Странице

четвртак, 11. март 2021.

TOPLINA RUSKE NOĆI



Piše: Gordan Gorunović



NIKOLAJ LUGANSKI & PAVEL GOMZIJAKOV

Iz Rusije s ljubavlju

10. mart 2021, u 19h Velika dvorana Kolarčeve zadužbine

Izuzetno veče za ljubitelje klasične muzike priredili su Nikolaj Luganski i Pavel Gomzijakov. Dvorana je bila ispunjena sa poštovanjem svih mera koje su propisane. Svaki drugi red je bio bez publike i razmak između bio je ispoštovan. Sve to nije smanjilo visinu decibele ovacija, koji su dolazile preko puta bine. Kao da je “Kolarac” bio prepun, kao što je bilo na svakom prethodnom gostovanju izuzetnog pijaniste, (poslednji put pre tri godine) ovoga puta pomognutom sjajnim violončelistom Gomzijakovim. Između svakog od delova nastupa prave ovacije su ispraćale na kratku pauzu muzičare. Kao da se dozivao bis između ali to je ustvari bila reakcija gledališta željnog ovakvih nastupa koji manjakaju u ovim koroničnim vremenima.



Luganski kombinuje eleganciju i gracioznost sa snažnom virtuoznoću i prestavnih je ruske tradicije na internacionalnoj klasičnoj sceni. Poznat je kao majstor ruskog i kasnoromantičarskog repertoara. Odabrane sonate za klavir i violončelo Rahmanjinova, Šostakoviča i Debisija izvele su sinoć zvezde klasičnog muzičkog sazvežđa. Jedan od kurioziteta je da je Pavel Gomzijakov sinoć svirao David Tekle (David Tecchler) “Ex Romberg” violončelo izrađeno 1703. godine u Rimu.




Program je bio podeljen u tri celine:

Klod Debisi – Sonata za violončelo I klavir u d-molu, L. 135

I – Prologue: Lent, sostenuto e molto risoluto

II – Serenade: Moderement anime

III – Finale: Anime, leger et nerveux

Dmitrij Šostakovič – Sonata za violončelo I klavir u d-molu, Op. 40

I – Allegro non troppo

II – Allegro

III – Largo

IV – Allegro

Sergej Rahmanjinov – Sonata u g-molu za violončelo I klavir, Op. 19

I – Lento – Allegro moderato

II – Allegro scherzando

III – Andante

IV – Allegro mosso

Luganski je poznat po interpretacijama Rahmanjinova, Prokofjeva, Šopena i Debisija. Dobitnik je brojnih nagrada za ostvarene snimke i umetničke zasluge.

Redovno sarađuje sa vrhunskim dirigentima kao što su Juri Temirkanov, Kent Nagano, Mihail Pljetnjov, Đanandrea Noseda i Vladimir Jurovski. Među najznačajnijim koncertima za sezonu 2020/21. u nastup sa državnim orkestrom hamburške filharmonije (Philharmonisches Staatsorchester Hamburg), Simfonijskim orkestrom BBC u Londonu, Holandskom filharmonijom i Ruskim nacionalnim orkestrom u Pariskoj filharmoniji, Cleveland orkestrom i NHK u Tokiju. Luganski često nastupa u obilazi Evropu sa Simfonijskim orkestrom Malmea (Malmo Simfoniorkester) i Simfonijskim orkestrom Montreala (Orchester Simphonikue de Montreal).

U junu 2019. Nikolaj Luganski primio je Državnu nagradu Ruske Federacije za književnost i umetnost, za doprinos razvoju i unapređenju ruske i međunarodne klasične muzičke kulture tokom poslednjih 20 godina. Luganski je odlikovan priznanjem Narodni umetnika Rusije u aprilu 2013. godine, što je najviša čast za izuzetna dostignuća u umetnosti.

Pored toga što redovno i često nastupa širom sveta, Luganski je profesor na Moskovskom državnom konzervatorijumu Čajkovski od 1998. godine. Luganski je umetnički direktor Festivala Rahmanjinov u ruskom gradu Tambovu. Kao poštovalac njegove muzike, pijanista redovno nastupa na imanju Rahmanjinova i u muzeju Ivankovki.

Londonski ’Gramophone’ verovatno najznačajniji magazin o klasičnoj muzici opisao ga je kao „najupečatljivijeg izvođača vrtoglavog uspona“, Nikolaj Luganski je pijanista izvanredne dubine i svestranosti. Među saradnicima u oblasti kamerne muzike su Vadim Repin, Aleksandar Kniazev, Mischa Maiski, Leonidas Kavakos i Pavel Gomzijakov sa kojim je nastupio u Beogradu.

Pavel Gomzijakov, violončelo

Kao solista i kamerni muzičar Pavel Gomzijakov nastupao je širom sveta, sarađujući sa nebrojenim muzičarima među kojima su Zahar Bron, Ogistan Dume, Lui Lorti, Hesus Lopez Kobos, Antoni Ros Marba, Kristofer Varen Grin i Trevor Pinok. U julu 2007. godine nastupio je zajedno sa pijanistkinjom Marijom Žoao Pires na Escorial festivalu (Španija). Ovim koncertom započeta je dugotrajna saradnja dvoje muzičara. Zajedno su nastupali širom Evrope, Dalekog istoka i Južne Amerike, nastupajući u teatru Champs Elisees (Pariz), dvorani Victoria (Ženeva), Teatro Real (Madrid), Filharmoniji u Kelnu i Konzerthaus-u u Beču. Snimak Šopenove sonate za violončelo i klavir koji su napravili Pavel Gomzijakov i Marija Žoao Pires, a koji je u maju 2009. objavljen na etiketi Dojč Gramofon (Deutsche Grammophon), nominovan je za prestižnu nagradu Gremi. Tokom poslednje dve sezone, Pavel Gomzijakov je nastupao sa Novom Filharmonijom Japana, Londonskim kamernim orkestrom i Nacionalnim orkestrom iz Monpeljea. U aprilu 2010. godine Gomzijakov je debitovao u Americi nastupivši sa čikaškim simfonijskim orkestrom (Chicago Symphony Orchestra) kojim je dirigovao Trevor Pinok.



Posle ovakvog koncerta poželeo sam da ova pošast prođe i da se ritam programa na ovim prostorima a pogotovo u “Kolarcu” vrati na stari ritam metronome. Sada deluje kao naučna fantastika ali nada ipak poslednja umire.


Нема коментара:

Постави коментар