalna
privlačnost ka neredu i osnovna potreba za red i mir."
Bunjuel
"Ivan Petrović sopstvenoj fotografskoj produkciji vrlo često
pristupa kao arhivi, pri čemu pojedinačne fotografije ili fotografije iz
određenih serijala tretira kao materijal za dalje reinterpretacije,
rekontekstualizacije i uvod u nove narativne i značenjske celine. Njegove
metode rada u ovakvim postupcima jesu najpre selekcija, kao i naknadna
auto-kustoska namenska povezivanja u okviru različitih izlagačkih formata. Tako
se i aktuelna izložba Sve je dobro artikuliše kroz postojeće foto-projekte
Dokumenti i Noćne promenade koji svojim susticanjem sučeljavaju ne samo dva
perioda u njegovom radu već i dva pristupa – idejni i tehničko-tehnološki, kao
i različita tematska interesovanja za okruženja kojima pripada i kojima se
bavi. Projekat Dokumenti koncipiran kao kompilacija fotografskih radova iz 12
serija koje nastaju od 1997. do 2009. godine, predstavlja Petrovićevo
kontinuirano propitivanje fotografije kao svedočanstva što u pronicljivom
uočavanju i registrovanju pojava svakodnevnog života u Srbiji donosi specifičan
autorski iskaz o složenostima natkriljujućih istorijskih zbivanja i
tranzicionih procesa kroz koje je prolazilio ili u kojima se još uvek nalazi
naše društvo. Noćne promenade, sa druge strane, čini serija digitalnih
foto-zapisa portretisanih ljudi tokom večernjih izlazaka i šetnji korzoom, koje
umetnik najpre beleži u rodnom Kruševcu. Njegova intencija u ovom slučaju jeste
u početnoj ideji da fokus stavi na fenomen „odevanja“ i fizičkog izgleda
portretisanih u grupama i pojedinačno, a dalje dovodi do izvođenja različitih
zaključaka o kulturnim i supkulturnim identitetima u javnom prostoru.
Realizovane kao višegodišnje istraživanje, Noćne promenade dobijaju karakter svojevrsne
socio-antropološke vizuelne studije koja u pojavnostima protagonista otkriva
mnogo više pojedinosti o društvenim dinamikama i kolektivnim ponašanjima,
interpersonalnim relacijama i psihologiji grupe, prostorima manifestovanja
društvenosti, duhu i atmosferi zajednice u malim urbanim sredinama.
Iako fotografije iz dva pomenuta projekta povezane u
zajedničku celinu Sve je dobro predstavljenu u Galeriji Artget tretiraju
ljudski lik u različitim kontekstima, Ivan Petrović ih ne posmatra kao
portretne fotografije. Pre svega, on ih definiše kao fotografije koje u centar
pažnje stavljaju čoveka i „ličnu istoriju pojedinca nasuprot zvanične
statistike“.
Odlomak iz teksta Oko portreta Miroslava Karića i Slađane
Petrović Varagić
Ivan Petrović (Kruševac, 1973) je diplomirao 2002. godine na Odseku
za fotografiju, na Akademiji umetnosti „Braća Karić“ u Beogradu. Pored
fotografije, koja predstavlja osnovnu oblast njegovog delovanja, bavi se i
kratkom formom dokumentarnog filma i videom. Umetnička praksa Ivana Petrovića
proističe iz višeznačnog istraživanja fotografskog medija i zasnovana je
uzajamnim odnosima dokumentarizma, aproprijacije i revalorizacije. Tematska
interesovanja usmerena su mu ka pitanjima istorije, nasleđa i diskontinuiteta,
identiteta i lične istorije pojedinca, kao i pozicije koju medij fotografije
zauzima usled izmenjenih kulturnih, društveno-političkih ili
tehničko-tehnoloških paradigmi. Koosnivač je i urednik Centra za fotografiju
(2011). Inicijator je i urednik Foto-foruma (2010–2011). Autor je i priređivač
knjige Foto-forum, razgovori o fotografiji (2016). Dobitnik je nagrade
„Dimitrije Bašičević Mangelos“ (2008).
Izložba Sve je dobro deo je
projekta „Fotografski dijalozi — savremena umetnost i fotografsko nasleđe“ koji
se u organizaciji Centra za fotografiju realizuje povodom jubileja
dvestagodišnjice rođenja Anastasa Jovanovića.
Galerija Artget, Trg republike 5/I
svakog dana od 12.00 do 20.00, nedelјom zatvoreno
Marija Grahovac Karan EVOKATIVNE SILE, digitalna grafika
na alubondu, instalacija
03.08-24.08.2017, 12:00-20:00
Likovna Galerija
Projekat Evokativne sile
beogradske umetnice mlađe generacije Marije Grahovac Karan predstavlja seriju
digitalnih grafika na pločastom aluminijumskom materijalu – alubondu.
Projekat Evokativne sile
istražuje klasične grafičke principe u kontekstu savremene grafike baveći se
tehničkim mogućnostima digitalne štampe kroz procese sečenja i slaganja
površine grafičkog otiska u više slojeva, formirajući, na taj način,
trodimenzionalne oblike. Reflektujuća površina alubonda rad čini promenljivim u
odnosu na količinu svetlosti koju podloga prima i reflektuje, dok se kroz ugao
posmatranja grafike ostvaruje važan element ovog stvaralačkog postupka koji se
odnosi na interaktivnost dela i posmatrača. Nastali kao rezultat istraživanja
tradicionalnog medija grafike u novim tehničkim mogućnostima, radovi
realizovani kao digitalne grafike postavljaju se na zid, ali svojom
slojevitošću podloge blago istupaju u prostor stvarajući, na taj način,
doživljaj nadogradnje i raslojavanja grafičke površine čija se višeslojnost
naslanja na optičku umetnost. Nizovi međusobno prožetih talasastih struktura
grafika na aktuelnoj postavci mogu se posmatrati kao zanimljive eksperimentalne
forme sa intimnim gemetrijskim
predstavama koje nude specifičan likovni, vizuelni i energetski
potencijal. Svi radovi na izložbi Evokativne sile nastali su u okviru
doktorskog umetničkog projekta Silver force koji je umetnica odbranila na
Fakultetu primenjenih umetnosti u Beogradu 2017, a nadovezuju se na prethodne
serije kompjuterskih grafika Silver force i Colour force koje su predstavljene
javnosti 2013. i 2011. godine.
Marija Grahovac Karan je rođena 1978. godine u Beogradu.
Diplomirala je na Fakultetu primenjenih umetnosti u Beogradu, smer Grafika i
knjiga, magistrirala je i doktorirala na istom Fakultetu na Odseku grafika.
Grafike, dizajn knjige i ilustracije izlagala je na 13 samostalnih izložbi i
učestvovala je na preko 100 kolektivnih izložbi u zemlji i inostranstvu
(Švajcarska, Koreja, Mađarska, Bugarska, Rumunija, Urugvaj, Poljska, Rusija I
druge). Dobitnica je 3 nacionalne i 4 internacionalne ugledne nagrade za
grafiku, ilustraciju i ex libris knjige. Član je ULUPUDS-a. Predaje na Visokoj
školi likovnih i primenjenih umetnosti strukovnih studija u Beogradu.
Likovna Galerija
svakog dana od 12.00 do 20.00, nedelјom zatvoreno
SANA GOBE (Iran) & GOZDE ILKIN (Turska)
03.08-24.08.2017, 12:00-20:00
Galerija Podroom
Ovo je prvi put da Sana Gobe i
Gozde Ilkin izlažu zajedno. Za potrebe ove izložbe dve umetnice su pozvane da
međusobno sarađuju, iako se ranije nisu poznavale. U izabranim radovima obe se
bave percepcijom urbanih transformacija gradova beležeći priče o odnosu između
urbane i ljudske strukture. Uprkos geografskoj, istorijskoj i kulturnoj razlici
između dva grada, slike Teherana i Istanbula lako se mogu pomešati.
Razvoj grada i urbanizacija
obično ne proizlazi iz potrebe njegovih žitelja, već iz politike. Kroz
svojstveno iskustvo procesa urbanizacije gradova, umetnice pokušavaju da
oslovljavaju stvari onako kakve jesu, te u slučaju Istanbula tzv. „projekat
renovacije“ jeste zapravo destrukcija sećanja; dok komešanje u video radu iz
Teherana govori o nerazumevanju i nedostatku interesa. Za ispitivanje odnosa
između mikro i makro konteksta i njihovih relacija sa politikom, Ilkin i Gobe
počinju od intimnog predela svojih soba.
Prateći program izložbe:
Četvrtak, 3. avgust u 19.30
program otvaranja:
This wall grows at its roots (Ovaj zid raste iz korena) –
Performans Sane Gobe (trajanje 40 minuta)
Petak, 4. avgust u 19:00
Razgovor sa umetnicom Sanom Gobe (moderator Katarina Kostandinović)
SANA GOBE
Tomorrow sings another song (Sutra peva drugu pesmu)
Tehran, beloved city (Teheran, voljeni grad)
Urbanescape
Dokumentarni snimak performansa This wall grows at its root
(Ovaj zid raste iz korena)
„Sana Gobe predlaže drugačiji način oplemenjivanja javnog prostora,
zahtevajući prisutnost tela. Novi narativi se javljaju kao moduli prakse koja
simultano prati i stvara trenutke prekida, dozvoljavajući sklop uma gde
suptilni gest može poremetiti okolinu. Prekidi stvaraju blagi nemir u
stabilnosti, predvidljivosti i uređenosti prostora. Ovaj nemir je poziv na
promenu, na uspostavljanje novog ritma, iako malog, u prkos velikom orkestru
urbanog prostora razređene forme, pravila i navika. To dovodi do konteksta u kom
telo izvodi performans i razmišlja poetski.“ (S. Gobe)
GOZDE ILKIN
Video Series of Stained Estate I-II-III (Video-editing by
Çiçek Kahraman) (Video serija Umrljana zemlja I-II-III) Series of “Attendant”
(Rust stained & embroidery on fabric)(Serija „Pomoćnik“ (Rđa umetnuta i
uvezena na tkaninu))
“Umrljana Zemlja sastoji se od formi utkanih u materijal na kom sam
radila od 2014. do 2015. godine i tri srodne video projekcije. U novembru 2014,
pogled iz stana u koji sam se tada preselila bio je uperen u Taksim urgentni
centar koji se nalazi u centru Istanbula. Istoriju bolnice beleži i
prerepublikansko vreme, kada je bila starački dom. Dve nedelje nakon što sam se
uselila u stan, bolnica je započela projekat „renoviranja“. Duže vreme je ta
ceremonija destrukcije za mene konstruisala i proizvodila pozadinski zvuk i
sliku Istanbula. Biti svedok takvim zvucima i slikama je promenilo moju
umetničku praksu i percepciju svakodnevice. Tokom perioda destrukcije,
zemljište „bolnice“ se transformisalo u deo mog enterijera, kao audiovizuelni
ekran kome sam osuđena kroz ram prozora. U vidu fotografija i snimaka
zabeležila sam scene destrukcije kojima sam posvedočila četiri meseca.“
Pod uticajem spisa Umuta Jildirima pod nazivom „Rđa“, fokusirala sam se
na ostatke rđe, koji postepeno uništavaju predmete (metal) i organski život
(biljke) koji dotaknu. (Umut Jildirim, antropolog koji se bavi raseljavanjem i
sećanjem, počeo je da piše o džentrifikaciji Narmanli Hana, još jedne
monumentalne zgrade u centru Istanbula) Rđa postaje boja i obeleživač odsutnog
prisustva. Seriju „Pomoćnik“ sam reaalizovala ušivajući rđavu tkaninu oko
nepoznate forme koja čini figure u dodiru sa mrljom. Video snimci lokaliteta su
takođe deo serije. (G. Ilkin)
Galerija Podroom
svakog dana od 12.00 do 20.00, nedelјom zatvoreno
Нема коментара:
Постави коментар