Странице

четвртак, 29. април 2021.

SHARK TALES у Галерији ФЛУ


Oтварање изложбе докторског уметничког пројекта SHARK TALES – приче из идеолошког ћорсокака аутора Предрага Дамјановића одржа
ће се  у Галерији ФЛУ (Кнез Михаилова 53, Београд; 5. маја 2021. године, у 19ч. Изложба ће трајати до 14. маја 2021. године, сваког радног дана од 11 до 19ч.

 


SHARK TALES – приче из идеолошког ћорсокака

 


                Која је ефикасна позиција савременог субјекта данас, да продуктивно, конструктивно, критички рефлектује своју позицију из идеолишког оквира у коме живи, пуном инкозистенције,контрадикторности и парадокса? Како неко може да делује у овиру свог друштвеног простора, ако узмемо у обзир премису, да је наша психолошки предодређена, конституционална неприлика да стварамо идеологије које имају иманентну тенденцију ка самоуништењу?

 

                Заокупљен социјалним проблемима данашњице постављам питање: у којој мери данашње идеологије и дискурси моћи обликују нашу реалност тако да идеолошки концепти изгледају тако природни, логични и пожељни за нас?

 


 

                Мој пројекат се састоји из серије радова који на визуелан начин проблематизују “невидљиве силе” које конструишу наш доживљај света. Било да су у игри мистеризни начини на који функционише данашња преовлађујућа цинична идеологија, неопходна фантазија према реалном или медијске симулације, вођен сам питањима:

                У којој мери је могуће иступање из утврђених идеолошких оквира, односно, у коликој мери је могућа лична аутономија као ефикасна критичка тачка? 

 


 

                Практикујући “стару, напола заборављену уметност идеолошке критике”, филозоф и психоаналитичар Славој Жижек, у једном од својих предавања износи тезу у којој дефинише начин на који функционишу идеологије данас. У глобалним размерама, живимо у добу пост-политичког, пост-идеолошког консензуса базираног на прихватању капиталистичког тржишта и либералног државног уређења као организациони темељ друштва. Западни преовлађујући нео-либерализам функционише све више као идеологија, спроводећи логику тржишта делује кроз образовне институције и све већу приватизацију јавног домена. Оваква цинична идеологија функционише на особен и готово мистериозан начин; неко може бити критичан, потпуно свестан идеолошког цинизма, али на практичном нивоу, он делује и спроводи као да верује у идеолошке поставке. 

 


 

Илузија није у нашем, разумном, рационалном прихватању стварности, илузија лежи у сфери уверења и деловања (у основи идеје је Марксов фетишизам робе).  Ако је претходна критичка теза гласила “They don’t know what they are doing, but they still doing it” (Марксов капитал том 1), нова теза би гласила “They know exactly what they are doing, but they still nonetheless doing it”. Ако посматрамо гледајући кроз овако песимистичну призму, кључно је питање, где је позиција делотворне критике? 


 

 

Где се налази могућност промене ако у данашњој „циничној идеологији“тешко препознајемо њено идеолошко лице? Како да препознамо један нови вид креативности који у новом духу проблематизује циркуларност континенталне филозофске традиције: да ли је могуће иступити из циркуларне позиције друштвене критике, ако је критички дискурс који процењује структуру унапред предодређен критичким параметрима (базичним претпоставкама) те исте структуре?

                Мој рад се састоји из серије цртежа, инсталација, интердисциплинарних радова, који на ироничан, критичан и гротескни начин представљају савремене друштвене феномене. Инспирисани су представама и визуелним цитатима које проналазим у свременим медијима – интернету, филмовима, часописима, друштвеним мрежама. 

 


 

                Радови су део су пројекта под називом “SHARK TALES”, који сам започео за време резиденцијалног боравка у уметничкој институцији “Констепидемин”, Гетеборг, Шведска у априлу и аају 2019. као стипендиста сарадње независне уметничке организације “Центар 424” 

https://belgradeartistinresidence.wordpress.com из Београда и уметничке институције “Констепидемин”- https://konstepidemin.se

 


Дамјановић Предраг је рођен 30. октобра 1975. године. Завршио основне и пост-дипломске студије на Факултету ликовних уметности у Београду. Магистирао 2010.године. Тренутно студент докторских уметнчких студија на истом факултету. Од 2011. члан УЛУС-а са статусом самосталног уметника.

 


 Одабране самосталне изложбе

 

  • 2019 Shark Tales, Културни центар Konstepidemin, Гетеборг, Шведска
  • 2015 Black Box, Галерија КЦ Град, Београд, Србија
  • 2015 Black Box, Галерија Remont, Београд, Србија
  • 2012 Death Proof, Галерија O3one, Београд, Србија
  • 2011 Pandora`s box was blue, Галерија дома омладине Београда, Србија
  • 2010 Circo Apocaliptico, Галерија ФЛУ, Београд, Србија
  • 2010 Circo Apocaliptico, Gallery Magacin, Београд, Србија
  • 2010 Circo Apocaliptico, Галерија дома омладине Београда, Србија
  • 2010 Circo Apocaliptico, Галерија Blok, Београд, Србија
  • 2007 Visiolux, Галерија дома омладине Београда, Србија

 


Одабране групне изложбе

 

 

  • 2017 Pop up, Галерија Штаб, Београд, Србија
  • 2017 Back to now, Галерија U10, Београд, Србија
  • 2014 Лауреати награде Величковић, Галерија Хаос Београд, Србија
  • 2013 Facing Belgrade, Gallery Luis Leu, Карлсруе, Немачка
  • 2013 Prosthetic Bodies, Галерија Прогрес, Београд, Србија
  • 2013 Civilization and its discontents, Галерија O3one, Београд, Србија
  • 2013 From-To, Галерија Магацин, Београд, Србија
  • 2010 Local line 3, Музеј модерне уметности, Сент Етјен, Француска
  • 2010 Baustelle, пројекат Kunst transit, Карлсруе, Немачка
  • 2010 Young Apes (conquering the city), Француски културни центар, Београд, Србија
  • 2009 Ny Serbsk Kunst, Културни центар Vanlose Kulturhus, Копенхаген, Данска
  • 2007 Remake of real, remake of simulated, Галрија Kontext, Београд, Србија
  • 2007 Mixed worlds, Културни центар Тампере, Финска
  • 2007 Re:animation, new Serbian video Art, 12th International Media Biennial WRO 07, Вроцлав, Пољска
  • 2006 Селекција српских видео радова Made in Serbia и интернационални програм Videomedeja 2006, Videomedeja,  Интернационални видео фестивал, Музеј Војводине, Нови Сад, Србија


 

Награде

  •  2013 Прва награда за цртеж из фонда Академик Владимир Величковић
  • 2004 Награда за сликарство из фонда Магистар Миодраг Јањушевић, академски сликар
  • 2004 Награда Перспективе, Југословенска галерија уметничких дела

 


 

Нема коментара:

Постави коментар