Jedno od najvećih imena savremenog pozorišta, čuveni
reditelj Milo Rau, otvoriće ovogodišnji Bitef koji se održava od 25. septembra
do 4. oktobra.
Milo Rau (Bern, 1977) reditelj je, pisac i rezidencijalni
umetnik u NTGentu, a od prošle godine i umetnički direktor Bečkog festivala
(Wiener Festwochen). Studirao je sociologiju, germanistiku i romanistiku u
Parizu, Berlinu i Cirihu, gde su mu, između ostalih, predavali Pjer Burdije i
Cvetan Todorov. Kritičari ga nazivaju „najuticajnijim“ (Cajt),
„najnagrađivanijim“ (Suar), „najinteresantnijim“ (Standard),
„najkontroverznijim“ (Republika), „najskandaloznijim“ (Njujork tajms) ili
„najambicioznijim“ (Gardijan) umetnikom našeg vremena.
„Do sada je potpisao više od 50 predstava, filmova,
knjiga i akcija, a njegove pozorišne produkcije prikazivane su na svim
značajnim međunarodnim festivalima, uključujući i Bitef – njegova predstava
Orest u Mosulu otvorila je 53. Bitef, dok je na 50. Bitefu gostovao sa delom
Saosećanje. Istorija mitraljeza. Ove godine u glavnom programu gledaćemo
njegovu hvaljenu predstavu Antigona u Amazonu. Ovo će ujedno biti i njegov prvi
dolazak na Bitef”, izjavio je umetnički direktor i koselektor festivala
Nikita Milivojević.
Dramaturškinja i koselektorka Tijana Grumić dodala je da Rau
savremenu Antigonu smešta u amazonski kontekst iz posebnog razloga.
„Za potrebe rada na ovoj predstavi Rau sa timom odlazi
u Brazil, gde šume i prirodu proždiru kapitalizam i vatra i gde 1% stanovništva
poseduje 45% zemlje, i realizuje predstavu sa MST (Movimento dos Trabalhadores
Sem Terra), najvećim (zemljo)radničkim pokretom bez vlasništva nad zemljom”,
navela je ona.
DESET PREDSTAVA U
GLAVNOM PROGRAMU
Pored Antigone u Amazonu, veliku pažnju privukla je još jedna brazilska priča. Karolina Bjanki i njena plesna trupa Kara de kavalo u Beograd stižu na talasu brojnih uspeha i nagrada koje je osvojila predstava Trilogija Snaga kučke - I poglavlje: Nevesta i Laku noć, Pepeljugo.
U ovom
hrabrom radu Bjanki na radikalan način pristupa temi seksualnog nasilja,
analizirajući radove drugih umetnica, baveći se sopstvenim iskustvom, da bi na
kraju otišla korak dalje stavljajući sebe kao izvođačicu u ekstremne okolnosti
uzimanja GHB-a na sceni (supstanca koju predatori koriste za fizičko
onesposobljavanje žrtve pre napada).
Svega nekoliko meseci nakon svetske premijere na
ovogodišnjem Festivalu u Avinjonu, beogradska publika imaće priliku da pogleda
hvaljenu predstavu Hekuba, ne Hekuba Tijaga Rodrigeša. Nastala u produkciji
Komedi franseza, čuvenog pozorišta koje prvi put dolazi na Bitef, ova predstava
u Beograd dovodi vrhunsku postavu francuskih pozorišnih zvezda koje će oživeti
mit o Hekubi na originalan način.
Nastavljajući da otkriva mlade zvezde regiona, selektorski
tim uvrstio je u glavni program i predstavu Pukotina Jana Krmelja, koji je za
ovu predstavu dobio Borštnikovu nagradu za režiju. Hrvatska autorka Jasna Žmak
stiže sa predstavom this is my truth, tell me yours, u kojoj se na duhovit
način bavi odnosom prema umetničkom polju sopstvenog stvaranja - dramaturgiji.
Prateći program Bitefa počinje već večeras, kada se u Luci
Beograd otvara 12. festival savremenog cirkusa Cirkobalkana. Ove godine
jubilarno 25. izdanje obeležiće Bitef Polifonija, dok će festivalski život
započeti novi program Teorijska fešta - teorijska platforma koju uređuje prof.
dr Ana Vujanović. Susreti sa autorima još jednom će okupiti Bitefovu vernu
publiku i autorke i autore predstava, podstičući razmenu ideja i utisaka u
znatno neformalnijem okruženju.
Ulaznice za festival mogu da se kupe onlajn, na festivalskom
sajtu, sa popustom od 10%. Po redovnim cenama ulaznice mogu da se kupe i na
blagajni Bitefa, koja je i ove godine otvorena u festivalskom pres centru, na
prvom spratu MTS dvorane (Trg Nikole Pašića).
58. BITEF U
DRUŠTVU PRIJATELJA
Direktor Bitef teatra Miloš Latinović podsetio je na pedeset
osam godina dugu istoriju Bitefa, zbog čega ovaj festival s pravom važi za
najbolju tradiciju ne samo Beograda, već Srbije i regiona. Prisutnim
novinarkama i novinarima ovom prilikom obratila se Nataša Mihailović Vacić,
Sekretarka za kulturu Grada Beograda i predsednica Odbora festivala. Na tragu
slogana ovogodišnjeg Bitefa – Lepota (ne)će spasiti svet – ona je izjavila da
lepota može biti način otkrivanja istine, ali ne nužno i spas.
„Lepota više ne nudi jasne odgovore već podstiče na
kritičko preispitivanje stvarnosti. U svetu u kom živimo, umetnost i lepota
postaju sredstvo za kritiku, a ne spas. Lepota podstiče unutrašnju snagu za
promenu, koja je uvek i trebalo bi da bude, najpre lična”, kazala je
Mihailović Vacić.
Нема коментара:
Постави коментар