Странице

уторак, 26. октобар 2021.

PREMIJERA DRAME GOSPOĐICA JULIJA U REŽIJI HARISA PAŠOVIĆA



Dugo pripremana saradnja sa kultnim rediteljem Harisom Pašovićem, realizovaće se ovih dana u Madlenianumu premijerom klasika teatra - dramom Gospođica Julija, Augusta Strindberga. Haris Pašović koji je uradio i dramatizaciju izabrao je međunarodni autorski tim: scenografa Aleksandra Denića, kostimografkinje Irmu Saje i Vanju Ciraj Džudžu, kompozitor je Marko Grubić, koreograf Igor Pastor, dramaturg Jelena Paligorić Sinkević i lektor Ljiljana Mrkić Popović. Premijera je 29. oktobra, a reprize 30. oktobra, 10. i 11. novembra.

 



U dogovoru sa gospođom Madlenom Zepter Haris Pašović je za saradnju sa Madlenianumom izabrao intiman, psihološki, naturalistički komad Augusta Strindberga, koji je aktuelan i danas. Dragulj dramske književnosti, Strindbergova Gospođica Julija, u režiji Harisa Pašovića na sceni Madlenianuma donosi beeskompromisni komad prepun istine, smelo prkosi svemu što je instant život i svemu što je lažno stvaralaštvo.




Rad je koncipiran kao pohod vojske umetnika-podvižnika koja teži da spozna savremenu gospođicu Juliju i njenu poslugu. U toj savremenoj Gospođici Juliji srećemo na terenu Bohinjskog jezera, u izolovanom domu slovenačkog bogataša plemićkog porela, njegovu kći jedinicu Juliju koja strada posle jedne teške noći u društvu svoje posluge. Poslugu čine mladi emigranti iz Srbije, Makedonije, Bosne i Hercegovine, a među njima je i zanosni junak Žan, mladić koji se našao u ljubavnom vrtlogu sa svojom gospodaricom.

 


Haris Pašović je za naslovnu junakinju odabrao mladu glumicu Saru Dirnbek, zvezdu slovenačkog teatra, višestruko nagrađivanu na značajnim festivalima. Ona svoj lik definiše kao imućnu, ali izgubljenu devojku, koja traži ljubav i smisao života, ali je upitan način na koji to ona čini.




Strahinja Blažić je u ulozi Žana, Mina Pavlica u ulozi Kristine, kao i još šestoro mladih glumaca (Katarina Bradonjić, Nikola Knežević, Jovan Veljković, Filip Stankovski, Sofija Kovačević i Ksenija Repić,) su ansambl koji će na scenu doneti Gospođicu Juliju, kao savremenu aktuelnu ljubavnu priču, priču o rascepu u kojem se nalazi glavna junakinja, ali i ostali likovi.

 


Uzimajući teatar kao merilo stvarnosti, August Strindberg je u svom komadu Gospođica Julija, na prelamanju vekova razmatrao egzistenciju pojedinaca, njihovih duševnih života, rascepa, njihovih seksualnih nagona, ličnih drama, porodičnih sukoba. Analizirao je i klasni karakter društva i delovanje klasa na razvoj ili uništenje pojedinca. 

„Strindberg piše Gospođicu Juliju već 1888. godine. Njegov umjetnički genij razvija dramsku psihoanalitičku studiju koja prethodi psihoanalizi… Naturalizam je za Strindberga stvarnost, i on se protivi svijetu koji izbjegava istinu ili je iskrivljuje ili je ubija. Gospođica Julija je bila zemljotres potreban da se pojedinci i društvo probude. Jer tadašnji evropski javni diskurs je vodio u tragediju i jedini žanr koji je mogao to izraziti bila je naturalistička tragedija, a drama Gospođica Julija je bila rodonačelnica tog žanra.“ kaže reditelj predstave.

 


U komadu pored psihiološkog postoji i klasni elemenat, klasni jaz iz Strindbergovog vremena akutelan je i danas. U svojoj adaptaciji drame Pašović je uveo i balkanski problem odlaska desetina hiljada mladih ljudi u EU, „trbuhom za kruhom“, kako to on kaže. Oni su tamo često na dnu društvene lestvice. U svojoj zemlji su bili srednja klasa, ali toliko osiromašena da nisu imali izbora nego da odu i rade najteže fizičke poslove i da budu posluga u EU. S druge strane, mlada naslednica Julija, je u svojoj zemlji, nasledstvo joj donosi bogatstvo, ali ne i toliko nužnu sreću. Kao prava gazdarica Julija postaje bahata, destruktivna i konačno autodestruktivna. 

foto Primoz Korosec 
  Pašović veruje da je naturalizam neophodan teatru.     On je sluge koje su horski bile tamo u tami i        nagoveštaju, izvukao na svetlost pozornice.

  „Pozorište koje izbegava da zaroni u dubinu je      možda prihvatljivije u trenutku, to je placebo koji    godi našim iluzijama. Naturalizam je opor, ali je  lekovit. Naturalizam ne potcenjuje gledaoca, nego  ga poštuje. Veruje u sposobnost gledalaca da, kao  odrasli, zreli ljudi, prožive pozorišno iskustvo straha  i sažaljenja i dožive katarzu, prečišćenje takvih    afekata. Hrabro pozorište zahteva hrabre stvaraoce i hrabre gledaoce“, poručuje reditelj Haris Pašović.

 

PREMIJERA: petak, 29. oktobar 2021. u 19:30 časova

REPRIZE: 30. oktobar, 10 i 11. novembar 2021. u 19:30 časova

Velika scena MADLENIANUMA  August Strindberg GOSPOĐICA JULIJA  PREMIJERA

Režija i adaptacija: Haris Pašović Dramaturg projekta: Jelena Paligorić Sinkević Scenograf: Aleksandar Denić Kostimografi: Irma Saje i Vanja Ciraj Džudža Kompozitor: Marko Grubić Koreograf: Igor Pastor Dizajner svetla: Srđan Jovanović Dizajner zvuka: Dušan Arsikin Lektor: Ljiljana Mrkić Popović Lektor za slovenački: Sara Dirnbek Asistenti režije: Stefan Gajić, Katarina Jovanović Asistent scenografa: Danilo Mlađenović Asistent kostimografa: Višnja Žilić

 

LICA:

Gospođica Julija........................................... Sara Dirnbek Žan................................................................Strahinja Blažić

Kristina..............................................................Mina Pavlica

Snježana…………..……………………Katarina Bradonjić Rijad………………………………………..…Nikola Knežević Goci…………………………………………….Jovan Veljković Nemanja…………………………………….Filip Stankovski Jelena…………………………………………Sofija Kovačević Anđela……………………………………………Ksenija Repić 

Inspicijent: Goran Mladenović, organizator: Vlastimir Repić, titler: Dragan Stevović,

sufler: Stanislav Mladenović, majstor pozornice: Milan Ćirić, realizacija zvuka: Dušan Arsikin, realizacija svetla: Vladimir Krunić, šminka i frizura: Mirjana Rakić, garderoba: Tanja Vuksanović i Miladin Pavićević

 

 

Нема коментара:

Постави коментар