Странице

уторак, 19. јануар 2016.

SCHWÜLE ÜBER EUROPA / OMORINA NAD EVROPOM - IZMEĐU NEVINOSTI I ZLA, izložba austrijsko-irskog umetnika Gotfrida Helnvajna


 

Legat Milice Zorić i Rodoljuba Čolakovića
(izložba je otvorena od novembra 2015. do 18. januara 2016.)
Kustos izložbe: mr Mišela Blanuša (MSU)
 


U Legatu Čolakovića izloženo je sedamnaest slika iz različitih ciklusa: Bogojavljanje, Žamor nevinih, Užasi rata i drugih, a u Salonu MSU biće predstavljeno 16 fotografija, većinom autoportreta, kao i fotografija iz ciklusa nastalih u saradnji s muzičarom Merilinom Mensonom.

 

Helnvajn se bavi kritikom društveno-političke situacije, zločina počinjenih tokom II svetskog rata, nacizma i holokausta, neretko ih povezujući sa nasiljem nad decom, dečjim nasiljem i pedofilijom. 

Crpeći inspiraciju iz sopstvenog detinjstva, provedenog u postnacističkom Beču, u kojem se o ovim temama  ćutalo, Helnvajn diže glas protiv zabijanja glave u pesak, te kroz svoja dela traži suočavanje sa prošlošću, ali i svetom u kojem živimo. 



Tako umesto idilične slike Bogojavljenske noći ili Bogorodice sa uzvišenim čedom, vidimo majku okruženu onima čije uniforme odličavaju mračne dubine ljudskih ponora i metaforu pakla koji je postojao na Zemlji. Dosetkama Diznijevog Paje Patka smeje se niko drugi nego sama personifikacija zla. Ako vas ovakav prizor uznemirava, to je sasvim u redu, jer je to i bio cilj umetnika.

 


Konfrotirajući neospornu i čednu lepoti i samu esenciju zla, umetnik ih predstavlja istovremeno kao simbole nevinosti i zla. Pored predstava dece koje dominiraju u njegovom slikarstvu i kritičko-istorijskih tema, umetnik je radio i cikluse fotografskih autoportreta na kojima, prikazujući kako sebi nanosi bol, referiše na ranjivu i represiji izloženu egzistenciju savremenog čoveka.

Njegovu retrospektivu u bečkom Muzeju Albertina krajem 2013. godine posetilo je 250 hiljada ljudi, što je čini najposećenijom izložbom živog umetnika u istoriji tog muzeja. Na izložbi u Beogradu predstavljena su tridesettri (simbolika?) umetnička dela velikih formata iz različitih faza njegovog stvaralaštva.



Gotfrid Helnvajn (Gottfried Helnwein, 1948.)  poznati je austrijsko-irski slikar koji se bavi slikarstvom, fotografijom, instalacijom i performansom. Budući da svojim šokatno-provokativnim radovima često izaziva burne reakcije kod posetilaca, ne iznenađuje podatak da su njegove izložbe jedne od najposećenijih izložbi savremenih umetnika. Pored Albertine, imao je samostalne izložbe u Muzeju moderne umetnosti u Strazburu, Jelisejskom muzeju u Lozani, Ruskom državnom muzeju u Sankt Peterburgu, Kalifornijskoj palati Legije časti u San Francisku, Zemaljskom muzeju Rajnske oblasti u Bonu, kao i mnogim drugim galerijama i muzejima, a učestvovao je i u brojnim grupnim izložbama širom sveta. 

Helnvajn je takođe poznat po radovima za scenu i kostimima za pozorište, balet i operu. Svojim foto objektivom ovekovečio je i brojne poznate ličnosti iz sveta šou-biznisa, umetnosti, filma i muzike u seriji fotografija Lica: Muhameda Alija, Čarlsa Bukovskog, Vilijama Barouza, Arnolda Švarcenegera, Majkla Džeksona, Normana Mejlera, Arna Brekera, Leni Rifenštal i druge svetske poznate ličnosti, kao i članove bendova Ramštajn, Rolingstons...

 
Živi i radi na relaciji Irska-SAD (Los Anđeles).

Izložba je organizovana uz podršku Ministarstva kulture i informisanja Republike Srbije, Ambasade Austrije u Srbiji, Austrijskog kulturnog foruma i Uniqa osiguranja.


Нема коментара:

Постави коментар