Странице

петак, 26. фебруар 2021.

Seks – umetnost – komunizam u Bitef teatru



Seks – umetnost – komunizam
je pozorišni projekat koji se bavi nasleđem dvadesetog veka iz perspektive tri revolucije koje su ga obeležile i promenile čovečanstvo. Reč je o revoluciji umetničke avangarde, komunističkoj i seksualnoj revoluciji, koje ukidaju prethodni poredak, i zahtevaju duhovnu, materijalnu i telesnu emancipaciju čoveka. 




Kako se odnositi prema nasleđu emancipacije u duboko reakcionarnom vremenu, kada se osvojene i proklamovane slobode i tehnološki napredak koriste za promociju konzervativnih društvenih struja, ili se čak, zajedno s naučnim dostignućima poriču, potiskuju, smeštaju u arhive i sklanajaju iz javnog diskursa u kom je naizgled na „slobodnom tržištu ideja“ dozvoljeno reći sve i bez posledica, pitanje je koje postavlja ova predstava. Šta nam je od ovog svetog trojstva ostalo u nasledstvo?



Te teme artikulišu figure troje stvaralaca iz dvadesetog veka: Margerit Diras (Vladislava Đorđević), Oskar Davičo (Slaven Došlo) i Pjer Paolo Pazolini (Miloš Timotijević,), koje kao opsene, duhovi, zauzimaju naš scenski prostor. Promišljanjem njihovih dela, života i političkog angažmana nastaje vizuelni, jezički i izvedbeni tekst predstave. Davičo, nadrealista i komunista erotizovanog jezika koji buja nezaustavljivom snagom pobune, Diras sa anoreksičnom, razarajućom rečenicom kao vrhunskom erotikom teksta i tela, i Pazolini u potrazi za svetim, narodnim, i sa prezirom prema konzumerizmu, kao svedoci, proroci i kritičari dvadesetog, rešetaju naš dvadeset prvi vek  slikama, pitanjima i tvrdnjama.

 Rad na predstavi je započet nedelju dana pre proglašenja pandemije a premijerna izvođenja su zakazana tačno godinu dana kasnije. Da li nas je godina, u kojoj smo bili ne samo svedoci već i direktne žrtve urušavanja i nestajanja ruina zdravstvenog i socijalnog sistema, odvela dalje od ove tri figure, ili smo im, naprotiv nikad bliže? 

Između zaboravljenih revolucija dvadesetog veka i „normalnosti“ koju smo napustili suočeni sa pandemijom, Diras, Davičo i Pazolini nam se vraćaju, ne samo kao utvare prošlosti ili proroci onoga što nam se već dogodilo, već kao nekolicina od brojnih glasova koji izranjaju iz kakofonije prostora društvenosti - teksta, filma i poezije, ali i ulice, haustora, čamaca za spašavanje ili društvenih mreža.

U predstavi igraju: Vladislava Đorđević, Slaven Došlo, Miloš Timotijević, Tamara Pjević i Đorđe Galić. Kažu da ako bar ne budu se profesionalno bavili slikarstvom da će to raditi iz hobija (kao terapiju). Došlo kaže da mu je rad u Bitef teatru "poligon za razvoj glumačkih sposobnosti." Autorski tim čine Siniša Ilić (scenografija), Maja Mirković (kostim), Luka Papić (muzika), Čarni Đerić (scenski pokret), Dijana Marojević (scenski govor), Katarina Vojnović (organizacija), Milana Matejić (asistentkinja reditelja) i Igor Milakov (asistent organizacije).




Seks-umetnost-komunizam je koprodukcija Bitef teatra i Udruženog umetničkog rada u okviru projekta Create to Connect - Create to Impact. Predstavu je podržao Fond Kreativna Evropa Evropske Unije.




  foto Aleksandar Danguzov, KulturniK

Нема коментара:

Постави коментар