Pred nama je festival savremenog nemačkog filma GoetheFEST,
koji jedanaesti put zaredom organizuju Goethe-Institut i Kulturni centar
Beograda, ovog puta uz podršku ambasade SR Nemačke.
Pogledajte sedam filmova pod sloganom „Ljubav je
nezaustavljiva“.
Direktor Goethe-Instituta BeogradFrank Bauman kaže: „Filmovi
su uvek važni i pomoću njih lakše podnosimo događaje koji unose promene u naš
život ili nam omogućuju da na sat ili dva pobegnemo od stvarnosti. Upravo u
ovim teškim vremenima filmovi mogu da budu važniji nego ikad, jer otvaraju
prostore za drugačije životne realnosti i osvetljavaju i kritične teme. Mogu da
daju glas onim ljudima čije prisustvo u našim društvima često ni ne
primećujemo. To je politička dimenzija koja u našem ovogodišnjem progamu možda
najjasnije dolazi do izražaja u remek-delu Andreasa Drezena „Rabije Kurnaz
protiv Džordža Buša“.
Međutim, filmovi su i poezija. Bioskop je izraz naših snova,
rekao je Stiven Spilberg. I to je zaista tako, što ćete i sâmi moći da doživite
narednih dana. Lojalnost i izdaja, ljubav i smrt, snovi, prijateljstvo,
domovina. Prošlost i budućnost: ovih sedam filmova, čija je selektorka kao i
ranijih godina Sunčica Šido pokazuju šta pokreće ljude u celoj Nemačkoj.
Estetski, ponekad i kritički, a uvek zanimljivo: 11.
GoetheFEST 2022 pripoveda priče o ljudima i daje im glas. Doživite ovde u
Srbiji fascinaciju i snagu filmova iz Nemačke.“
PROGRAM U BEOGRADU
GOETHEFEST 2022
08-11.12.2022. | Kulturni centar Beograda
Dvorana Kulturnog centra Beograda, Kolarčeva 6
DRAGI TOMASE
Četvrtak, 08.12. | 20:00 časova
Otvaranje
Dragi Tomase - Foto Peter Hartwig, Zeitsprung Pictures Wild Bunch Germany |
Kada su 1968. godine sovjetski tenkovi prošli praškim ulicama, Braš protestuje, zajedno sa tadašnjom devojkom Sandom i drugim studentima, učestvujući u akciji deljenja letaka – i nailazi na zid. Rođeni otac ga cinkari i Tomas Braš dospeva u zatvor. Nakon uslovnog otpusta, Braš radi u fabrici i piše o ljubavi, pobuni i smrti. Međutim, u NDR ne znaju šta da rade sa ljudima poput njega. Znajući da nema nikakvih izgleda da će ga bilo ko čuti, Tomas i žena koju voli napuštaju domovinu i odlaze na Zapad.
Nemačka 2021
R: Andreas Klajnert
157 min.
Dom omladine Beograda
Petak, 09.12. | 18:30 časova
Vrelo leto u berlinskoj četvrti Krojcberg! Nora, prateći
svoju stariju sestru Jule, obilazi kvart Kotbuser Tor, odlazi na otvoreni bazen,
penje se na krovove kuća, odlazi na žurke, uvek u ulozi tihog posmatrača. Ona
je leptir u pripravnosti, u košuljici, više nije gusenica – kao ona koju Nora
drži u nekoj kutiji – ali još uvek nije izašla iz svoje čaure.
Kada na časovima fizičkog primeti da je dobila svoju prvu
menstruaciju i u panici beži u toalet, sreće svog anđela spasioca u liku malo
starije i prevejanije Romi. Romi nije samo pragmatična, jer joj spira krv sa
pantalona i nudi joj džoint protiv grčeva, nego u Nori budi potpuno novi emotivni
svet, što ona saopštava i svojoj rigidnoj nastavnici seksualnog vaspitanja
kojoj priznaje da su joj devojčice zapravo lepše od dečaka. Bezmalo
dokumentarističkim kadrovima, preciznim jezikom svakodnevice i dobrim
zapažanjima prikazanih životnih realnosti i pitanja koja se postavljaju u
određenoj dobi, rediteljka Leoni Kripendorf pripoveda u isti mah jednu
nežno-romantičnu priču o sazrevanju i priču o kaming autu; a na kraju, leptir
će poleteti.
Nemačka 2020
R: Leoni Kripendorf
95 min.
JOK
Petak, 09.12. | 21:00 časova
U filmu „Jok“, u 15 scena života jednog para, ne radi se,
prema reditelju Diteru Brigemanu, ni o čemu, osim o onome što čini život sa ili
bez dece, u ili van odnosa. Nije u pitanju šta je tema već na koji je način
obrađena i to je ono radikalno novo u ovom filmu.
Jok - Foto Alex Sass, FlareFilm |
Tokom perioda od sedam godina film prati svoje protagoniste,
kako u veselim tako i u teškim trenucima, kada su srećni i kada su u krizi, ne
gubeći fokus i protkan životnim mudrostima. Pri tome je ovaj film uvek otvoren
za nadrealno, što omogućuje da se stanje duša njegovih protagonista dodatno
prikazuje kroz kongenijalne scene.
Brigeman je opet tu sa, kao i obično, veoma originalnim
idejama, izraženim pre svega kroz sjajne replike. Ana Brigeman je takođe tu,
ispred kamere, ali i iza, kao ko-scenaristkinja. Cajtgajst miljea urbanih,
obrazovanih, liberalnih levičara ponovo u epizodama. A opet sve novo i sveže.
Nemačka 2021
R: Ditrih Brigemann
119 min.
SVI PRIČAJU O VREMENU
Subota, 10.12. | 19:00 časova
„Svi pričaju o vremenu“, nova i sveža nemačka feministička
tragikomedija, debitantski je film i diplomski rad Anike Pinske na Nemačkoj
akademiji za film i televiziju u Berlinu. Precizna i pametna društvena drama o
identitetu, poreklu i domu formirana je oko žena različitih generacija,
obrazovanja i stilova života. Glavna protagonistkinja, na kraju svojih
tridesetih odlazi sa svojom petnaestogodišnjom ćerkom na proslavu 60-og
rođendana svoje majke. Jedna od tema odnosi se na put ka ostvarenju u
dominantno ženskim profesijama i borbu za priznanje u svetu punom sujete. U
fokusu je odnos između glavne protagonistkinje filma spram druge ženske
pozicije – njene autoritativne mentorke.
One se međusobno, naravno svaka sa svoje pozicije,
propituju, kritikuju, podržavaju i unapređuju. Anika Pinske je bila
asistentkinja režije Maren Ade na filmu „Toni Erdman“, a pred vama je komedija
u smislu igre reči, viceva, sitnih laži i samoobmana koja ispituje nemačke
stavove u različitim miljeima. Film o nemačkim diskursima istorije današnjice
sa svim mogućim konfliktima od Istoka do Zapada, grada i sela, akademske elite
i seoskog miljea.
Ova tiha drama Ane Pinsken izbliza se bavi osećajem
bliskosti i udaljenosti, slobodom i prinudom, provincijom i gradom. Suptilno
poigravanje brojnim međutonovima omogućava odlično odabranim glumcima, koji
suvereno vladaju dijalektom, da prenesu atmosferu kako univerzitetskog miljea u
Berlinu tako i porodičnog slavlja na selu.
Nemačka 2022
R: Anika Pinske
89 min.
RABIJE KURNAZ PROTIV
DŽORŽA BUŠA
Subota, 10.12. | 21:00 časova
U filmu „Rabije Kurnaz protiv Džordža Buša“ reditelj Andreas Drezen i scenaristkinja Lajla Štiler uspevaju da stvore politički triler i topao portret jedne temperamentne žene. Još jedan film iz takmičarskog programa Berlinala. Istinita priča o pravu i arbitrarnosti – jer borba majke za sina koga, zbog sumnje na terorizam, muče u Gvantanamu, jeste borba za demokratiju i protokol njenog neuspeha
Kad su ga uhapsili, njen sin je imao 19 godina. Film počinje njegovim pismom njoj. U konstelaciji neverovatno različitih ličnosti, advokata (Aleksander Šer) koji je precizan i strukturiran i domaćice turskog porekla u Nemačkoj (Meltem Kaptan) uzbudljivo je posmatrati na koji način se zbližavaju i kako postaju prijatelji udruženi u borbi za trijumf ljudskosti.
I na kraju se dešava ono što niko nije više smatrao mogućim
Nemačka, Francuska 2022
R: Andreas Drezen
118 min.
AEIOU – BRZA ABECEDA
LJUBAVI
Nedelja, 11.12. | 19:00 časova
„AEIOU“, novi film rediteljke Nikolet Krebic sa porukom da
je ljubav kao sila prirode nezaustavljiva, još jedan je iz takmičarskog
programa Berlinala. Krebic je svojevremeno iznenadila publiku filmom „Divljina“
na Sandensu 2016. Tada u filmu romansa između devojke i vuka, ovog puta
ljubavna priča između šezdesetogodišnje Ane (Sofi Rojs) i momka od 17 godina
(Milan Harms). Da, ne možemo da ne pomislimo na Harold i Mod. Veoma slojevit
film, u naznakama, u lekcijama o životu i ljubavi. U centru je ženska požuda
protiv društvenih normi. Objekat je muškarac.
No, u ovom filmu ništa nije izvesno, kao sa slovom A kojim
sve počinje: život, bol, spoznaja i ljubav. I dalje se može razvijati u
beskonačno mnogo pravaca, jer A je oduvek bilo tu. Ona njemu kuva supu, on
krade za nju brendiranu tašnu. Dobiće je, međutim, samo ako baci staru. Klopka
pozicije moći jasna je od samog početka. Na kraju ostaje pitanje – da li je ovo
odnos oslobođen svih normi, čak i emotivnih
Ispred jednog od najpopularnijih mesta za izlazak u Zapadnom
Berlinu opljačkana je jedna glumica. Neki mladić ju je gurnuo, istrgao joj
tašnu i pobegao. Žena pada na kolena i posmatra napadača koji beži. Nešto
kasnije se ponovo sreću. Ana i Adrijan. Tom prilikom je ona njegova učiteljica
koja treba da ga nauči da govori.
Adrijan je siroče i smatra se komplikovanim slučajem. Ana je
glumica koja, međutim, već odavno više ne glumi. Oboje su negde na marginama
života, jedan korak izvan društva. Ana drži časove Adrijanu u svom stanu.
Vlasnik njenog stana je Mihel kome pripada cela zgrada. On je njen najveći
obožavalac..
Časovi se ubrzo pretvaraju u večere, šetnje i zajednički
popušene cigarete. Jednog dana pokušavaju da se odupru čitavom svetu. Uzajamno
se bodreći, bez prebijene pare, napuštaju grad. Njihov cilj je Francuska,
more...
Nemačka, Francuska 2022
R: Nikolet Krebic
105 min.
DEVOJKE IZ RUŠEVINA –
PRIČA ŠARLOTE ŠUMAN
Nedelja, 11.12. | 21:00 časova
Još jedan debitantski film, ostvarenje Olivera Kraha
„Devojke iz ruševina: Priča Šarlote Šuman“, teži tome da posleratne godine u
Nemačkoj sadržinski i formalno ispriča u novom ključu. Narativ se vezuje za
emancipaciju žena i seksualnu revoluciju. Film se trudi da razbije konvencije
naracije i viđenog. I u ovom filmu centralna tema je ženska požuda.
Devojke iz ruševina - Priča Klare Šuman - foto Artkeim, UCM.ONE GmbH_ |
Nemačka 1946: pet devojaka od bivše filmske dive ne uče samo
kako da postanu provokativne zavodnice, nego pre svega kako funkcioniše
seksualni odnos moći između muškarca i žene. One dekonstruišu svoje biografije,
što podrazumeva i određene rodne uloge, a nakon toga se vaspitavaju u duhu
radikalne emancipacije. Vizuelni izraz Olivera Krahta je neobuzdan i
plakativan, katkad prožet realnim narativom o ljubavi i čežnjom za uspehom.
Fantastični glumci uspeli su u potpunosti da iznesu svoje uloge u ovom kamernom
komadu.
Kroz kolaž od osam takođe kolažnih epizoda, koje se
razlikuju i u narativu i u slici, posmatramo i promišljamo jedan istorijski
period savremenim pogledom. Savremeno osnaživanje žena u patrijarhalnom društvu
još jedna je od centralnih tema u filmu koji je premijerno prikazan na Filmskim
danima u Hofu gde je odmah osvojio, pored nagrade za najbolji kostim i
scenografiju, posebno priznanje žirija za novi nemački bioskopski film.
Nemačka 2021
R: Oliver Kraht
126 min.
Нема коментара:
Постави коментар