Странице

четвртак, 3. јун 2021.

Nove dramske premijere; Krležini Aretej i U agoniji u HNK Zagreb


 Od Kulturnikovog dopisnika iz Zagreba

 

Iako Areteja, scensku fantazija u pet slika, praizvedenu 1959.  i U Agoniji, dramu u dva čina, praizvedenu 1928., razdvaja tačno 31 godina, oba dela zaokružuju dramski opus Miroslava Krleže, obuhvaćajući potpuno različite tematike i dramaturgije. Tekst U agoniji je deo ciklusa o Glembajevima koji osim dramskih dela sadrži i prozu u kojoj Krleža stvara raznolike freske o porodici Glembaj uz hronološke i porodične veze osoba i životopisa  koja tvore sudbinsku povezanost prošlosti i sadašnjosti.                                                           

 

Radnja drame U agoniji odvija se 1922. godine, u Zagrebu, u galanterijskom salonu Laure Lenbah u vrlo kratkom vremenu. Zaplet je relativno jednostavan: Lenbah, propali austrougarski oficir, pijanac i kartaš, traži od svoje žene Laure novac koji mora da vrati toga dana do 7 sati naveče, no ona ga nema. Lenbac joj pjeti samoubojstvom, Laura se ne obazire; u njihovu se svađu upliće i advokat Križovec, Laurin ljubavnik, da bi na kraju prvoga čina Lenbah posegnuo za pištoljem i ubio se.

U drugome činu, poslije policijskoga uviđaja,  pratimo razgovor Laure i Križovca u kojemu se otkriva njihova ljubavna priča. Posje uzaludnih molbi upućenih Križovcu, Laura, shvativši da ne može više da računa na njega, grabi Lenbahov pištolj i i ona se ubija. No, taj pomalo melodramatski zaplet samo je tanka ljuštura sjajne psihološke studije o braku, vernosti, prevari, zaljubljivanju, vaspitanju, društvenim običajima, položaju žene i borbi za finansijsku sigurnost.

            


   

Ivica Buljan je u Krležinom diptihu okupio je vrhunsku umetničku ekipu. Lauru Lenbah iz drame U agoniji glumi Nina Violić, barona Lenbacha i Ivana Križovca utelovljuju Krešimir Mikić i Livio Badurina, a rusku groficu Madlen Petrovnu glumi Ksenija Marinković. Apatride, evropske medicinske disidente u političkome egzilu iz drame Aretej igraju Alma Prica i Ksenija Marinković, naslovni li Areteja glumi Milan Pleština dok Jadranka Đokić glumi njegovu ženu Liviju Ancilu. Rimske vojnike iz ranog hršćanstva te ugledne lekare iz vremena fašizma glume Lana Barić, Mislav Čavajda, Vlasta Ramljak, Vanja Matujec, Dušan Bućan, Damir Markovina. Filip Vidović, Ivan Colarić, Marin Klišmanić i Tin Rožman.

 

Prvi put na sceni zagrebačkoga HNK scenografiju radi proslavljeni konceptualni umetnik Dalibor Martinis, dramaturgiju i adaptaciju teksta potpisuje Vid Adam Hribar, kompozitor  je Mitja Vrhovnik Smrekar, kostime je kreirala Ana Savić Gecan, direktor  svetla i videa su Sonda Trinajst i Toni Soprano Meneglejte, asistent reditelja je Patrik Sečen dok je asistentkinja scenografije Andrea Lipej.

Krleža je u ovome tekstu potpuno predan ibsenovskoj dramaturgiji, ali, ovde se zaista ne radi o nekakvoj retrogradnoj dramaturgiji (kako su mu mnogi prigovarali), nego o najboljem mogućem strukturiranju radnje koja govori o obračunu muškarca i žene, o dubokom oranju po muškoj (onoj muževljevoj i onoj ljubavničkoj) i ženskoj psihi, i na kraju, o likovima koji u intimnoj atmosferi jedne prostorije razgolićuju sami sebe.

I dok se drama U agoniji događa na malenom prostoru u zbijenom vremenu s protagonistima koji su nam izuzetno bliski, Aretej je nešto posve drugo i prvo što se nameće je količina prostora i vremena u kojemu se to delo odvija.

Lekara iz trećega veka koji ne pristaje na ucenu putuje kroz vreme otkrivajući kako se ljudska priroda tokom istorijenije promenila. Izdaja, ucjena, ubistvo, sve se to ponavlja unedogled.

 

Premijera predstave Aretej je 8. juna a premijera predstave U agoniji je 9. juna u HNK Zagreb.

Нема коментара:

Постави коментар