Странице

четвртак, 16. мај 2019.

Proglašeni pobednici XII Beldocs festivala


Svečanom ceremonijom dodeljivanja nagrada najboljim dokumentarnim ostvarenjima i premijernim prikazivanjem filma „Električni orgazam za ljude budućnosti“ autorke Marije Vukić, svečano je u sredu, 15. maja u 20 sati u Kombank dvorani, zatvoren dvanaesti Beldocs festival.


Nagrada za najbolji srpski dokumentarni film (2000 evra), o kojoj je odlučivao  žiri u sastavu Varja Močnik, Svetislav Basara i Manuel Mozos, dodeljena je Ivanu Markoviću, reditelju filma „Centar“ koji je nagrađen i za najbolju montažu (500 evra) u domaćoj takmičarskoj selekciji, zajedno sa Jelenom Maksimović. U obrazloženju žirija navodi se da se nagrada filmu „Centar“ dodeljuje za uverljivo, a nenametljivo svedočanstvo o pustoši tehničke civilizacije izražene na umetnički besprekoran način. 


Nagrada za najbolju fotografiju (500 evra) u ovoj selekciji dodeljena je Dušanu Grubinu za film "Taurunum boy". Specijalna nagrada žirija dodeljena je filmu „To sam što jesam – Gipsy mafia“, rediteljke Andrijane Stojković. Pokrovitelj novčanog nagradnog fonda srpskog takmičarskog programa je Filmski centar Srbije.

Autor filma, Ivan Marković je povodom nagrade izjavio:


„Nagrada na Beldocs-u, kao i dobra reakcija publike su veliki podstrek, ali u određenoj meri i iznenađenje, s obzirom na specifičnu, svedenu formu filma. U razvoju „Centra", koji predstavlja apstraktni portret Sava Centra, ali, posredno, i drugih monumentalnih građevina tog perioda čiji je opstanak doveden u pitanje, imali smo veliku podršku i razumevanje uprave i osoblja zgrade, kojima se ovom prilikom ponovo zahvaljujemo. Ovim filmom želeo sam da stvorim subjektivni portret prostora koji je za mene značajan, prostora neispitanih mogućnosti i arhitektonske i društvene vizije koja bledi, a istovremeno postaje sve neophodnijom“.


Žeremi Gravaja, reditelj filma „A Lua Platz", dobitnik je nagrade za najbolji inostrani film, o kojoj je odlučivao žiri internacionalnog takmičarskog programa u sastavu Matjaž Ivanišin, Diana Tabakov i Branislav Dimitrijević. Specijalna priznanja žirija dodeljeno je i Huanu Alverezu Nemeu za film "Stapanje vremena", kao i produkciji Mint film office za film "Sada se nešto polako menja".


U obrazloženju žirija je navedeno: nagrada se dodeljuje za angažovan i brižljiv filmski pristup i empatičan uvid u životne uslove zajednica u egzilu i njihovih istorija. Prošlost i sadašnjost, lica i mesta, razgovori i tišine, problemi i neposredna rešenja, susreću se u filmski pročišćenoj, smeloj i konzistentno sprovedenoj dokumentarnoj formi.

 Autor nagrađenog filma, Žeremi Gravaja je rekao:

 „Zauzimanje mesta bi mogao biti prevod naslova našeg francusko-rumunskog dokumentarnog filma “A Lua Platz”. Može li, onda, film da postane neka vrsta sigurne kuće za one čiji se glas skoro nikad ne čuje? Danas smo, nakon prvog prikazivanja filma izvan Francuske, veoma počastvovani što smo dobili ovu nagradu od žirija. Nadamo se da će ona doprineti da ovaj film i njegove evropske teme nastave svoj put. 

Veliko nam je zadovoljstvo što u Srbiji, zahvaljujući Beldocsu, vidimo kako je svetski dokumentarni film veoma živ danas. I ne zaboravite – sutra, 16. maja, je Međunarodni dan romskog otpora!“


U okviru selekcije kratki dokumentarni film žiri u sastavu Aron Sekelj, Antigoni Papantoni i Eroll Bilibani je doneo jednoglasnu odluku da se nagrada dodeli Goranu Deviću za film „U ime Republike Hrvatske“, uz obrazloženje da je reč o smelom, sirovom, elegantno duhovitom, promišljeno strukturisanom, ali, pre svega, plemenitom autorskom pristupu u prikazu jednog odlučnog ali nepodesnog  protagoniste, i njegove borbe sa kojom se neizbežno solidarišemo.

Povodom nagrade, Goran Dević je izjavio:
„Jako sam sretan i zadovoljan zbog nagrade jer filmove radim primarno za nas koji živimo na ovim prostorima. Kad mi se dogodi da film bude prihvacen i prepoznat u prostoru koji mi je bitan sva muka kojom je film stvoren postaje nebitna. Veliko hvala Beldocsu koji nam je dao priliku da prikazemo film“.



Takođe, u okviru Beldocs Industry programa za projekte u razvoju, proglašene su i dodeljene nagrade:

Serbian Docs in Progress Best Project, novčana nagrada 2000 EUR, pokrovitelj Filmski centar Srbije: The Box by Luka Papić, producer Srđa Vučo. (Srbija); Beldocs Academy Best Project, novčana nagrada 1500 EUR, pokrovitelj Filmski centar Crne Gore: Landing by Ksenia Ciuvaseva, producer Natalia Imaz (Nemačka, Moldavija); Beldocs In Progress East Silver Caravan Festival Distribution award, pokrovitelj Institut za dokumentarni film iz Praga: Salt from Bonville by Simon Mozgovyi, producer Anton Khilman (Ukrajina, Gruzija, Holandija, Poljska); Beldocs In Progress East Silver Caravan Festival Distribution award, pokrovitelj Institut za dokumentarni film iz Praga: Telenovela: Grey-scale in Color, režija Filip Martinović, producent Nikola Savićević (Srbija); Beldocs In Progress, novčana nagrada 1500 EUR, pokrovitelj Current Time TV: Roses.


Žiri Beldocs TEEN programa, u sastavu Radomir Vranjković, Sonja Jeković, Drago Milovanović, Relja Popović i Nemanja Joković doneo je odluku da je najbolji film u TEEN programu „U raskoraku“ Binga Liua, imajući u vidu da ostvarenje verno oslikava kompleksne društvene probleme jedne zajednice, kroz lične priče trojice prijatelja.

Film-Cabaret, režija Irena Stetsenko, producent Oleksandra Kravchenko (Ukrajina); Beldocs In Progress in kind Full Image Post-production award, u vrednosti 4000 EUR, pokrovitelj Living Pictures: Roses. Film-Cabaret, režija Irena Stetsenko, producent Oleksandra Kravchenko (Ukrajina); Beldocs In Progress in kind Full Sound Post-production award, u vrednosti 7500 EUR, pokrovitelj Mir Media Group: Telenovela:
Greyscale in Color, režija Filip Martinović, producent Nikola Savićević  (Srbija).


„Dokumentaristi su advokati XXI veka.“ izjavio je Mladen Vušurović zatvarajući  XII Beldocs i najavljujući sledeći.Nakon svečane dodele nagrada, pemijerno je prikazan film „Električni orgazam za ljude budućnosti” u režiji Marije Vukić. Reč je o biografskom filmu o bendu “Električni orgazam” koji slika značaj jednog od najpopularnijih i najdugovečnijih rok bendova u regionu , koji je i danas posvećen idejama rokenrol kulture podjednako kao i u vreme kada je formiran.



Нема коментара:

Постави коментар