Странице

четвртак, 24. јануар 2019.

ROSI FESTIVAL 2019.




Rosi fest je četvorodnevni međunarodni muzički festival inspirisan stvaralaštvom eminentnog evropskog kompozitora, Salomona Rosija (1570-1650), neobične životne priče i stvaralačkog opusa. Imajući u vidu istorijski kontekst u kojem je stvarao, Rosijev opus je jedinstven po sintezi Istoka i Zapada, odnosno kasne renesansne/ranobarokne muzike zapadne Evrope i jevrejskih tradicionalnih i sinagogalnih tekstova. Inspiraciju za ovaj festival nalaze u samoj prirodi Rosijevog dela koja promoviše poštovanje različitosti kulturnog nasleđa, kao i kulturni dijalog putem njihovih neobičnih spojeva, a sve to na visokom umetničkom nivou, te istu ideju zastupamo i promovišemo na Rosi festu.

Program ROSI festivala usmeren je na popularisanje i kreiranje kulturnog dijaloga muzici na relaciji jevrejsko-srpsko-evropsko i fokusiran je na istraživanje, izvođenje i podsticanje stvaranja novih muzičkih dela koja neguju ideju kulturnog dijaloga.

Tema Rosi fest konkursa za kompozitore, Portreti i sećanja, odnosi se na sećanja o stradanjima za vreme Drugog svetskog rata, a mladi kompozitori imaju priliku da daju svoj doprinos svetskoj kulturnoj baštini u oblasti očuvanja sećanja na žrtve holokausta, ali i odavanja počasti onima koji su mu se suprotstavili.

Cilj ovog koncepta je da putem angažovanja mladih, talentovanih umetnika najrazličitijih profila i nacionalnosti podignemo svest o neophodnosti promovisanja edukacije, istraživanja, sećanja i govora o holokaustu na najvišem umetničkom nivou, te u ovom segmentu Rosi fest naročito produbljuje jedan od svojih osnovnih ciljeva, a to je razvijanje duha tolerancije, međusobnog uvažavanja i poverenja.

Takođe, organizatori nastoje da tematikom kojom se konkurs, kao i sam festival, bavi, podstaknu mlade umetnike, ali i publiku festivala, u daljem nastojanju da se bave istraživanjem događaja, literarnih i drugih dela vezanih za tematiku holokausta, dok će njihova umetnička dela koja budu nastala ovom prilikom postati sastavni deo svetske umetničke baštine, ali i repertoara učesnika festivala iz svih zemalja, te će preko proširene programske osnove, umetnici i dalje aktivno nastaviti da čuvaju sećanje na ovaj strašan deo ljudske istorije i nakon završetka festivala. Rosi fest ovakvim načinom delovanja preuzima značajnu ulogu u baštinjenju kulture svesti o holokaustu i stvara novu kulturnu sferu u umetničkoj praksi budućih pokoljenja.

Vizija Rosi Festa je da se kroz kontinuirani i dugoročan razvoj pozicionira na mapi najznačajnijih muzičkih festivala u Evropi, te da sam festival na internacionalnom nivou postane sinonim za negovanje, istraživanje i stvaranje kulturnog dijaloga, ali i jevrejske tradicije u muzici. Festival je zamišljen kao inovativan, dinamičan, multikulturalan i po temi jedinstven muzički događaj u Evropi, koji poseduje inspirativnu strast za učenjem u svojoj biti i obezbeđuje potrebnu osnovu za nova umetnička dostignuća, a interkulturalni dijalog, kao okosnica festivala, predstavlja nepresušan izvor za istraživanje klasične muzike, ali i za stvaranje novih muzičkih dela, kao i jednu od osnovnih vrednosti koju neguje evropska zajednica. Imajući u vidu temu, kao i samu strukturu programa festivala, namera organizatora je da da se Rosi fest nađe među budućim liderima beogradskih kulturnih manifestacija.




PROGRAM ROSI FESTIVALA 2019



25. januar, petak

10:00 - 17:00 Muzej Narodnog Pozorišta
MAJSTORSKI KURS SOLO PEVANJA
sa prof. Klaudijom Eder
Srđan Jaraković, pijanista

26. januar, subota

10:00 - 17:00 Muzej Narodnog Pozorišta
MAJSTORSKI KURS SOLO PEVANJA
sa prof. Klaudijom Eder
16:00 - 18:00 Jugoslovenska kinoteka
OTVARANJE FESTIVALA I PROJEKCIJA FILMA
Hebreo: U potrazi za Salomonom Rosijem


27. januar, nedelja

10:00 - 17:00 Muzej Narodnog Pozorišta
MAJSTORSKI KURS SOLO PEVANJA
sa prof. Klaudijom Eder
16:00 Galerija Jevrejske opštine Beograd
PREDAVANJE Prof. Ane Stefanović
David i Jonatan, biblijska opera Mark-Antoana Šarpentjea
17:30 Galerija Jevrejske opštine Beograd
PREDAVANJE Prof. Tijane Popović-Mlađenović
Concerto for Viola and Orchestra / Viola Tango Rock Concerto Benjamina Jusupova
Muzika ima viziju – slušajući druge i sebe kroz nju
19:00 Muzej Narodnog Pozorišta
KONCERT POLAZNIKA MAJSTORSKOG KURSA
SOLO PEVANJA
Prof. Klaudije Eder
20:30 Atrijum Narodnog muzeja
KONCERT PORTRETI I SEĆANJA
Dela mladih kompozitora sa istoimenog konkursa.
Učesnici:Jevrejski kamerni orkestar,  Hor Braća Baruh, Sinagogalni ansambl iz Berlina

 28. januar, ponedeljak

18:00 Sinagoga Sukat Šalom
KONCERT SINAGOGALNOG ANSAMBLA IZ BERLINA
Dirigent: Regina Jantian
20:30 Scena Raša Plaović, Narodno Pozorište Beograd
OPERA KLAUDIJA MONTEVERDIJA, KRUNISANJE POPEJE  I ZATVARANJE FESTIVALA
Učesnici: Vokalni ansambl Barock Vokal (Nemačka)
Baletski ansambl Instituta za umetničku igru
Ansambl New Trinity Baroque na istorijskim instrumentima
(umetničko vođstvo: Predrag Gosta)
Dirigent: Alberto Veronezi (Italija)
Reditelj: Aleksandar Nikolić
Koreograf: Aleksandar Ilić



​ DETALJNIJE O ROSI FESTIVALU 2019



Projekcija filma Hebreo: The Search for Salomone Rossi
Jugoslovenska kinoteka
Reditelj: Jozef Rošlic
Vreme trajanja: 45 minuta
Ansambl: Profeti della Quinta

U kasnoj renesansi, na vrhuncu umetničkog sjaja Mantove, mladi jevrejski violinista probio se kroz barijere diskriminacije i postao jedan od najrenomiranijih kompozitora i izvođača na dvoru vojvoda Gonzaga, a 1622. godine napravio je revolucinarni potez kade je reč o jevrejskoj muzici, napravivši prvu zbirku ikada originalno napisane za jevrejske psalme i molitve - Solomonove pesme. Ipak, malo toga se zna o privatnom i kreativnom životu Salomona Rosija Jevrejina.

U ovom dokumentarcu, višestruko nagrađivan ansambl, Profeti della Quinta, izvodi Rosijevu muziku u veličanstvenoj Mantovi, kao pripremu za specijalan koncert u palati za uživanje vojvode Gonzaga. Uz pomoć eksperata, istoričara i muzikologa, oni su prikazali u fascinantnom svetlu i njegovu izuzetnu muziku.




Majstorski kurs solo pevanja

Nakon uspešno održanog i u velikoj meri ispraćenog Majstorskog kursa solo pevanja na prvoj ediciji Rosi fest-a, odlučili smo da i u narednoj ediciji Majstorski kurs solo pevanja bude obavezan deo našeg programa. U januaru ćemo imati priliku da kao predavača ugostimo Klaudiju Eder, ostvarenog nemačkog koncertnog i operskog mecosoprana, profesorku HfM Univerziteta u Majncu i člana Evropske akademije nauka i umetnosti. Učenici će imati po tri individualne sesije sa profesorkom Eder i oficijelnim pijanistom festivala u Muzeju Narodnog pozorišta u Beogradu, dok će 28. januara nastupiti na matine koncertu na sceni Raša Plaović, Narodnog pozorišta u Beogradu.

Klaudija Eder studirala je solo pevanje i violončelo na Visokoj školi za muziku i teatar u Minhenu, potom i na Visokoj školi za muziku i izvođačke umetnosti u Franfurtu na Majni, a studije je nastavila u Milanu i Budimpešti.

Sa 25 godina debitovala je ulogom Muze  / Niklausa u operi “Hofmanove priče”, nakon čega su usledila njena pojavljivanja na scenama tetatara u Visbadenu (Hessischen Staatstheater), Minhenu (Staatstheater am Gärtnerplatz), Dizeldorfu (Deutsche Oper am Rhein) i Beču (Volksoper), a brojni gostujući ugovori odveli su je na najveće evopske i svetske scene, kao što su one u Barseloni, Madridu, Londonu, Turinu, Veneciji, Rimu, Parizu, Ženevi, Antverpenu, Njujorku, Čikagu, Los Anđelesu i Tokiju. Ostvarila je saradnju i sa festivalima kao što su “Salzburger Festspiele”, “Wiener Festwochen”, “Donaueschinger Musiktagen” i “Schleswig-Holstein Musik Festival”. Aktivna je pevačica i na koncertnom polju, izvodeći dela od renesanse i baroka do savremene muzike.

Profesor je na Visokoj školi za muziku u Majncu, gde je 2004. godine osnovala međunarodnu školu “Singing Summer”, a 2010. godine i ansambl “Barock Vokal”, koji će nastupiti na ovogodišnjoj ediciji Rosi fest-a. Pod njenim vođstvom, odsek za Solo pevanje ove institucije dobio je nagradu za izvrsnost, koja se dodeljuje u oblasti Rajnland-Pfalc - “Leistungen in Studium, Lehre und künstlerischer Entwicklungsarbeit”. Od 1991. godine, profesorka Eder radio kao vođa projekta, saradnik na sceni i vokalni pedagog na Međunarodnom festivalu za mlade operske pevače koji organizuje Kammeroper Schloss Rheinsberg. Pored redovne profesure, gospođa Eder neretko drži i majstorske kurseve u Nemačkoj i svetu.

Član je Akademije nauka, književnosti i muzike u Majncu, kao i Evropske akademije nauka i umetnosti.



Predavanje Prof. Ane Stefanović:David i Jonatan, biblijska opera Mark-Antoana Šarpentjea

U ovom predavanju se bavimo naročitim istorijskim mestom tragedije u muzici David i Jonatan (1688) Mark-Antoana Šarpentjea prema libretu Fransoa Bretonoa, jedne od dve opere – pored Jefte (1732) Mišela de Monteklera − bazirane na Starom Zavetu u francuskom baroknom repertoaru. Pored toga, jedinstvena pozicija ovog dela u istoriji muzike leži u činjenici da je, prilikom prvog izvođenja u jezuitskom koledžu Luj Veliki u Parizu, izvedena u kombinaciji sa drugom, književnom biblijskom dramom, Saul od oca Etjena Šamijara. Ova opera je u tom smislu izrazito obeležena višestrukim ukrštanjima: dve relgiozne i kulturne paradigme, judejske i hrišćanske/katoličke,  dva žanra, književne i muzičke tragedije, dve sfere, duhovne i svetovne – proizašlim iz uključivanja biblijskog sadržaja u svetovni muzički žanr −, najzad, samih muzičkih žanrovskih modela i stilističkih i poetičkih crta. Predavanje će se usredsrediti na ova mnogobrojna ukrštanja, koja ovoj Šarpentjeovoj operi osiguravaju posebno mesto u francuskom i evropskom muzičkom pozorištu.  

Ana Stefanović redovni je profesor na Fakultetu muzicke umetnosti Univerziteta umetnosti u Beogradu i istrazivač-saradnik pri francuskom Institutu za muzikološka istraživanja IreMus (Pariz). Magistrirala je na Fakultetu muzičke umetnosti u Beogradu, a doktorat iz muzikologije stekla je na Pariskom univerzitetu IV, Sorbona. Glavne oblasti njenog istrazivanja su barokna opera, solo pevanje, odnos izmedju muzike i teksta, kao i pitanja muzickog stila i stilske analize. Organizatorka je više međunarodnih konferencija iz oblasti muzičke teorije i urednica nekoliko zbornika radova. Autorka je šest tomova Antologije srpske solo pesme (Beograd, UKS, 2008-2014),  knjiga Muzika kao metafora, Odnos izmedju muzike i teksta u francuskoj baroknoj operi: od Lilija do Ramoa (Paris, L’Harmattan, 2006) i Prolaznost  i narativnost u muzickoj drami (Beograd, FMU, 2017), kao i velikog broja studija i članaka iz oblasti muzikologije i muzičke teorije, objavljenih u časopisima i zbornicima radova. Angažovana je na nekoliko nacionalnih i internacionalnih projekata iz oblasti muzikologije.

Predavanje Prof. Tijane Popović-Mlađenović: Muzika ima viziju – slušajući druge i sebe kroz nju

Budući da je muzika pre svega kulturni fenomen (jer ne postoji nijedna kultura bez muzike i jer svaki čovek poseduje tu suptilnu veštinu signifikantnog iako intuitivnog razumevanja muzike), čije je bitno svojstvo različitost (mnoštvo, raznovrsnost i koegzistencija muzičkih identiteta), pitanje koje se uvek nanovo nameće, a danas se čini posebno intrigantnim, jeste kada i kako nas muzika pokreće, ili ka čemu nas pokreće? Drugim rečima, ukoliko se oblikujemo kroz muziku i kao pojedinci i kao učesnici u kulturi, te ukoliko konstruišemo muzičke tradicije, to jest, modeliramo način na koji se kultura gradi uspostavljanjem konsenzusa o muzičkom verovanju i opredeljenju od čega zavisi muzičko (spo)razumevanje i saradnja – pitanje koje se postavlja jeste kako nam muzika danas daje novi identitet koji je istovremeno i potpuno drugi i potpuno naš, ili, u kojoj meri ljudi danas podešavaju sopstveno osećanje sebe prema različitim muzikama/muzičkim identitetima?

Iz postmoderne perspektive, osnovni mehanizam kulture jeste konstruisanje pozicija subjekta, a primarno delovanje muzike u ovom vremenu nije izražavanje subjektiviteta, već pozivanje na njega. U ovom kontekstu, bazična moć muzike da u slušaoca utisne subjektivna stanja koja su paradoksalno u isto vreme i bliska/zavičajna i tudja/daleka, snažno se ispoljava i uočava u stvaralaštvu Benjamina Jusupova (čiji pristup spaja specifične kulturne identitete različitih etničkih grupa sa različitim stilovima umetničke i popularne muzike zapadnog dela sveta), prvenstveno u njegovom delu Concerto for Viola and Orchestra / Viola Tango Rock Concerto iz 2003. godine.

Dr Tijana Popović Mladjenović je muzikolog, redovni profesor na Katedri za muzikologiju Fakulteta muzičke umetnosti Univerziteta umetnosti u Beogradu, kao i šef Odseka za muzikologiju. Bila je gostujući profesor Jerusalimske Akademije za muziku i ples, Departmana za muzikologiju Filozofskog fakulteta Univerziteta u Ljubljani, Litvanske Akademije za muziku i pozorište u Vilniusu, kao i Muzičke akademije Univerziteta u Sarajevu.

Područja njenog naučnog interesovanja jesu evropska muzika fin de siècle-a, poetika i stilistika savremene muzike (usavršavala se na Université Paris IV – Sorbonne u oblasti savremene francuske muzike), estetika i filozofija muzike, kao i problematika muzičkog mišljenja. Autor je šest knjiga.

Koncert “Portreti i sećanja”

Koncert Portreti i sećanja predstavlja veoma važan deo programa Rosi fest-a i jedini deo programa koji se kontinuirano nalazi na programu svih edicija festivala. Na koncertu će, povodom obeležavanja Svetskog dana sećanja na žrtve Holokausta, biti izvedena dela mladih kompozitora odabrana na istoimenom konkursu festivala, kao i reprezentativna dela Jevrejskih autora i istorijska dela koja odgovaraju tematici koncerta. Učešćem na Rosi fest konkursu mladi kompozitori imaju priliku da daju svoj doprinos svetskoj kulturnoj baštini u oblasti očuvanja sećanja na žrtve Holokausta i odavanja počasti onima koji su mu se suprotstavili, koristeći istorijske, literarne i druge izvore kao inspiraciju ili deo svojih kompozicija, a Umetnički odbor festivala svake godine bira najreprezentativnija dela za učešće na koncertu.Ove godine stigle su nam prijave iz zemalja širom sveta (Luksemburg, Portugalija, Hrvatska, Mađarska, Iran, Meksiko, Italija, Srbija, Urugvaj, Kadana, Brazil, BiH, Francuska, Izrael, Rusija, Kina, UK, Južnoafrička Republika, Jermenija, Crna Gora, SAD, Ukrajina), sa skoro pedeset kompozicija, a Umetnički odbor festivala odabrao je pet kompozicija, sledećih autora: Lazara Đorđevića (Srbija), Nine Perović (Crna Gora), Brahe Bdil (Izrael), Bena Luna (UK) i Gaj Ben-Tova (Izrael). Pored različitih kamernih sastava koji će nam se predstaviti te večeri,  učesnici koncerta su i Jevrejski kamerni orkestar, hor Braća Baruh i Sinagogalni ansambl iz Berlina.

Koncert Sinagogalnog ansambla iz Berlina

Sinagogalni ansambl iz Berlina (Nemačka) čini osam do dvanaest pevača koji pevaju u različitim berlinskim operskim horovima ili rade kao solisti - slobodni umetnici. Ovaj ansambl je jedini ansambl na svetu koji izvodi liturgiju Luisa Levandovskog svakog petka uveče, na jutro Šabata i tokom svih jevrejskih praznika. Na svojim koncertima sa Sinagogalnim ansamblom iz Berlina, kantor Isak Šefer svetu predstavlja ovu jedinstvenu jevrejsko-nemačku tradiciju, sa kompozicijama i drugih velikih kompozitora XIX veka, kao što su Salomon Sulcer i Samuel Naumburg, ali i kompozitora XX veka, kao što su Kurt Vajk, Moris Ravel, Ben Stajnberg, Meir Finkelstajn i drugi. Ovaj ansambl poznat je i van svog matičnog grada i ima česte nastupe u Poljskoj, Engleskoj i Nemačkoj.

Direktorka Sinagogalnog ansambla iz Berlina, Regina Jentian, već sa dvanaest godina zainteresovala se za muziku za orgulje. Sa petnaest godina otpočela je svoje obrazovanje kao oganista i horski dirigent, a potom je u Jerusalimu i Berlinu studirala komparativnu muzikologiju i jevrejske studije. I sama je mnogo godina pevala u horu sinagoge, gde je dobila svoj umetnički impuls kroz rad sa kantorom Estrongo Nagamom, a od 1998. godine je organista i horski dirigent (choirmaster) sinagoge Pecalosištrase u Berlinu - Šarlotenburg. Jentianova je naročito ponosna na njen projekat - Luis Levandovski festival, čiji je umetnički direktor od 2011. godine, a na kojem učestvuju sinagogalni horvi iz celog sveta, izvodeći u muzičkoj tradiciji Luisa Levandovskog program iz oblasti evropske i američke muzičke sinagogalne muzike XIX i XX veka ili jevrejske pesme Istočne Evrope i Izraela.

Krunisanje Popeje”, opera Klaudija Monteverdija

Zatvaranje druge edicije Rosi fest-a biće obeleženo izvedbom čuvene opere Klaudija Monteverdija, Krunisanje Popeje, obogaćene sinfonijama Salomona Rosija. U glavnim ulogama predstaviće nam se članovi ansambla Barok Vokal, koji vodi profesorka Klaudija Eder i gosti. Baletski igrači odabrani su sa Instituta za umetničku igru u Beogradu, a u ansamblu na istorijskim instrumentima naći će se članovi ansambla New Trinity Baroque koji je pod umetničkim rukovodstvom Predraga Goste.

Dirigent: Alberto Veronezi (Italija)
Reditelj: Aleksandar Nikolić
Koreograf: Aleksandar Ilić
Produkcija: Rosi fest

Profesorka Klaudija Eder incirala je osnivanje program usavršavanja “Barok vokal” 2010. godine, kao koledž za ranu muziku pri Školi za muziku u Majncu, a ovaj ansambl se ubrzo pokazao kao uspešan obrazovni program koji je nastavio da postoji u saradnji sa organizacijom Villa Musica i fondaciji Rhineland-Palatinate. Ovaj jednogodišnji program daje mladim operskim i koncertnim pevačima priliku da prodube i obogate svoje iskustvo putem “istorijski informisane prakse”. Pod mentorstvom međunarodno priznatih gostujućih umetnika, učesnici usavršavaju svoje interpretativne veštine stičući, pritom, samopouzdanje po pitanju stila izvođenja, radeći na programu koji podrazumeva dela od renesanse do savremene muzike. Pored umetničkog trenina, pevači iz ovog programa ohrabreni su da kreiraju profesionalnu mrežu, koja im otvara ut ka daljim angažmanima u međunarodnim krugovima. Tokom različitih faza projekta, mladi profesionalci imaju priliku da rade sa istaknutim umetnicima, kao što su Andreas Šol, Konrad Junghenel, Ton Kopman, Volfgang Katšner, Mihajl Hofsteter i Fabio Bonidzoni, a koncerti ansambla su uvek veoma dobro primljeni kod publike i kritike. Posebno se ističe turneja koju je ovaj ansambl imao sa Alfredom Bernardinijem i Baroknim orkestrom Evropske unije, a od novembra 2016. do danas, “Barok vokal” je više puta ugostion dirigenta Masakija Suzukija kao gostujućeg umetnika. “Barok vokal” je često pozivan na poznate međunarodne događaje, kao što su Švetcingen SWR festival, Kamerna opera Šlos Rajnsberg, Rajngau muzički festival i festival Rahn vokal, a zapažene su i saradnje sa operskim kućama u Frankfurtu, Kelnu i Visbadenu, kao i sa Kampo santo u Rimu.

Ansambl i barokni orkestar New Trinity Baroque priznat je kao jedan od vodećih ansambala za ranu muziku u SAD-u, a od nedavno i kod nas. Osnovan je 1998. godine u Londonu, a prateći svog osnivača Predraga Gostu poslednjih dvadeset godina bio je baziran u Atlanti, SAD, ali  u proteklih pet godina više koncertira u našoj zemlji. Od samog početka okupljao je međunarodne umetnike iz različitih krajeva sveta i sarađivao sa mnogim poznatim umetnicima, kao što su sopran Evelyn Tubb, barokni violinisti John Holloway, Florian Deuter i Ilia Korol, blok flautistkinja Marion Vebruggen, čembalista Steven Devine i drugi. Nastupao je u Engleskoj, Finskoj, Hrvatskoj, Srbiji, Švedskoj i SAD-u na festivalima kao što su: Piccolo Spoleto festival u Čarlstonu, Bostonski festival rane muziku, Festival rane muzike u Amherstu, Festival Sastammala Gregoriana u Finskoj, Varaždinske barokne večeri, Korkyra Baroque u Hrvatskoj i beogradski Festival rane muzike. Ansambl je objavio 10 kompakt diskova – poslednji album sa duhovnim kantatama Dietricha Buxtehudea izdat je protekle jeseni. Više informacija o ansamblu možete pročitati na veb strani

Baletski ansambl instituta za umetničku igru; Institut za umetničku igru je organizaciona jedinica Fakulteta za inženjerski menadžment u kojoj se izvodi nastava studijskih programa iz umetničke igre. Institut je osnovala grupa svetski priznatih umetnika, koji su stekli zvanja na poznatim svetskim Univerzitetima u Evropi i Sjedinjenim američkim državama, zajedno s renomiranim umetnicima iz Srbije, s ciljem da prenesu najsavremenije svetske metode dostignute u oblasti umetničke igre budućim umetnicima u Beogradu i Srbiji. IUI Transitions Dance Company je plesna kompanija nastala u okviru Instituta za umetničku igru namenja pojedincima s visokoškolskim obrazovanjem iz umetnosti koji poseduju najmanje 180 ECTS bodova. IUI Transitions Dance Company se istovremeno bavi obrazovanjem i eksperimentisanjem radi pronalaženja novih oblika koreografskog i igračkog vokabulara, i načina izražavanja misli koje koreograf kao zadatak stavlja pred igrače. Tokom proteklih akademskih godina majstorske radionice i gostujuća predavanja održali su brojni profesori, koreografi, pedagozi, perforemi i balet majstori iz celog sveta sveta. Studenti Instituta za umetničku igru u okviru saradnje, manifestacija i koncerata predstavljali su se samostalno ili grupno u okviru brojnih manifestacija, festivala, koncerata i predstava, širom Srbije. Ansambl je nastupao u mnogim relonimiranim salama među kojima se izdvajaju: Narodno pozorište u Beogradu, Muzeju Narodnog pozorišta u Beogradu; Bitef teatru; Pozorištu na Terazijama; Zadužbini Ilije M. Kolarca.

Alberto Veronezi, dirigent izgradio je ime maestra modernog doba, kombinujući svoje izuzetno poznavanje repertoara, izvrsnu povezanost sa izvođačima i veliko praktično znanje, što sve zajedno ima veliki uticaj na njegov sveobuhvatni rad. Svojim uspesima na podijumu i brojnim projektima iza scene, stekao je veliko poštovanje publike iz celog sveta.

Rođen u Milanu, diplomirao je klavir, kompoziciju i dirigovanje na Konzervatorijumu Đuzepe Verdi u Milanu. Tu osniva Gvido Kanteli orkestar, koji i danas deluje u okviru konzervatorijuma. U godinama koje slede putuje po svetu i za njegovu karijeru svakako je značajan boravak u Salizburgu (1996.) i Njujorku (1998.). 1999. godine prvi put diriguje u Teatru Skala u Milanu, tada je imao čast da sarađuje sa tenorom Plasidom Domingom.
Sebe naziva “Pučinijancem”, širom sveta diriguje njegove opere. Veronezi je 1999. godine imenovan za muzičkog direktora festivala Pučini u Tore Del Lagu, gde ne samo da je dirigovao svim operama ovog kompozitora, već je takođe doprineo i izgradnji nove operske kuće. 2013. godine diriguje Tosku u Šangaju, a nekoliko meseci pre ovog dirigovanja pozvan je da otvori Veliki Teatar u Tjanđinu, sa istom operom, i to kao prvi Zapadnjak i Italijan koji je angažovan na mestu umetničkog direktora u jednoj sekciji Opere.

Za produkciju opere Boemi, Veronezi je na festivalu osvojio nagradu Abjati, koju dodeljuje italijansko udruženje muzičkih kritičara. Među njegovim nastupima na festivalu 2009. godine našli su se i nova produkcija opere Manon Lesko i koncert sa čuvenim sopranom Angelom Georgiju. 2001. godine Veronezi je imenovan za umetničkog i muzičkog direktora Sicilijanskog simfonijskog orkestra u Palermu, gde izvodi kompletan repertoar simfonija Betovena, Bruknera, Malera i Šostakoviča, ali takođe i ističe italijansku simfonijsku muziku i nastavlja da se bavi savremenim delima. Veronezi je postavljen i za direktora Filharmonije Teatra Comunale u Bolonji. 2010. godine, Veronezi je imenovan za muzičkog direktora njujorškog operskog orkestra za sezonu 2011/ 2012. Iste godine imenovan je za glavnog direktora Petruzeli fondacije.

Aleksandar Nikolić, reditelj, diplomirao je pozorišnu i radio režiju na Fakultetu dramskih umetnosti u Beogradu, gde je na završnoj godini doktorskih studija, a prethodno je studirao istoriju umetnosti, kao i industrijski dizajn. Stručno se usavršavao u Italiji, Nemačkoj i Grčkoj. U sezoni 2015/16. angažovan od strane Kraljevske opere Konvent Garden u Londonu, kao director on duty na operi “Travijata”. Od sezone 2009/10. angažovan u Operi Narodnog pozorišta u Beogradu kao reditelj na održavanju i obnavljanju tekućeg repertoara: “Karmen”, “Traviata”, “Figarova ženidba”, “Boemi” , “Bal pod maskama”, “Ljubavni napitak”,  “Zaljubljen u tri narandže”, “Lučija od Lamermura“, “Adriana Lekuvrer”, “Don Paskvale“, „Otelo“, „Norma“ i druge. Od školske godine 2015/16. izabran je u zvanje docenta na Institutu za umetničku igru u Beogradu za užu umetničku oblast  Režija u operi i baletu, a od 2016. godine drži međunarodne majstorks kurseve u Izraelu i Srbiji namenjene operskim pevačima posvećene tumačenju operskog repertoara.

Odabrani projekti: „Viva la mamma“, “Pyramus and Thisbe” (IMVAZ i Israely Center of Exelence, Izrael); “Šekspir: Soneti”, “Melanhilični snovi grofa Save Vladislavića”, “Služavka gospodarica” (Narodno pozorište, Beograd); “Don Đovani”, „Viva la mamma“ (Narodno pozorište, Sarajevo). „Ljubav i moda“, “Milutin Milanković, “Pjero mesečar / pesnik Lenc”  (Opera i teatar Madlenianum, Beograd), „Don Đovani“ (Kombank dvorana, Beograd), „Slepi miš“ (IMVAZ i Modell Hal Gerard Bachar, Jerusalim i Tel Aviv Museum of Art Hall, Izrael), “Kazališni običaji i neuobičajenosti” (Hrvatsko narodno kazalište “Ivan plemeniti Zajc”, Rijeka);“Misteriozni stranac/ Studije o divljoj guski”,“Pohvala ljubavi- Tristan i Izolda”  (teatar Filodamatika, Rijeka), „Karmina Burana“ (Sava centar, Beograd), „Sablazan u dolini Svetog Florijana“ (koprodukcija Slovenija, Srbija, Bosna i Hercegovina), „Metamorfoze“, „Mara/Sad“, (Studentski kulturni centar, Beograd) „Sevljiski berberin“ (produkcija JeNeJArt Beograd).

Aleksandar Ilić, koreograf je Prvi solista baleta Narodnog pozorišta, koreograf, pesnik i profesor Instituta za umetničku igru.  Obrazovanje sticao u Muzičkoj školi Isidor Bajić, Baletskoj školi La Sylphide Dobrila Novkov i Baletskoj školi Lujo Davičo. Diplomirani komunikolog i magistar koreografije (stipendista Ministarstva kulture i informisanja Republike Srbije). Baleti: Viva la vida!; Lisabonska priča; Praznik ljubavi; Balada o mesecu lutalici i Sobareva metla; Alisa u zemlji čuda. Plesne predstave, instalacije i performansi: Fond Mila i kućni ljubimci; Iza ogledala; My phobia - Pteronophobia; Plesni teatar Gospođe; Igra Save Šumanovića – Beračice; Reminiscencija; Četiri pesme za Tađa; Posle sonata; Sablazan u dolini Svetog Florijana. Dečije predstave: Čarobni pasulj; Legenda o tebi. Opere: Melanholični snovi grofa Save Vladisavića; Čarobna frula; Don Đovani; Služavka gospodarica; Bela ruža; Viva la Mamma. Autor je knjiga stihova Praznik srca (1999-2010) i U prisustvu šapata (2013). Jedan je od osnivača i predsednik Udruženja profesionalnih baletskih igrača, koreografa i baletskih pedagoga Srbije i utemeljivač Nagrade Terpsihora, a glavni i odgovorni urednik publikacije za umetničku igru Stepart. Nagrade: Narodnog pozorišta, grada Beograda, Nagrade Dimitrije Parlić, Zlatna značka kulturno prosvetne zajednice Srbije i Nagrada za životno delo Filip Višnjić. Jedan je od osnivača prvog i jedinog akreditovanog studijskog programa Instita za umetničku igru, a 2015. godine izabran u zvanje vanrednog profesora za užu naučnu oblast Dramske i audiovizuelne umetnosti.

Organizator je Međunarodnog seminara za umetničku igru Summer Dance camp Vranje –klasična balet, savremena igra, joga, hip hop i jazz koji se održava od 2015. godine u Vranju i nagrađen je Sedmoseptembarskim priznanjem grada Vranje. Na poziv Minsitarstva kulture i informisanja Republike Srbije bio je predsednik komisije za dodelu sredstava po konkursu savremeno stvaralaštvo – umetnička igra, a odlukom Skupštine grada Beograda januara 2017. godine imenovan je za Umetničkog direktora BELEF-a.

 

Нема коментара:

Постави коментар