Странице

уторак, 29. новембар 2022.

GOETHEFEST 2022-„Ljubav je nezaustavljiva“

 



Pred nama je festival savremenog nemačkog filma GoetheFEST, koji jedanaesti put zaredom organizuju Goethe-Institut i Kulturni centar Beograda, ovog puta uz podršku ambasade SR Nemačke.

Pogledajte sedam filmova pod sloganom „Ljubav je nezaustavljiva“.



Direktor Goethe-Instituta BeogradFrank Bauman kaže: „Filmovi su uvek važni i pomoću njih lakše podnosimo događaje koji unose promene u naš život ili nam omogućuju da na sat ili dva pobegnemo od stvarnosti. Upravo u ovim teškim vremenima filmovi mogu da budu važniji nego ikad, jer otvaraju prostore za drugačije životne realnosti i osvetljavaju i kritične teme. Mogu da daju glas onim ljudima čije prisustvo u našim društvima često ni ne primećujemo. To je politička dimenzija koja u našem ovogodišnjem progamu možda najjasnije dolazi do izražaja u remek-delu Andreasa Drezena „Rabije Kurnaz protiv Džordža Buša“.

Međutim, filmovi su i poezija. Bioskop je izraz naših snova, rekao je Stiven Spilberg. I to je zaista tako, što ćete i sâmi moći da doživite narednih dana. Lojalnost i izdaja, ljubav i smrt, snovi, prijateljstvo, domovina. Prošlost i budućnost: ovih sedam filmova, čija je selektorka kao i ranijih godina Sunčica Šido pokazuju šta pokreće ljude u celoj Nemačkoj.

Estetski, ponekad i kritički, a uvek zanimljivo: 11. GoetheFEST 2022 pripoveda priče o ljudima i daje im glas. Doživite ovde u Srbiji fascinaciju i snagu filmova iz Nemačke.“

 

Program u Novom Sadu  

Program u Nišu 

 

 

PROGRAM U  BEOGRADU

GOETHEFEST 2022

08-11.12.2022. | Kulturni centar Beograda

Dvorana Kulturnog centra Beograda, Kolarčeva 6

DRAGI TOMASE

Četvrtak, 08.12. | 20:00 časova

Otvaranje


NDR je još uvek mlada, ali Tomas Braš nikako ne uspeva da se prilagodi. Njegov otac Horst iskreno želi da učestvuje u izgradnji nove nemačke države. Međutim, Tomas, najstariji sin, radije bi da postane pisac. On je sanjar, fanatik i pobunjenik. Njegov prvi pozorišni komad se zabranjuje i isključuju ga sa filmske akademije.

Dragi Tomase - Foto Peter Hartwig, Zeitsprung Pictures Wild Bunch Germany


 

Kada su 1968. godine sovjetski tenkovi prošli praškim ulicama, Braš protestuje, zajedno sa tadašnjom devojkom Sandom i drugim studentima, učestvujući u akciji deljenja letaka – i nailazi na zid. Rođeni otac ga cinkari i Tomas Braš dospeva u zatvor. Nakon uslovnog otpusta, Braš radi u fabrici i piše o ljubavi, pobuni i smrti. Međutim, u NDR ne znaju šta da rade sa ljudima poput njega. Znajući da nema nikakvih izgleda da će ga bilo ko čuti, Tomas i žena koju voli napuštaju domovinu i odlaze na Zapad.

Nemačka 2021

R: Andreas Klajnert

157 min.

 

KOKON

Dom omladine Beograda

Petak, 09.12. | 18:30 časova

Vrelo leto u berlinskoj četvrti Krojcberg! Nora, prateći svoju stariju sestru Jule, obilazi kvart Kotbuser Tor, odlazi na otvoreni bazen, penje se na krovove kuća, odlazi na žurke, uvek u ulozi tihog posmatrača. Ona je leptir u pripravnosti, u košuljici, više nije gusenica – kao ona koju Nora drži u nekoj kutiji – ali još uvek nije izašla iz svoje čaure.


Kada na časovima fizičkog primeti da je dobila svoju prvu menstruaciju i u panici beži u toalet, sreće svog anđela spasioca u liku malo starije i prevejanije Romi. Romi nije samo pragmatična, jer joj spira krv sa pantalona i nudi joj džoint protiv grčeva, nego u Nori budi potpuno novi emotivni svet, što ona saopštava i svojoj rigidnoj nastavnici seksualnog vaspitanja kojoj priznaje da su joj devojčice zapravo lepše od dečaka. Bezmalo dokumentarističkim kadrovima, preciznim jezikom svakodnevice i dobrim zapažanjima prikazanih životnih realnosti i pitanja koja se postavljaju u određenoj dobi, rediteljka Leoni Kripendorf pripoveda u isti mah jednu nežno-romantičnu priču o sazrevanju i priču o kaming autu; a na kraju, leptir će poleteti.

 

Nemačka 2020

R: Leoni Kripendorf

95 min.

 

JOK

Petak, 09.12. | 21:00 časova

U filmu „Jok“, u 15 scena života jednog para, ne radi se, prema reditelju Diteru Brigemanu, ni o čemu, osim o onome što čini život sa ili bez dece, u ili van odnosa. Nije u pitanju šta je tema već na koji je način obrađena i to je ono radikalno novo u ovom filmu.


Jok - Foto Alex Sass, FlareFilm


Tokom perioda od sedam godina film prati svoje protagoniste, kako u veselim tako i u teškim trenucima, kada su srećni i kada su u krizi, ne gubeći fokus i protkan životnim mudrostima. Pri tome je ovaj film uvek otvoren za nadrealno, što omogućuje da se stanje duša njegovih protagonista dodatno prikazuje kroz kongenijalne scene.




Brigeman je opet tu sa, kao i obično, veoma originalnim idejama, izraženim pre svega kroz sjajne replike. Ana Brigeman je takođe tu, ispred kamere, ali i iza, kao ko-scenaristkinja. Cajtgajst miljea urbanih, obrazovanih, liberalnih levičara ponovo u epizodama. A opet sve novo i sveže.

Nemačka 2021

R: Ditrih Brigemann

119 min.

 

SVI PRIČAJU O VREMENU

Subota, 10.12. | 19:00 časova

„Svi pričaju o vremenu“, nova i sveža nemačka feministička tragikomedija, debitantski je film i diplomski rad Anike Pinske na Nemačkoj akademiji za film i televiziju u Berlinu. Precizna i pametna društvena drama o identitetu, poreklu i domu formirana je oko žena različitih generacija, obrazovanja i stilova života. Glavna protagonistkinja, na kraju svojih tridesetih odlazi sa svojom petnaestogodišnjom ćerkom na proslavu 60-og rođendana svoje majke. Jedna od tema odnosi se na put ka ostvarenju u dominantno ženskim profesijama i borbu za priznanje u svetu punom sujete. U fokusu je odnos između glavne protagonistkinje filma spram druge ženske pozicije – njene autoritativne mentorke.





One se međusobno, naravno svaka sa svoje pozicije, propituju, kritikuju, podržavaju i unapređuju. Anika Pinske je bila asistentkinja režije Maren Ade na filmu „Toni Erdman“, a pred vama je komedija u smislu igre reči, viceva, sitnih laži i samoobmana koja ispituje nemačke stavove u različitim miljeima. Film o nemačkim diskursima istorije današnjice sa svim mogućim konfliktima od Istoka do Zapada, grada i sela, akademske elite i seoskog miljea.

Ova tiha drama Ane Pinsken izbliza se bavi osećajem bliskosti i udaljenosti, slobodom i prinudom, provincijom i gradom. Suptilno poigravanje brojnim međutonovima omogućava odlično odabranim glumcima, koji suvereno vladaju dijalektom, da prenesu atmosferu kako univerzitetskog miljea u Berlinu tako i porodičnog slavlja na selu.

Nemačka 2022

R: Anika Pinske

89 min.

 

RABIJE KURNAZ PROTIV DŽORŽA BUŠA

Subota, 10.12. | 21:00 časova

U filmu „Rabije Kurnaz protiv Džordža Buša“ reditelj Andreas Drezen i scenaristkinja Lajla Štiler uspevaju da stvore politički triler i topao portret jedne temperamentne žene. Još jedan film iz takmičarskog programa Berlinala. Istinita priča o pravu i arbitrarnosti – jer borba majke za sina koga, zbog sumnje na terorizam, muče u Gvantanamu, jeste borba za demokratiju i protokol njenog neuspeha

Kad su ga uhapsili, njen sin je imao 19 godina. Film počinje njegovim pismom njoj. U konstelaciji neverovatno različitih ličnosti, advokata (Aleksander Šer) koji je precizan i strukturiran i domaćice turskog porekla u Nemačkoj (Meltem Kaptan) uzbudljivo je posmatrati na koji način se zbližavaju i kako postaju prijatelji udruženi u borbi za trijumf ljudskosti.




I na kraju se dešava ono što niko nije više smatrao mogućim

Nemačka, Francuska 2022

R: Andreas Drezen

118 min.

 

AEIOU – BRZA ABECEDA LJUBAVI

Nedelja, 11.12. | 19:00 časova

„AEIOU“, novi film rediteljke Nikolet Krebic sa porukom da je ljubav kao sila prirode nezaustavljiva, još jedan je iz takmičarskog programa Berlinala. Krebic je svojevremeno iznenadila publiku filmom „Divljina“ na Sandensu 2016. Tada u filmu romansa između devojke i vuka, ovog puta ljubavna priča između šezdesetogodišnje Ane (Sofi Rojs) i momka od 17 godina (Milan Harms). Da, ne možemo da ne pomislimo na Harold i Mod. Veoma slojevit film, u naznakama, u lekcijama o životu i ljubavi. U centru je ženska požuda protiv društvenih normi. Objekat je muškarac.

 

No, u ovom filmu ništa nije izvesno, kao sa slovom A kojim sve počinje: život, bol, spoznaja i ljubav. I dalje se može razvijati u beskonačno mnogo pravaca, jer A je oduvek bilo tu. Ona njemu kuva supu, on krade za nju brendiranu tašnu. Dobiće je, međutim, samo ako baci staru. Klopka pozicije moći jasna je od samog početka. Na kraju ostaje pitanje – da li je ovo odnos oslobođen svih normi, čak i emotivnih


 



Ispred jednog od najpopularnijih mesta za izlazak u Zapadnom Berlinu opljačkana je jedna glumica. Neki mladić ju je gurnuo, istrgao joj tašnu i pobegao. Žena pada na kolena i posmatra napadača koji beži. Nešto kasnije se ponovo sreću. Ana i Adrijan. Tom prilikom je ona njegova učiteljica koja treba da ga nauči da govori.

 

Adrijan je siroče i smatra se komplikovanim slučajem. Ana je glumica koja, međutim, već odavno više ne glumi. Oboje su negde na marginama života, jedan korak izvan društva. Ana drži časove Adrijanu u svom stanu. Vlasnik njenog stana je Mihel kome pripada cela zgrada. On je njen najveći obožavalac..

 

Časovi se ubrzo pretvaraju u večere, šetnje i zajednički popušene cigarete. Jednog dana pokušavaju da se odupru čitavom svetu. Uzajamno se bodreći, bez prebijene pare, napuštaju grad. Njihov cilj je Francuska, more...

Nemačka, Francuska 2022

R: Nikolet Krebic

105 min.

 

DEVOJKE IZ RUŠEVINA – PRIČA ŠARLOTE ŠUMAN

Nedelja, 11.12. | 21:00 časova

Još jedan debitantski film, ostvarenje Olivera Kraha „Devojke iz ruševina: Priča Šarlote Šuman“, teži tome da posleratne godine u Nemačkoj sadržinski i formalno ispriča u novom ključu. Narativ se vezuje za emancipaciju žena i seksualnu revoluciju. Film se trudi da razbije konvencije naracije i viđenog. I u ovom filmu centralna tema je ženska požuda.


Devojke iz ruševina - Priča Klare Šuman - foto Artkeim, UCM.ONE GmbH_


Nemačka 1946: pet devojaka od bivše filmske dive ne uče samo kako da postanu provokativne zavodnice, nego pre svega kako funkcioniše seksualni odnos moći između muškarca i žene. One dekonstruišu svoje biografije, što podrazumeva i određene rodne uloge, a nakon toga se vaspitavaju u duhu radikalne emancipacije. Vizuelni izraz Olivera Krahta je neobuzdan i plakativan, katkad prožet realnim narativom o ljubavi i čežnjom za uspehom. Fantastični glumci uspeli su u potpunosti da iznesu svoje uloge u ovom kamernom komadu.




Kroz kolaž od osam takođe kolažnih epizoda, koje se razlikuju i u narativu i u slici, posmatramo i promišljamo jedan istorijski period savremenim pogledom. Savremeno osnaživanje žena u patrijarhalnom društvu još jedna je od centralnih tema u filmu koji je premijerno prikazan na Filmskim danima u Hofu gde je odmah osvojio, pored nagrade za najbolji kostim i scenografiju, posebno priznanje žirija za novi nemački bioskopski film.

Nemačka 2021

R: Oliver Kraht

126 min.




Нема коментара:

Постави коментар