понедељак, 10. април 2023.

XVI Beldocs festival

 



Šesnaesto izdanje Beldocs festivala, jednog od vodećih festivala dokumentarnog filma u ovom delu Evrope, biće održano od 10. do 17. maja 2023. godine, na osam lokacija u Beogradu ( Dom omladine Beograda, Jugoslovenska kinoteka, Muzej jugoslovenske kinoteke, Dvorana Kulturnog centra Beograda, Cineplexx Ušće, Art bioskop Kolarac, Centar za kulturu Vlada Divljan i Barutana ) i predstaviće više od 90 premijernih savremenih dokumentarnih ostvarenja u sklopu 12 programskih celina.




Festival će, kao i proteklih godina, biti hibridne forme, budući da će deo programa biti prikazan na platformi Beldocs Online i televiziji Insajder. 

Celokupan program festivala dostupan je na zvaničnom sajtu beldocs.rs, gde se direktno mogu kupiti i ulaznice, koje su već u prodaji. 



Film "Još jedno proleće" autora Mladena Kovačevića otvoriće 16. izdanje Beldocs festivala! Ovaj dokumentarni medicinski triler sastavljen je u celosti od arhivskih snimaka i rekonstruiše događaje s proleća 1972. godine, kada je variola vera uneta u Jugoslaviju. Baziran je na intimnoj reminiscenciji naratora i protagoniste, doktora Zorana Radovanovića, koji je, kao jedan od vodećih epidemiologa u regionu, bio na poprištu borbe koja će ostati upamćena u analima svetske medicine.




Osvrnimo se na još neka ostvarenja koja će biti prikazana na XVI Beldocs festivalu:




Kako i koliko je „Čarobnjak iz Oza” (The Wizard of Oz) uticao na stvaralaštvo Dejvida Linča, saznaćemo u dokumentarcu „Linč/Oz” (Lynch/Oz) autora Aleksandra O. Filipa. Na predstojećem izdanju Beldocs festivala, zajedno ćemo zaviriti iza čarobnjakove zavese i spoznati poreklo autentičnog Linčovog filmskog jezika i simbolizma. Nakon svestke premijere na filmskom festivalu Tribeka a povodom beogradske premijere, Igor Stanojević, selektor Beldocs festivala je izjavio: „Linč je uvek fascinantna tema za diskusiju i razmišljanje. Verovatno do pravog i potpunog zaključka nikada nećemo i ne možemo doći, ali je nepresušni izvor zabave i inspiracije to svejedno pokušati“.




"Kijevski proces" (The Kiev Trial) i "Prirodna istorija uništenja" (The Natural History of Destruction) ostvarenja su ukrajinskog reditelja Sergeja Loznice. Proces iz naslova se odnosi na jedno od prvih posleratnih suđenja za nemačke naciste, dok drugi film istražuje precepciju i obradu fenomena masovnog uništenja nemačkog civilnog stanovništva u evropskoj posleratnoj književnosti.

Muzička odiseja "Reka"(River) istražuje izuzetan odnos između ljudi i reka. Naša putovanja i naše pejzaže kroz istoriju oblikovale su upravo - reke. Narator filma je Vilem Defo.

Kakav je osećaj svirati i šta znači slušati? "Muzika za crne golubove" (Music For Black Pigeons) postavlja egzistencijalna pitanja uticajnim njujorškim džez muzičama kao što su Bil Frisel, Li Konic, Midori Takada i mnogi drugi.



"Mariupolis 2" je poslednje ostvarenje litvanskog reditelja Mantasa Kvedaravičiusa, ubijenog u Ukrajini, upravo tokom snimanja. Na prethodnom Beldocs-u, publika je imala priliku da vidi njegov prvi film posvećen ovom zaraćenom području, a na ovogodišnjem festivalu videćemo nastavak događanja. Film je proglašen za najbolji evropski dokumentarac na poslednjoj dodeli Evropskih filmskih nagrada.

 "Apolonija, Apolonija" (Apolonia, Apolonia), rediteljke Lee Glob, prati razvojni put umetnice Apolonije, njene uspone i padove i navodi nas na razmišljanje o položaju žena u svetu savremene umetnosti. Premijerno je prikazan na Međunarodnom festivalu dokumentarnog filma u Amsterdamu (IDFA), gde je osvojio glavnu nagradu za najbolji dugometražni dokumentarni film u internacionalnoj selekciji.

"Kako spasiti mrtvog prijatelja" (How to Save a Dead Friend), biografski debi Marusje Siroečkovskaje, govori o patnji, depresiji i narkotičkoj zavisnosti mladih u Rusiji, početkom 21. veka. Dobitnik je glavne nagrade u međunarodnom takmičarskom programu Njujorškog festivala DOC NYC.



"Girl Gang", rediteljke Suzane Regine Meures, nakon nominacije za Evropsku nagradu za najbolji dokumentarac, nagrada u Minhenu i Rejkjaviku i prikazivanja na Međunarodnim festivalima dokumentarnog filma u Kopenhagenu, Atini, Cirihu i Talinu, biće prikazan i na 16. Beldocs-u! Glavna junakinja je četrnaestogodišnja influenserka Leoni, sa kojom ćemo zajedno zaroniti u svet društvenih mreža i ispitati efekte medijske eksponiranosti.

"Neredvil, SAD" (Riotsville, U.S.A.) dobitnik je nagrade za najbolji film na festivalu u Torinu, a bio je i deo selekcije Sandensa, CPH:DOX-a, IDFA, Film Independent Spirit Awards kao i San Francisko festivala. Rediteljka Siera Petengil koristi arhivske snimake, uz pomoć kojih istražuje aktivnosti koje su se odvijale iza kulisa fiktivnog grada Rajotsvila. Šta će nam otkriti vojni video materijal i koju tajnu krije mesto nastalo za kreiranje novog narativa, saznaćemo u maju na festivalu!



Na konferenciji za medije povodom 16. izdanja Međunarodnog festivala dokumentarnog filma Beldocs, koji će se održati između 10. i 17. maja, predstavljen je bogat i raznovrstan program festivala, sačinjen od 105 filmova, među kojima 9 svetskih i 91 srpska premijera, kao i 30 projekata u razvoju ili različitim fazama produkcije. Jedinstvena i odvažna filmska ostvarenja renomiranih i mladih autora iz celog sveta čine ovogodišnju selekciju izuzetno aktuelnom i relevantnom. Na osam lokacija u gradu – Dom omladine Beograda, Jugoslovenska kinoteka, Muzej jugoslovenske kinoteke, Dvorana Kulturnog centra Beograda, Cineplexx Ušće, Art bioskop Kolarac, Centar za kulturu Vlada Divljan i Barutana – publika će biti u prilici da vidi neke od najznačajnijih dokumentarnih filmova iz 2022. i 2023. godine. Festival će, kao i proteklih godina, biti hibridne forme, budući da će deo programa biti prikazan na platformi Beldocs Online i televiziji Insajder. Celokupan program festivala dostupan je na zvaničnom sajtu beldocs.rs, gde se direktno mogu kupiti i ulaznice, koje su već u prodaji.

Festivalski spot ove godine režirali su Dušan Čavić i Dušan Šaponja, poznati po serijalima Ciklotron i Marka žvaka.




Na konferenciji su predstavljeni Međunarodni i srpski takmičarski program, kao i filmovi nominovani za Eurimažovu nagradu Audencija (Audentia).

Pokrovitelji nagradnog fonda su Filmski centar Srbije u Srpskom takmičarksom programu, DOX TV u Međunarodnom tamičarskom programu, Fond Eurimaž Saveta Evrope u kompeticiji za Eurimaž Audencija nagradu, Delegacija EU u Srbiji za EU nagradu publike za najbolji evropski dokumentarni film u takmičarskom programu, Al Jazeera Balkans za najboji projekat u okviru Beldocs Pitching Foruma.

„Vrlo smo zadovoljni ovogodišnjim programom, filmovi su veoma interesantni, aktuelni, uzbudljivi i raznovrsni u tematskom, vizuelnom, kulturološkom, geografskom smislu, kao i u smislu filmskog jezika i autorskih pristupa. Selekcija Beldocsa svake godine oslikava beskompromisnu posvećenost smelim, autentičnim i kreativnim dokumentarcima, filmovima koji produbljuju naše poimanje realnosti i pokreću društveno relevantne teme sa kojima se danas suočavamo.“, kazala je Mara Prohaska Marković, direktorka Beldocsa.




“Mislim da smo ove godine sklopili jedan od najboljih programa Beldocsa do sada. Jedva čekam trenutak kada ćemo sve ove sjajne filmove sa kojima živimo poslednjih meseci moći da svečano predstavimo srpskoj publici. U srpskom takmičarskom programu ove godine biće čak 12 naslova, što mnogo toga govori o izuzetnom kvalitetu domaćeg dokumentarnog filma. Radujem se i susretu sa brojnim autorima koji će biti naši gosti. Ove godine ćemo ugostiti više od 150 filmskih profesionalaca iz celog sveta, što nam pruža priliku da pored gledanja filmova možemo da gledamo i u budućnost. Beldocs je oduvek bio mesto otvaranja nekih novih horizonata, i kako onda ne biti uzbuđen što nas tako nešto iščekuje već za manje od mesec dana.“ izjavio je selektor Igor Stanojević.

Domaći takmičarski program donosi čak dvanaest filmova koji osobenošću stila čine selekciju intrigantnom i upečatljivom. Među autorima ima kako novih, tako i nagrađivanih stvaralaca. Festival otvara film Mladena Kovačevića Još jedno proleće, dok se u selekciji prikazuje i film Prizvan i pozvan, prošlogodišnjih pobednika Beldocsa Luke Papića i Srđe Vuča. Srpski takmičarski program, pored navedenih ostvarenja čine i: A Istok reka teče (Jelena Radenović), Vodič za obalska utvrđenja (Tijana Petrović), Aurorin san (Dragana Jovanović), Flotacija (Eluned Zoë Aiano, Alesandra Tatić), Bugi i demoni (Ivan Šijak), Lopte (Gorana Jovanović), Na kraju puta (Ivana Todorović), Niko vredan pomena (Svetislav Dragomirović), Portret umirućeg džina (Stefan Đorđević) i Reznica (Davor Marinković).




“Trudimo se da svako novo izdanje Beldocsa napreduje u odnosu na prethodno. Uz sjajan domaći i međunarodni takmičarski program, ove godine u okviru selekcije ’Meteori’ imaćemo dva masterklasa posvećena eksperimentalnom filmu. Prvi je masterklas američkog reditelja Travisa Vilkersona, koji će se baviti odnosom ličnih i objektivnih sećanja na platnu. Drugi je slovačke rediteljke Viere Čakanjove koja tokom čitave svoje karijere pravi filmove koji su mešavina dokumentarnog filma i naučne fantastike. Raduje nas i to što smo uspostavili saradnju sa Institutom za film i video art – Arsenal iz Berlina i što ćemo pod njihovih pokroviteljstvom prikazati pet pažljivo odabranih filmova iz njihove kolekcije”, napomenuo je Marko Grba Singh, umetnički direktor Beldocs festivala.

On je saopštio i deset naslova koji će se naći u međunarodnom takmičarskom programu: Cisko Kid (Emily Kaye Allen), Drugi profil (Armel Hostiou), Kao ostrvo (Tizian Buchi), Kletva (Maria Kaur Bedi, Satindar Singh Bedi), Klinke (Fanie Pelletier), Oblici zaboravljanja (Burak Çevik), Pejzaž (Daniel Kötter), Teritorija mašte (Paula Maľárová), TrećIII (Karim Kassem), Zbogom divljaku (Sergio Guataquira Sarmiento).

“Odlična vest koja nas je veoma obradovala je to da je Beldocs odabran da bude domaćin prestižne Eurimažove nagrade Audencija koju dodeljuje Savet Evrope. Govorili smo prošle godine o zlatnom dobu dokumentarnog filma, pa su u međuvremenu najprestižnije evropske nagrade kao što su Zlatni lav u Veneciji i Zlatni medved na Berlinalu odneli dokumentarci, a sada po prvi put je dokumentarni filmski festival izabran da bude domaćin ove prestižne nagrade. Posebno nas raduje činjenica da se kreativna dokumentaristika sve više prepoznaje i vrednuje u okvirima audio vizuelne industrije, ali i kod same publike.“, istakla je Mara Prohaska Marković, direktorka Beldocs festivala.

U konkurenciji za nagradu Eurimaž Audencija ove godine nalaze se filmovi: Flotacija (Alesandra Tatić, Eluned Zoe Aiano), Klinke (Fanie Pelletier), Od nule (Irina Boiko), Beleške iz Eremocena (Viera Čákanyová), Cvetovi ljudskog tela (Helena Wittmann), KaprKod (Lucie Králová), Vidi šta si me prisilio da uradim (Coco Schrijber), Bend (Álfrún Örnólfsdóttir), Sestrinstvo suve saune (Anna Hints), Apolonija, Apolonija (Lea Glob), Polaris (Ainara Vera), Gluvarenje u Toljatiju (Laura Sistero).




Beldocs se brojnim saradnjama sa svetskim i evropskim filmskim festivalima i mnogim akterima u međunarodnoj audiovizuelnoj industriji, pozicionirao kao glavno mesto susreta za audiovizuelnu industriju u ovom delu Evrope i kao festival je značajan ne samo na evropskoj, već i na svetskoj festivalskoj mapi. Tome u prilog idu i aktivni prateći sadržaji: Beldocs Industry Days, Connecting Futures, Beldocs Teen, Mini Doc, i drugi.

Tim Beldocsa smatra da je različitost jedna od osnovnih vrednosti društva i stremi tome da svima omogući pristup projekcijama i događajima. Stoga je na sajtu festivala i u katalogu programa moguće informisati se o dostupnosti programa osetljivim grupama.

Beldocs se realizuje uz podršku Evropske unije kroz program Kreativna Evropa MEDIA, Ministarstva kulture i informisanja Republike Srbije, Sekretarijata za kulturu grada Beograda, Saveta Evrope, EU delegacije u Srbiji, Filmskog centra Srbije, Filmskog centra Grčke, Danskog filmskog instituta, Ambasade Australije, Portugalije, Slovenije i Izraela, Gete Instituta, Austrijskog kulturnog foruma, Italijanskog kulturnog centra, Misije OEBS-a u Srbiji, Al Jazeere Balkans, DOX TVa, Insajder TVa i ORION Telekoma.


Нема коментара:

Постави коментар