SVIRAJ TO PONOVO, SEM je Vudi Alenov drugi celovečernji komad i prvi u čijoj se premijernoj postavci sam Vudi Alen pojavio u ulozi sada ikoničnog – vudialenovskog – simpatičnog gubitnika: nespretnog, nervoznog i brblјivog hipohondra koji, sa manje ili više uspeha, pokušava da prevaziđe egzistencijalističku krizu i / ili osvoji devojku izvan svoje lige. Po prvi put u ovom komadu, Vudi Alen svog glavnog junaka smešta u ono što će postati njegovo prirodno stanište: na Menhetn iznad 42. ulice, u kvaziboemski milјe akademskih snobova.
Vudi Alen, u ovakav svet, gde su glavni problem lјubavni, a
glavna dilema da li slušati Baha ili Teloniusa Monka, uvodi lik Bogarta –
zamišlјenog prijatelјa protagoniste Alana – parodiranu verziju tipičnog noir
junaka. Bogart je sve ono što Alan nije: samouveren, snažan, nedvosmislen…
crno-beli, kao filmovi iz kojih je ponikao. Svoje probleme leči burbonom, a
žene “ smiruje “ šamarima. Na ovaj način Vudi Alen otvara komički, ali i
značenjski potencijal komada.
Kao i sam naziv drame (replika “ sviraj to ponovo, Sem “
zapravo se nikada ne izgovori u filmu “ Kazablanka “) i Vudi Alenov Bogart je
rezultat pop miskoncepcije: pojednostavlјen, etiketiran i ready-to-use. I
ostale scene potvrđuju slično poigravanje sa citiranim filmovima, gde je efekat
bitniji od tačnosti, odnosno popularna predstava bitnija od suštine.
Nigde ovaj postupak nije više evidentan nego u poslednjoj
sceni između Alana i Linde, u kojoj Alan citira jednu od najčuvenijih replika
svih vremena, koju u oproštajnoj sceni “ Kazablanke “ Rik Blejn ( Bogart )
govori Ilsi Lind ( Ingrid Bergman ). Rik Blejn odlučuje da žrtvuje sve što ima,
svoju slobodu i potencijalno život, za opšte dobro. On se oprašta od Ilse jer
je to prava stvar, dobra stvar, a sebični motivi ( ostvarenje lјubavi ) postaju
nebitni i trivijalni.
Ispod fasade hladnokrvog realiste, koju Vudi Alan
parodira, krije se romantični idealista. Alan se, s druge strane, oprašta od
Linde jer je ona žena njegovog najbolјeg druga, jer se plaši odmazde i jer se
ona i njegov najbolјi drug zapravo vole. Ispod fasade simpatičnog gubitnika
krije se infantilni egocentrik, u isto vreme samokritičan i samozalјublјen, bez
stvarne brige za posledice svojih postupaka ili empatije za one koji ga
okružuju.
Odlomak iz predstave možete pogledato ovde
Нема коментара:
Постави коментар