MIJ, 29. decembar 2015 - 29. maj 2016. godine
Izložbi posvećenoj ulozi
grafičkog dizajna u kreiranju glavnih obeležja jugoslovenske države, kumovao je
Viktor Papaneko, austrijsko-američki teoretičar dizajna, svojom knjigom Dizajn
za stvarni svet, koja je značajno uticala na generacije tada mladih jugoslovenskih
dizajnera. Pod terminom dizajn za stvarni svet podrazumeva se dizajnerska praksa
kojom se pronalaze rešenja za stvarne probleme zajednice i time zauzima
aktivistička pozicija prema profesiji.
Stvaranje nove države
pretpostavljalo je stvaranje novih vrednosti, ispričanih kroz nove ideološke
paradigme subliminirane u svima razumljivim simbolima. Nakon mračnog iskustva II
svetskog rata, dizajneri i arhitekte, redom revolucionari i antifašisti,
učestvovali su u kreiranju novog društva sa dubokim uverenjem da će svojim
profesionalnim delovanjem doprineti promeni sveta nabolje.
Izložba Dizajn za novi svet,
autora Ivana Manojlovića, kustosa Muzeja istorije Jugoslavije i Koraljke Vlajo, više kustoskinje Muzeja za
umjetnost i obrt iz Zagreba, otvorena je
29. decembra 2015. gdine u prostoru Muzeja istorije Jugoslavije.
Izložba prati ulogu grafičkog
dizajna u kreiranju i širenju glavnih obeležja i postulata jugoslovenske
države, fokusirajući se na najvažnije motive utkane u brend nove države, kroz
osam izložbenih celina: državni simboli, kult Josipa Broza Tita, revolucija i
NOB, kult radnika, u službi naroda, industrijalizacija, modernizacija,
blagostanje.
Izložbom dominira plakat, kako
zbog svoje veličine i vizuelne snage, tako i zbog važnosti koju je imao kao
opšteprihvaćeno sredstvo masovnog prenošenja poruka u tadašnjem društvu. U
nastojanju da približi iskustvo prisustva grafičkog dizajna u svakodnevici
socijalističkog čoveka, izložba poseže za sveprisutnim grafičkim formama poput
novčanica, poštanskih maraka, kutija šibica, poslovnih čestitki, kalendara,
fabričkih kataloga i kompanijskih logotipa. Na postavci je izloženo preko dvestapedeset
plakata iz zbirki Muzeja istorije Jugoslavije, Muzeja za umjetnost i obrt iz
Zagreba, Muzeja za arhitekturu i dizajn iz Ljubljane i Muzeja savremene
umetnosti iz Beograda, kao i iz
privatnih kolekcija.
Izložba obuhvata i preko dvesta
publikacija iz Narodne biblioteke Srbije, sto poštanskih maraka iz fonda Muzeja
istorije Jugoslavije, preko 80 kutija šibica iz fonda Muzeja za umjetnost i
obrt i 300 zaštitnih znakova radnih organizacija iz fonda Muzeja primenjene
umetnosti i privatnih kolekcija.
Izborom grafičkog materijala dokumentovan
je razvoj ključnih službenih i neslužbenih državnih simbola: od zastave
trobojke i grba, preko zvezde, srpa i čekića do kulta Titove ličnosti i
nezaobilazne crvene boje, ali i odnosa dizajnera i tadašnjeg društva naspram
onoga što oni zastupaju i predstavljaju.
Poseban segment izložbe čine
radovi studenata Visoke škole likovnih i primenjenih umetnosti strukovnih
studija u Beogradu, koji pokazuju odnos mlade generacije dizajnera prema ulozi
dizajna u društvu danas.
Posetioci imaju priliku da premijerno
pogledaju i sedam intervjua sa značajnim učesnicima jugoslovenske dizajnerske
scene, snimljenih u Beogradu i Zagrebu.
Нема коментара:
Постави коментар