Странице

понедељак, 22. октобар 2018.

Narodno pozorište u Beograd: Slučaj Hubač




Na dan kada smo s Bitefovcima krenuli put Palića i u Vinariju Tonković  (18. oktobra 2018.) gde su planirali da nam saopšte novosti, 30 umetnika i saradnika Drame Narodnog pozorišta objavilo proglas u kojem se traži smena upravnika Narodnog pozorišta Dejana Savića i preispitivanje razloga za smenu  Željka Hubača. Ovoj konferenciji u Medija centru prisustvovao je i Ivan Medenica, koji nam se kasnije pridružio.



SAOPŠTENJE ZAPOSLENIH UMETNIKA U narodnom pozorištu povodom smene Željka Hubača

„Mi gore potpisani umetnici Narodnog Pozorišta oglašavamo se u znak protesta zbog bahatosti uprave Narodnog Pozorišta na čelu sa upravnikom Dejanom Savićem. Vrhunac te bahatosti je smena  v.d. direktora Drame Željka Hubača. Navedeni razlozi za smenu su: Izmena vizure dramskog repertoara i nedovoljna uposlenost ansambla. Te razloge smatramo ciničnim, čak vrlo opasnim s obzirom da je taj repertoar doneo pozorištu 107 nagrada na domaćim i međunarodnim festivalima u protekle 3 godine. Imali smo 20 premijera, a u pozorištu su režirali prestižni domaći i inostrani reditelji. Naša Drama primljena je u Evropsku teatarsku konvenciju. Uposlenost glumaca Drame je veća nego što je bila pre dolaska Željka Hubača o čemu je Upravni odbor bio izveštavan. Jubilarna 150 sezona Nacionalnog teatra počela je pod skelama, bez velike scene, aferom zečica kao i umanjenjem sredstava za dramsku produkciju. Drama Narodnog pozorišta pokriva dve trećine repertoara i ima pozitivnu razliku prihoda nad svojim rashodima za održavanje repertoara, a radimo u neprimerenim uslovima.
Zašto se ljudi kažnjavaju za uspeh?

O kakvoj je promeni repertoara reč i zbog čega?

Zašto Drama u sledećih sedam meseci neće moći da ima premijeru u 150 jubilarnoj sezoni?

Kome smeta uspešan repertoar?

Kome smeta sloboda umetničkog izražavanja i sloboda govora u sredstvima javnog informisanja?

Zašto nije plaćena članarona za Evropsku teatarsku konvenciju čime su dovedena u pitanje sve privilegije koje to članstvo podrazumeva?

Da li je moguće da upravnik Dejan Savić ne poznaje sistematizaciju radnih mesta u okviru naše kuće?

Ko štiti nedomaćinsko poslovanje Dejana Savića i Aleksandra Stamatovića (stanje u šminci, stanje kostima, tehnike, dekora, sanitarnih čvorova...)

Zašto se zapostavlja Drama i kažnjavaju njeni rezultati? 

Zbog gore navedenih razloga tražimo smenu Dejana Savića i preispitivanje razloga za smenu Željka Hubača“.




 
Među potpisnicima proglasa su Nebojša Dugalić, Nataša Ninković, Nela Mihajlović, Tatjana Mandić Rigonat, Vanja Ejdus, Nenad Stojmenović, Igor Đordjević, Olga Odanović, Nada Šargin i drugi.


Kao u nekoj zakukuljenoj drami usledilo je pismo novopostavljenog direktora Drame Juga Radivojevića.


SAOPŠTENJE JUGA RADIVOJEVIĆA

"Poštovani,

obzirom da je smena gospodina Željka Hubača izazvala oštru polarizaciju u ansamblu "Drame" a samim tim i potpuno narušila atmosferu u istoj, smatram da bi mojim dolaskom na čelo "Drame" bilo nemoguće u takvim okolnostima stvarati i sprovoditi dalje planove. Takođe, došlo je i do politizacije čitavog slučaja koji dodatno otežava ionako kompleksnu situaciju. Molim da me razrešite imenovanja na mesto direktora Drame Narodnog pozorišta, kako bi se kuća vratila svojim redovnim aktivnostima a ja na mesto reditelja Drame koje mi pripada.

S poštovanjem Jug Radivojević."

Prisutni u Medija centru su ga pozdravili aplauzom.
Podrška tokom konferencije za novinare stigla je i od direktora Ateljea 212 Branimira Brstine, a na samom skupu ju izrazila i glumica Anita Mančić iz Jugoslovenskog dramskog pozorišta, ističući da Narodno pozorište pripada i publici, i umetnicima, i kritici - svima, te da ne sme da bude bilo čija prćija.

Nagrađivani filmski reditelj Srdan Golubović istakao je da je Hubač probudio Narodno pozorište i napravio od njega najbolje, najhrabrije i najrelevantnije pozorište u zemlji. Njegova smena je uvreda za profesiju, ali i za čitavu kulturnu i društvenu scenu, poručio je Golubović.

Udruženje pozorišnih kritičara i teatrologa Srbije vec ranije je osudilo smenu Hubača kao anticivilizacijski čin, odbacujući zvanično obrazloženje kao nedovoljno i netačno.

Posebna pisma podrške uputilo je nekoliko pozorišnih kuća iz regiona. Smenu Hubača oštro su osudili i apelovali da mu se omogući nesmetan nastavak rada na čelu Drame i mnogobrojni drugi umetnici, saradnici, radnici u kulturi… iz Srbije, Bosne i Hercegovine, Hrvatske i Slovenije, a na tom spisku koji se svakim časom uvećava su i Igor Vuk Torbica, Zlatko Paković, Jernej Lorenci, Dino Mustafić, Ivica Buljan, Nedžad Fejzić, Emir Hadžihafizbegović, Andraš Urban, Boris Liješević, Katarina Pejović, Snježana Abramović, Ermin Bravo, Ana Tasić, Kokan Mladenović, Maja Pelević, Olga Dimitrijević, Bojan Đorđev, Selma Spahić, Đurđa Tešić, Aleš Kurt, Aleksandar Milosavljević, Nusmir Muharemović, Belinda Radulović, Vlada Gurbaj, Bojan Žirović, Jelena Đokić, Goran Jeftić, Srdan Golubović, Milena Pavlović, Ana Tomović, Gorica Popović, Jasmina Venčanski, Anja Đorđević, Igor Koruga, Mejra Babić, Slaven Došlo, deo ansambla Beogradskog dramskog pozorišta, Asocijacija Nezavisna kulturna scena Srbije, Zoran Kesić i ceo tim emisije 24 minuta…

Upravnica Zagrebačkog kazališta mladih Snježana Abramović Milković navela je da je sa velikim čuđenjem i nevericom u hrvatskim kulturnim krugovima ođeknula vest o smeni Hubača, s obzirom na to koliko je napravio na međunarodnoj i regionalnoj vidljivosti Drame NP, te koliko je osvežio repertoar i dao prostora novim rediteljskim rukopisima, što je rezultiralo brojnim gostovanjima i nagradama.

Ističući vrhunski profesionalizam Hubača, ona je naglasila i otvorenost za saradnju, povezivanje s međunarodnom pozorišnom scenom i sjajan repertoar kao karakteristike koje bi trebalo da budu dovoljne da srpska kulturna scena bude zadovoljna što ima takvu imetničku ličnost u svojim redovima koja još jako puno može napraviti za Dramu Narodnog pozorišta.

Upravnica ZKM-a poručila je i da nije najvažnije biti poslušan, a potpuno je legitimno imati različito mišljenje, te da kultura ne sme da bude poligon političkih obračuna, jer tako najviše šteti samoj sebi i identitetu naroda.




Ministar kulture Vladan Vukosavljević je poručio da će se ministarstvo pozabaviti stanjem u Narodnom pozorištu, kao i da čeka reakciju Upravnog odbora.On smatra da do Hubačeve smene nije došlo zbog kritikovanja budžeta Drame, već da napetost između  Hubača i upravnika NPB Dejana Savića postoji odranije.



Hubač nije želeo da komentariše svoju smenu, a u nedavnom intervjuu Politici izjavio je bio da je Drama dobila najmanji budžet za produkciju u poslednje četiri godine, iako je jedini sektor Narodnog pozorišta koji zarađuje na blagajni više od rashoda repertoara i uprkos tome što je u protekle tri godine osvojio više od sto nagrada. Prema njegovim rečima, UO je usred godine, bez najave i konsultacije sa bilo kim u Drami, odlučio da drastično smanji budžet za dramsku produkciju u 2018. godini - za skoro 30 odsto. 

Stoga će prva sledeća premijera – Stankovićeva Nečista krv u režiji Milana Neškovića, umesto početkom novembra, kako je prvobitno planirano, u najboljem slučaju biti početkom aprila 2019. U planu su bile i premijere Andrićeve Travničke hronike, u režiji Nikite Milivojevića, Nušićevog Pokojnika, u režiji Kokana Mladenovića, a planirani su i novi komadi Milene Marković i Fedora Šilija, u režiji Olega Novkovića, odnosno Borisa Liješevića.

"Srećan sam zato što je moje Narodno pozorište, ansambl Drame, uspeo da odbrani jedan princip - princip slobode umetničkog izražavanja, princip slobode javnog govora, princip nagrađivanja uspeha i sankcionisanja neuspeha. I umetnost je, na neki način, merljiva kategorija. Dakle, ako nešto valja podržite ga, ako nešto ne valja nemojte ga podržavati. Do kvaliteta možemo doći samo jasnim stavom. Ne možemo samo zatvarati oči, bežati kući i reći dobro, takav je život", ocenjuje Hubač.    

Hubač misli da je opšti konsenzus i zaključak da je smenjen zbog intervjua Politici.

"Možda sam dirnuo u nešto jako bolno, a to je da sam izgovorio, što bi Lale rekle, di su naši novci. Mi u Drami nismo bili alavi, nismo tražili hleba preko pogače. To malo što smo imali pokušali smo da iskoristimo na najbolji mogući način. Zarađivali smo novce na blagajni, pravili smo dobre predstave, međunarodna saradnja nam je bila u 80 odsto slučajeva samofinansirana, u smislu poziva na festivale, kvaliteta rada i svega ostalog. Ma neću više da se branim od neke normale. Prosto, ja sam rekao jedanput i to stalno ponavljam, to je smelo i ne bi smeo", kaže Hubač.

Postupak Juga Radivojevića okarakterisao je kao visokomoralni čin.


Na tek završeniom XXVII Festivalu"Dani Zorana Radmilovića“, Nagradu publikedobila je predstava "Balkanski špijun" Dušana Kovačevića u režiji Tanje Mandić Rigonat, u izvođenju ansambla  Narodnog pozorišta iz Beograda. Nagradu je primio Željko Hubač, smenjeni direktor drame Narodnog pozorišta?! To je 107 nagrada u njegovom četvorogodišnjem mandatu.

Zahvaljujući na nagradi Hubač je podsetio da je prvo izvođenje "Balkanskog špijuna" posle Beograda bilo u Zaječaru iz prostog razloga što ceni ovu publiku i ovaj festival.


A sada čujmo kako na ovakve konstatacije reaguje upravnik Narodnog pozorišta u Beogradu Dejan Savić koji smatra da je je ceo problem politizovan, ocenjujući da su podršku Hubaču pružile „zaboravljene razne aveti iz prošlosti":

„ Od svega se danas pravi politički slučaj i to rade baš oni koji ne mogu da dobiju podršku na izborima“,  odgovara Savić. Podseća da po Statutu NP ima slobodu izbora saradnika, pa samim tim nema ni reči o nekom zakonskom prekršaju. Opravdavajući ovaj svoj čin Savić navodi "potrebu da se u većoj meri angažuju zaposleni u Narodnom pozorištu", usput ukazujući na veliki broj honorarnih saradnika i previsoke troškove predstava. Savić navodi i podatak da je Hubač do sada, “bar tri puta nudio pisanu ostavku zbog sopstvenih propusta”, ali je on nije prihvatio jer je želeo da se “programski i vremenski zaokruži period od četiri godine”

Predsednik Upravnog odbora NP Aleksandar Gatalica izjavio je da UO razmatra situaciju kako bi se postigao mir u kući. 

izvor i fotografiuje „Medija centar Beograd“, RAS, Fonet, Danas, Narodno pozorište u Beogradu

Нема коментара:

Постави коментар