Странице

понедељак, 2. март 2020.

48. FEST : Vrba i razgovor sa rediteljem Milčom Mančevskim


Milčo Mančevski u novom filmu Vrba nastavlja tamo gde je stao sa Pre kiše. Film započinje nekim davnim vremnima kada se dvoje mladih volelo, a njihova ljubav nije bila blagosiljana od strane roditelja. Bajkovito poput Ivice i Marice, tu je i zla veštica i kletva, sudbina, kamen i vrba. 



Mančevski je izvrsni poznavalac makedonskom mentaliteta, tradicije, ali i kontraverzi tog društva i pristupa mu i kritičkI ali i sa dosta ljubavi. Rađanje, jalovost, usvajanje, prihvatanje i odbijanje, gubitak sve te komponente složenog odnosa rodtitelj-dete Mančevski maestralno slika fimlskom kičicom. Uloge: Sara Klimoska, Natalija Teodosieva, Kamka Tocinovski, Nenad Nacev, Nikola Risteski, Petar Caranović, Ratka Radmanović. Snimano od sela Kruševca do makedonske prestonice Skoplja. 



U ovom tako životnom, a na momente teškom, a svakako sjajnom filmu tri Makedonke  bore sa strašću i kontrolom nad svojim telom, tradicijom, odanošću, trudnoćom i usvajanjem. Likovi su toliko životni da zamalo ne iskoče sa ekrana, a vi ste dovedeni u situaciju da duboko sa njima proživljavate ono što im se dešava.



One nisu nameravali da promene svet ili društvo, ali njihova borba da postanu majke čini ih malo verovatnim heroinama.



Tri gorke priče, jedna srednjovekovna, dve savremene, ogledalo i suprotnost jedna drugoj, istražuju teme ljubavi, poverenja i majčinstva.



Milčo Mančevski je makedonski reditelj, scenarista, fotograf i umetnik koji živi i radi u Njujorku. Njegov debitantski dugometražni film Pre kiše bio je nominovan za nagradu Oskar, a osvojio je Zlatnog lava na festivalu u Veneciji, kao i nagrade FIPRESCI i Independent Spirit i još 30 drugih priznanja. Njujork tajms uvrstio je ovo delo na listu “1.000 najboljih filmova ikada snimljenih”. Režirao još četiri dugometražna igrana filma: Bikini Moon, Majke, Senke i Prašinu, jednu epizodu serije “The Wire” (HBO) i pedeset kratkih formi.

Vizuelno, ovo je bujan film u kojem ulice Skoplja natopljene kišom i njegovi kičasti neoklasični spomenici izgledaju gotovo jednako impresivno kao i predivni snimci prirode iz prvog segmenta filma, smeštenom u Srednjem veku
Vladan Petković, Sinevropa





Milčo Mančevski vraća se na FEST sa novim filmom Vrba. Na pres konfeenciji pojavio se sa glavnim glumicama Saru Klimosku, Nataliju Teodosijevu, Kamku Točinovski i glumca Nikolu Risteskog. Prenosimo vam deo razgovora sa njim.

U filmu postoje tri priče - jedna iz prošlosti, dve iz sadašnjosti. Kada ste najavili snimanje filma, rekli ste neće biti tri već dve i po priče. Po gledanju filma, jasno je i zbog čega. Kako ste iskonstruisali te priče kojima je zajedničko majčinstvo i borba za potomstvo?

Puštam da me priča vodi - ja sam samo sredstvo da se priča sama ispriča. Trudim se da slučam priču kao muziku - pratim je li svaka nota na svom mestu. To važi i za priču, kao i za kasting, snimanje i tako dalje. Na početku nikada nemam poruku ili temu, već priču i osećanja - osećanje težine pre nego što padne kiša, osećanje straha u koskama. Kad to jednom krene, ukoliko je lepa saradnja, sklopi se lepo umetničko delo. A onda čekam da mi publika kaže koja je poruka. 


Koje ključno osećanje Vas je odvelo u ovaj film?

Osećanje koje bi neko dete imalo prema bajci, prema velikom, arhaičnom, nepoznatom svetu. To je bio okidač za mene. Zatim je usledio kontrast, pa i treća priča - nekako uvek završim na tri priče. 

Prva priča je na neki način mitska, iz 17. veka je, i mada može i danas da se desi, ona je na neki način izvan realnosti. Je li to priča koju ste vi nekada čuli ili iz predanja? Zbog načina na koji je snimljena deluje kao bajka i kontrapunkt drugim pričama. 

Zato je i tu, kako bi nam omogućila vremenski i vizuelni kontrast, ali i kontrast po samoj teksturi. Ona jeste na izvestan način bajka, legenda, za razliku od dve savremene priče koje su naturalističke, kako po tretmanu, tako i vizuelno. To je arhetipska priča koju sam negde čuo i podsvesno zapamtio, nisam je izmislio - moguće je da se sklopila od nekoliko njih koje sam čuo. 

Ono što je posebno autentično u Vašem rediteljskom izrazu je Vaš izbor glumaca. Kojim principom birate i kako izgleda proces kastinga? 

Kasting i probe s glumcima su mi omiljeni deo snimanja. Volim da radim s glumcima i volim glumce uopšte. Poštujem poverenje koje oni meni pružaju i moj stav je očinski prema njima, čak i glumcima starijim od mene. Proces je bio dugačak, trajao je oko pet meseci, imao je sedam ili osam krugova i ako se posvetite tome, da nađete odgovarajućeg glumca, a zatim i da glumci jedni drugima odgovaraju, to je puno posla. Onda slede probe tokom kojih otkrivamo šta je pisac hteo da kaže. Ukoliko su potrebne neke izmene, one se prave tada. Samo snimanje je ponavljanje onoga što smo uradili tokom probe. 



Jezik kojim govore u filmu je arhaičan. 

Jeste, pritom je to dijalekt iz jugozapadne Makedonije. Na filmu je radilo šest savetnika, profesora etnologije, lingvistike i istorije, tako da smo ozbiljno pokušali da rekonstruišemo kako se tada živelo. 

Zbog toga što mnogo toga niste prećutali jednoj vladi, jedno vreme ste bili persona non grata u Makedoniji. Je li Vam sada lakše da radite u Vašoj zemlji? 

Proces sklapanja filma mi je sada lakši nego što je bio u nekim periodima. Before the rain je bio uklopljen kao britanski, pa kao britansko-francuski film, pre nego što je Makedonija ušla u taj projekat pred sam kraj filma. 



Država:Severna Makedonija, Mađarska, Belgija, Albanija / North Macedonia, Hungary, Belgium, Albania, 2019 
 
Žanr:Drama
 
Program:Glavni takmičarski program, Mozzart FEST
 
Trajanje:101’
 
Režija:Milcho Manchevski
 
Scenario:Milcho Manchevski
 
Uloge:
 
Sara Klimoska, Natalija Teodosieva, Kamka Tocinovski, Nenad Nacev, Nikola Risteski, Petar Caranović, Ratka Radmanović
Festivali: 

2019 Rim / Rome Film Festival
Fotografija: Tamás Dobos
 
Montaža:Nicolas Gaster
 
Muzika:Kiril Dzajkovski, Igor Vasilev
 
Producentis:Jane Kortoshev, Milcho Manchevski
 
Produkcija:Banana Film, Scala s
 
Filmografija:
 
2019 Willow / Vrba
2017 Bikini Moon
2010 Majki / Mothers / Majke
2007 Senki / Shadows / Senke
2001 Dust / Prašina
1994 Pred doždot / Before the Rain / Pre kiše

Нема коментара:

Постави коментар