Странице

субота, 28. септембар 2019.

KONSTANCA MAKRAS OTVARA NOVU SEZONU BITEF TEATRA: premijera predstave "Gradovi kojih više nema"


U okviru strategije Bitefa koja podrazumeva čvršće povezivanje programa festivala sa teatrom, u sezoni 2019/20 Bitef teatar započinje sa novim konceptom. Radi se o naporima da se napravi organska veza između svakog izdanja festivala i pozorišne sezone koja mu sledi. U ovakvoj postavci, sezone Bitef teatra bi predstavljale reakciju na festivalska izdanja, ulazile u dijalog sa njim i bile neka vrsta njegove „produžene ruke” tokom godine, čime se nadamo da bi se u potpunosti ostvarilo ono što je Bitef teatru namenila Mira Trailović pre trideset godina. 



Pod sloganom Nastavimo iz početka, sezona 2019/20 Bitef teatra se oslanja na koncept 53. Bitef festivala koji se bavio raspadom zajednice na svim nivoima i pokušajem definisanja alternativa za stanje u kome se nalazi naša civilizacija. U formalnom smislu, predstave će pokušati dodatno da istražuju elemente imerzivnosti u pozorištu, odnosno, one pozorišne forme u kojima se briše jasna granica između izvođača i publike.

Ne slučajno, sezonu započinjemo1. oktobra premijerom predstave Gradovi kojih više nema jedne od najznačajnijih svetskih koreograkinja, Konstance Makras. Predstava se realizuje uz učešće plesača Bitef dens kompanije, jednog od stubova Bitefa teatra, koja ove godine proslavlja desetogodišnjicu rada. Autorski tim, između ostalih, čine i autorka muzike Aleksandra Đokić, kao ikostimografkinja Selena Orb, dok su izvođači Marija Bergam, Ana Ignjatović Zagorac, Branko Mitrović, Tamara Pjević, Miona Petrović, Jakša Filipovac, Nataša Gvozdenović, Nikola Živković i Una Vujošević.



Konstanca Makras između ostalog kaže da ova predstava istražuje arhitektonska mesta u ulozi narativnih instrumenata naše istorije – u svrhu ponovnog pisanja istorije, vidanjem rana prošlosti, i zarad razumevanja savremenih događaja (na ličnom i globalnom planu) kao dela neprekidnog ciklusa koji doživljavamo kao protok vremena. Priče očevidaca bombardovanja Drezdena u februaru 1945, koje se prepliću se sa sećanjima izvođača i njihovih porodica na slična iskustva iz NATO bombardovanja, ukazuju na to da se talasi istorije i politike ponavljaju.


Premijera predstave Gradovi kojih više nema je na programu 1. oktobra sa početkom u 20 časova, dok je prva repriza 2. oktobra. Publika Bitef teatra je, od ove sezone, u mogućnosti da nabavi ulaznice za predstave elektronskim putem. Više informacija na www.bitef.rs


Konstanca Makras o projektu



Gradovi kojih više nema vodi ka istraživanju umetnosti sećanja, ili ars memoriae, u kojoj se sećanja naročito čvrsto vezuju za fizičke lokacije, prostorije i arhitekturu. Ishodište ovog komada bio je grad kao konkretna geografska lokacija, kao sidrište sećanja. Šta biva sa našim uspomenama, šta biva sa onima koji nastavljaju da pamte ta fizička mesta čak i nakon što ona budu uništena?

Postupci izvođača na sceni odnose se na antičke veštine ars memoriae, prema kojoj, da bismo vratili u sećanje stvar koju želimo da upamtimo, najpre moramo da saberemo utiske. U središtu te mnemoničke tehnike jeste prostorna orijentacija. Na koji nam način u svrhu sećanja mogu poslužiti prostorije i mesta?


Sećanje na gradove koji više ne postoje istražuje arhitektonska mesta u ulozi narativnih instrumenata naše istorije – u svrhu ponovnog pisanja istorije, vidanjem rana prošlosti, i zarad razumevanja savremenih događaja (na ličnom i globalnom planu) kao dela neprekidnog ciklusa koji doživljavamo kao protok vremena.Sećajući se gradova... priče očevidaca bombardovanja Drezdena u februaru 1945, koje se prepliću se sa sećanjima izvođača i njihovih porodica na slična iskustva iz NATO bombardovanja, ukazuju na to da se talasi istorije i politike ponavljaju.Komad takođe preispituje odnose arhitekture i memorije kao fizičkog iskustva.




KONSTANCA MAKRAS 

je studirala ples u Buenos Ajresu, Amsterdamu i u Mers Kaningem Studiju u Njujorku. Od 1995. živi u Berlinu. Godine 2003, zajedno sa dramaturškinjom Karmen Menert, osniva kompaniju Dorki Park, interdisciplinarni ansambl koji stvara u oblasti plesa, teksta, žive muzike i filma, i koji od tada nastupa širom sveta. Makras 2008. dobija nagradu Gete Instituta za komad Pakao na Zemlji. Njen projekat Megalopolis 2010. osvaja nagradu Faust za koreografiju. Iste godine, Makras je bila jedan od predavača na Vilijam L. Abramovič rezidensu Tehnološkog Instituta Masačusetsa. Osim za svoju kompaniju, Konstanca Makras kreira predstave i za Baletski ansambl Teatra Colon u Buenos Ajresu kao i za plesnu kompaniju Geteborške opere.


Autor je mnogobrojnih projekata među kojima su: Pakao na Zemlji, Megalopolis, Otvorena za sve, Prošlost, Duhovi, Palata...

Predstava Konstance Makras Big in Bombaj bila je uvrštena u selekciju glavnog programa 40. Bitef Festivala.
 



O Bitef dens kompaniji 




Osnovana je 2009. godine kao prva trupa savremene igre u Srbiji koja je vezana za jednu instituciju kulture, i koja je omogućila da publika tokom cele pozorišne sezone može da prati kvalitetan plesni teatar. Tokom deset godina postojanja Bitef dens kompanija je realizovala trideset dve plesne produkcije, i preko sto pedeset gostovanja u zemlji i svetu, (Slovenija, Hrvatska, Crna Gora, Poljska, Švedska, Mađarska, Rumunija, Japan, Bosna i Hercegovina, Makedonija...). Kompanija je ostvarila saradnju sa nekim od najeminentnijih domaćih, regionalnih i evropskih koreografa, poput Gaja Vajcmana, Roni Haver, Jasmin Vardimon, Isidore Stanišić, Edvarda Kluga, Konstance Makras, Dalije Aćin, Zorana Markovića, Maše Kolar, Branka Potočana, Lea Mujića, Dunje Jocić...

Predstave Mirisi cimeta, Otelo, Božanstvena komedija, Karmen u IV runde, Alfa bojsi, Soneti, Yesterday,  Ptice... doprinele su da se formira nova publika koja redovno prati plesni teatar, a otvorena je i plesna scena za decu koja ima za cilj da najmlađoj publici približi umetnost igre.

 foto Jelena Jankovic

Нема коментара:

Постави коментар