Срђан Арсић докторски
уметнички пројекат
Житија несветих
Галерија ФЛУ
24 – 31. јул 2018.
Средишња тема Арсићевог докторског уметничког пројекта насловљеног
Житијa несветих је преиспитивање категорије светости на позадини данашњег, у
великој мери глобализованог света. Ликовни радови као главни део пројекта своје
визуелно упориште налазе пре свега у уметности илуминације из
средњовековних рукописних књига и у
пракси визуелног представљања људског живота (житија) као носиоца порука.
Уметност илуминације и њена симболика примењена
у савременом уметничком делу и са ликовима који су све само не свети,
свакако доприноси уметничкој поруци ових слика.
Овако конципиран, са јасним
асоцијацијама на хришћанску културу, пројекат Житија несветих наводи посматрача да себи постави разна
питања и на њих потражи одговоре. Арсић себи и посматрачу поставља питање може
ли уметничко дело представљањем славних личности модерног доба у форми у средњовековне
илуминације да, у време потрошачког друштва, терора слике (насликане, штампане
или екранске) и масовне културе, посматрача подстакне на размишљање о смислу
човековог постојања и да га наведе на преиспитивање основних вредности модерног
друштва? Уметнички пројекат је управо због тога и конципиран са претпоставком
да ће комуникацију са публиком усмерити неуобичајен спој већ познате ликовне
форме, с једне стране, и исто тако познатих „профаних“ личности, с друге
стране.
Људи чији су животи представљени на Арсићевим „ретаблима“ су: Џек
Трбосек, Елвис Присли, Боби Фишер и Курт Кобејн. Њихови животи, као и последице
њиховог деловања по неким феноменолошким карактеристикама, према Арсићу,
подсећају на оне везане за животе светих људи. Он своје слике „аранжира“ као
таблое, допуњавајући их често латинским текстовима на бандеролама, стварајући
духовите наративне целине. Као још један духовити „заплет“ може се навести и
чињеница да су слике изведене уљаним бојама произведеним у државама које више
не постоје (ДДР, СССР, Југославија и Чехословачка), па тако имамо и извесно
преклапање, будући да личности на Арсићевим великим житијним иконама такође
данас не егзистирају у свету.
Текстуални део уметничког пројекта, дисертација, има два дела. У првом
са насловом ОД ЖИТИЈА СВЕТИХ... кандидат
анализира житије као жанр средњовековне књижевности а затим даје генезу свете
слике најпре у Византији – средњовековне илуминације и црквено сликарство
(фрескосликарство и иконопис), а затим и у западној Европи. Међусобно прожимање
текстуалног и ликовног често је практиковано у оквиру средњовековних визуелних
дисциплина. Арсић приказује тај феномен и проналази корелат у савремености, у
медију стрипа. Засебно поглавље у овом делу рада посвећено је и злату које је
неодвојиви део древних слика на дасци и књишких илуминација и, као такво,
заузима и важно место у Арсићевом уметничком пројекту.
Други део, са насловом ...ДО ЖИТИЈА НЕСВЕТИХ доноси животописе главних
ликова представљених у сликама-житијама. Арсић овде објашњава уметнички
поступак, значење појединих сцена и симбола у овим профаним култовима, као и
њихов „дијалог“ са симболиком
илуминација и црквеног сликарства.
Биографије су пропраћене и добро
одабраним визуелним материјалом који сеже до данашњих дана, као и
репродукцијама самих радова. Текст се овде може схватити и као нека врста
водича кроз слојеве Арсићевих комплексних слика.
Изложба и писани део рада Срђана Арсића „Житија несветих“ је комплексан
истраживачки захват, вишеслојан и богат значењима. Истовремено овај пројекат
карактерише наглашена димензија духовитости, како на концептуалном нивоу тако и
на плану егзекуције.
Изод из извештаја комисије за оцену и одбрану докторског
уметничког пројекта Срђана Арсића „ Житија несветих“
Срђан Арсић рођен је 1978. године у Београду. Дипломирао је 2002.
на Факултету ликовних уметности у Београди, на сликарском одсеку у класи
професора Драгана Јовановића. Члан је УЛУС-а од 2003. Бави се графиком,
сликарством и вајарством у звању самосталног уметника. Самостално је излагао у
Дому културе Студентски град 2004. и
2013. године; у Дому омладине Београда 2005. године; Галерији Подрум у Новом
Саду 2004. године; Уметничкој галерији Стара капетанија у Земуну 2003. године;
Галерији културног центра Лаза Костић у Сомбору, 1999. године.... Излагао је и
на бројним групним изложбама у земљи и
иностранству. Међу наградама које је добио за свој рад издвајају се: Award on
Concurso internacional de Ex libris, 50th aniversario estrado de Israel у
Буенос Аиресу 1998. године; Златно длето, УЛУС-ова награда за скулптуру 2003.
године и похвала жирија Земунског салона 2007. године. Учесник је многих уметничких колонија и
симпозијума.