Пише: Гордан Горуновић
Полако
се захуктава нова позоришна сезона. Јесте пуна ограничења али добро је да се уз
очувања здравља уздиже и културни волумен у још увек ризичним временима.
Премијерно извођење монодраме „Чај са Кублај – каном“ у продукцији трупе “Упалимо
рефлекторе” а из
пера мултимедијалног уметника Саше Радоњића, на сцени Битеф театра кренуо је програм
под називом “Месец независне сцене”, као подршка независним ауторима и
трупама. Адаптацију
и драматуршку интервенцију урадио је Александар Милосављевић. Новосадско извођење
ће уследити 18. фебруара у Позоришту младих.
У
одабраном друштву и фином броју за овакву ситуацију на минималистички
осмишљеној сцени уживао сам у набијеном тексту, музичким повезницама и
уверљивом извођењу глумца Југослава Крајинова.
“Чај
са Кублај – каном” је монодрама са два лика (Писац и Пишчев глас) а сам
протагониста се први пут огледа у монодрами. Иначе, како сам писац објашњава,
“Чај са Кублај – каном” је интимна, џепна енциклопедија његових искустава из
вишемесечне борбе за живот која се одигравала 2009, а све у форми и руху
монодраме.
Сам текст врца мудрим, маштовитим, духовитим и фантастичним садржајем. Повремено као да је Филип К. Дик дошао на обалу Дунава и спустио Марсовце који својим бициклима долазе на купање. Борба за живот, губитак реалности а опет суочење са њом и тражењем правих израза за обичне ствари, које су се изгубиле у сплету мозговних вијуга. Топла прича где наратор принуђује писца/глумца да отпочне са главном темом из наслова, при крају изазива нелагоду а и осмех крајичком усана код публике. Нормално до тога дође на крају као у сваком комаду, али за више информација обавезно погледати представу.
Налик
на поглавља у књизи, сцене су одвојене музичким прелазима попут француског
„ноар“ филма, где гитара, бенд и глас самог аутора варирају од дисторзије, рајкудеровског
лебдећег звука и сонга који је хипнотички отпеван уз пратњу “Соларис
блуз бенда”. Морнарска шкриња, столица, књига, часописи и
нешто гардеробе уз комплетно црну позадину сцене довољно дочаравају адекватну
атмосферу. Повремено битне мисли буду исписане белим штампаним словима на
сценографији. Цитати који завређују пажњу а духом не заостају за
најквалитетнијим афоризмима.
Као
у свакој енциклопедији и овде су све одреднице до детаља веродостојне, односно
представљене онако како су се стварно збиле, изузимајући завршну микроновелу
која баца рефлекторско метафоричко светло по дубини и ширини тих стварних
догађаја. Аутор се нада да његова на овај начин артикулисана искуства могу
некоме некада у суочавању са сличним траумама бити од користи, односно
представљати подстрек у непредавању стихији која би их изненада понела, речи су
Саше Радоњића, новосадског песника, приповедача и прозаисте, сценаристе,
драмског писца, сувласника
издавачке куће и књижаре “Соларис”, али и музичара, оснивача и фронтмена
музичке групе “Соларис блуз бенд”.
Док год
постоје овакви храбри искораци и снажни потези неће бити кризе ни у једном
сегменту културе. Снагом свих пртагониста независне сцене показује да не мора
бити све естрада нити јефтина забава. Постоји довољно квалитета и храбрости да
се граби неким другим вредностима.
Нема коментара:
Постави коментар