od 18. do 22.
novembra
Jugoslovenska kinoteka, Kosovska 11
Jugoslovenska kinoteka, Kosovska 11
U saradnji sa Gete
institutom
Za neke je bio problematičan, drugi su ga nazivali producentom
kiča, neki su pak u njemu videli genija. Njegovo mesto u nemačkoj
kinematografiji svakako je trajno i neopozivo. Rajner Verner Fasbinder bi 31.
maja 2015. godine napunio 70 godina.
Goethe
institut u saradnji sa Jugoslovenskom kinotekom,
a na inicijativu Predraga Azdejkovića, direktorom festivala „Merlinka“,
organizuje retrospektivu sa izborom dela Rajnera Vernera Fasbindera. Od 18.
do 22. novembra u prostoru Jugoslovenske kinoteke, Kosovska 11 biće
prikazano 10 filmova nemačkog režisera, od ranih dela poput „Žabara“ (1969), do
poslednjeg dela „Kerel“(1982). Ovu retrospektivu započinjemo premijernim
prikazivanjem dokumentarnog filma
„FASBINDER“ (Nemačka, 2015), kojim je autorka Anekatrin Hendl takoreći
podigla spomenik Rajneru Verneru Fasbinderu.
Sa preko 40 filmova, koje je snimio za svega 13 godina, Rajner
Verner Fasbinder ubraja se ne samo u najuticajnije, već i u najproduktivnije
nemačke umetnike. Trajno je obeležio sedamdesete godine 20. veka, a pre svega
autorski film posleratnog perioda, poznat kao „Nova nemačka kinematografija“. Ono
što je zajedničko za sve Fasbinderove filmove jeste da na radikalan i lični
način pripovedaju o društvu. Politička i privatna sfera se neprekidno
prožimaju.
Odvažni i genijalni stvaralac ovakvog kalibra do
današnjih dana nedostaje nemačkom kinematografskom krajoliku – neko ko kao i
Fasbinder diže prašinu i stvarno mora nešto da nam kaže. Utoliko mit koji
Fasbinderovu smrt opisuje kao kraj jedne ere nemačkog filma, nije u potpunosti
neosnovan: „Kulturi je potrebno nešto kao ja“, rekao je Fasbinder 1976. godine
u toku jednog televizijskog intervjua. Čini se da možemo da se složimo sa njim.
P R O G R A M:
sreda 18. novembar
18:00 Fasbinder (Annekatrin
Hendel) 2015, 95 min
21:00 Fontane -
Efi Brist (1972) 140 min.
četvrtak 19. novembar
18:30 Marta (1974) 116 min.
21:00 Svi drugi
se zovu Ali (1974) 93 min
petak, 20. novembar
18:30 Đavolje vrenje (1976) 112
min.
21:00 Brak Marije Braun (1979) 120
min.
subota 21. novembar
18:30 Lili Marlen (1981) 120 min.
21:00 Lola (1981) 113 min.
nedelja, 22. novembar
17:00 Žabar (1969)
88 min.
17:30 Čežnja
Veronike Fos (1982) 104 min.
21:00 Kerel
(1982) 108 min.
Rajner Verner Fasbinder: „Želim svojim filmovima da izgradim kuću“
© 2015. Goethe-Institut
Za neke je bio problematičan, drugi su ga nazivali producentom
kiča, neki su pak u njemu videli genija. Njegovo mesto u nemačkoj
kinematografiji svakako je trajno i neopozivo. Rajner Verner Fasbinder bi 31.
maja 2015. godine napunio 70 godina.
Režiser koji je predstavljao izuzetak, rođen 1945. godine u
Bavarskoj, svakako nije bio graditelj idiličnih kućica. Malograđanske
institucije i norme svake vrste Rajner Verner Fasbinder odlučno je odbijao.
Svojim filmovima je više voleo da gradi kuću: „Neki su podrum, drugi su zidovi,
a neki pak prozori. Nadam se da će na kraju od toga nastati kuća.“ U njegovom
delu se susrećemo sa suvoparnim socijalnim studijama (Žabar, 1969.),
ambicioniranim ekranizacijama književnih dela (Fontane, Efi Brist, 1974.) i
velikim produkcijama (Lili Marlen, 1981.). Ono što je zajedničko njegovim
filmovima jeste to da na radikalno lični način pripovedaju o društvu. Politička
i privatna sfera kod Fasbindera neprekidno se prožimaju.
Anti, anti! i
Fasbinderova trupa
Fasbinderova karijera je počela nakon škole glume u minhenskom
akcionom teatru. Per Raben, koji je kasnije postao Fasbinderov stalni
kompozitor, u to vreme je vodio pozorište. Uskoro je Fasbinder preuzeo kormilo
i osnovao 1968. godine antiteatar. Ovde se nalaze koreni Fasbindera kao
režisera. Srodnost njegovih filmova sa pozorištem je očigledna. Fasbinderovi
često na brzinu napisani pozorišni komadi tog vremena bune se kao i njegovi
filmovi protiv ustajalosti Savezne Republike Nemačke šezdesetih godina. U
antiteatru, koji je istovremeno bio i kafana, vladale su haotične okolnosti.
Ovde je Fasbinder formirao glumačku trupu, poznatu iz njegovih filmova, i
naučio da ceni grupnu dinamiku koja je obeležila njegovo stvaralaštvo. Pored
Hane Šigule trupi su se pridružili Irm Herman, Heri Ber, Ginter Kaufman i
Ingrid Kaven koja je dve godine bila u braku sa Fasbinderom. Većina članova
ansambla sledila je Fasbindera bezuslovno – bez obzira na to što je senzibilni
umetnik umeo da bude besprimerni gad. Privatne kavge i njegove afere sa
muškarcima i ženama iz grupe uticali su na filmsku produkciju. Fasbinder
jeljubavnespletkekatkad unosio čak i u svoje scenarije, kao na primer u slučaju
filma Gorke suze Petre fon Kant (1972.).
Bez obzira na
gubitke
Pre svog rada u pozorištu Fasbinder je zapravo hteo da počne
direktno sa snimanjem filmova. U maju 1966. godine polagao je prijemni ispit na
novo osnovanoj Filmskoj akademiji u Berlinu, ali je bio odbijen. Fasbindera to
svakako nije moglo da zaustavi jer „kada moraju da se prave filmovi, oni se
naprosto prave“. Iste godine nastali su prvi kratki filmovi Gradski lutalica i
Mali haos. Kada su njegovi prvi bioskopski filmovi Ljubav je hladnija od mržnje
i Žabar 1969. godine prikazani na Berlinalu, Fasbinder jepraktično preko noći
doživeo uspeh. Film Ljubavje hladnija od mržnje dočekan je porugom i uzvicima
negodovanja.Žabar, adaptacija njegovog istoimenog pozorišnog komada, doneo je
režiseru pet filmskih nagrada i budžet za njegov sledeći projekat. Od tadaje
Fasbinder ostvario začuđujući broj produkcija: Između 1969. i 1982. godine
realizovao je 40 dugometražnih filmova, visokobudžetsku televizijsku seriju
Berlin Aleksanderplac (1980.), po istoimenom romanu Alfreda Deblina, apsolvirao
glumačke nastupe kod drugih režisera, pisao pozorišne komade, eseje i druge
spise.Ova neverovatnapotreba za delanjem - jednom prilikom je Fasbinder snimio
10 filmova za 18 meseci – i danas čini jedan deo fascinacije kojom njegovo delo
i dalje zrači. Ovakva produktivnost je bila moguća zahvaljujući kompaktnom
Fasbinderovom ansamblu koji je i u privatnom životu bio vezanza režisera.
Koleginice i kolege bili su u svako doba na raspolaganju i preuzimali na
snimanjima više funkcija. Prve filmove trupa je snimila skoro bez ikakvog novca
u roku od nekoliko dana, a Fasbinder je i kasnije često ulazio u projekte sa
nesigurnim finansiranjem: „Samo tako kod nas nastaju filmovi: Oni se stvaraju
bez obzira na gubitke.“
Nemačka holivudska kinematografija
Fasbinder je između ostalog filmovima Strah izjeda dušu i Marta
(oba filma snimljena 1974.) stekao status nevaljalog deteta i „rokzvezde“ Novog
nemačkog autorskog filma, ali je postao i objekat društvenih rasprava. Komadom
Otpad, grad i smrt, navodno antisemitskim i dugo neizvođenim, Fasbinder je
1976. godine izazvao istinski skandal – i proslavio se definitivno kao
provokator građanskih normi, uloga koju je preuzeo sa izvesnom dozom mangupske
radosti. Fasbinderov uspeh nije mogao da bude ugrožen često oštrimreakcijama
nekih delova društva. Svoje možda najznačajnije filmove snimio je pri kraju
svog života: takozvanu BRD-trilogiju (ime trilogije zapravo je skraćenica za
Bundesrepublik Deutschland, ondašnje službeno ime Zapadne Nemačke) - Brak
Marije Braun (1979.), Lola (1981.) i Čežnja Veronike Fos (1982. nagrađen
Zlatnim medvedom na Berlinalu). Ovi filmovi zastupaju Fasbinderovu tezu o
bojažljivom raskidu između nacional-socijalističke Nemačke i Nemačke kao
privrednog čuda. U stilističkom i pripovedačkom smislu ova trilogija, nasuprot
ranim delima prožetim pozorišnim manirom, stvara istinsku nemačku holivudsku
kinematografiju.
Odvažni i genijalni
stvaralac
Rajner Verner Fasbinder umro je 1982. godine u dobi od 37 godina u
Minhenu – verovatno od posledica konzumiranja droga i premorenosti. Njegova
tadašnja sustanarka i životna partnerka Julijane Lorenc, koja je bila zadužena
za montažu četrnaest Fasbinderovih filmova, našla ga je sa izgorelom cigaretom
među prstima; televizor u pozadini je bio upaljen. Moglo bi se pomisliti da je
svet naprosto prohujao pored ovog neumornog stvaraoca.
Odvažni i genijalni stvaralac ovakvog kalibra do današnjih dana
nedostaje nemačkom kinematografskom krajoliku – neko ko kao i Fasbinder diže
silnu prašinu i stvarno mora nešto da nam kaže. Utoliko mit koji Fasbinderovu
smrt opisuje kao kraj jedne ere nemačkog filma, nije u potpunosti neosnovan:
„Kulturi je potrebno nešto kao ja“, rekao je Fasbinder 1976. godine u toku
jednog televizijskog intervjua. Čini se da možemo da se složimo sa njim.
Нема коментара:
Постави коментар