Странице

уторак, 16. јануар 2018.

КИНЕСКИ КЛАСИЧАН ПЛЕС “ФЕН МО“ - ГОСТОВАЊЕ ПЛЕСНЕ АКАДЕМИЈЕ ИЗ ПЕКИНГА



         
У суботу, 20. јануара на Великој сцени у 20:00 часова гостовала је Плесна академија из Пекинга са кинеским класичним плесом „Фен мо“.

Више од 30 учесника ове установе, која је једна од најпрестижнијих плесних школа у свету, у живописним сценама приказала је живот покретима кроз јединствену форму естетике кинеског сликарства.  Водећи кореограф представе је  Љенг Ћун.




Начин на који мастило продире кроз пиринчани папир и расипа се на тамне или светле нијансе, влажне или суве, интензивне или замућене, управо је попут покрета плесачевог тела: удисање или издисање, покрет или мировање, отворено или прикривено, брзо или споро, у порасту или у опадању.


„Фен мо“ у потпуности користи традиционалне елементе, као што су „дах“, „штуле“, „коса“, „рукави“, „мач“, „лепеза“, „сунцобран“ и „сукња“, да би пренео осећања попут „привржености“, „изузетности“, „заљубљености“, „жаљења“, „туге“, „опуштености“ и „љубави“ у кинеском духовном свету, а која су саставни део историјског и културног памћења и преношења класичног кинеског духа на нове генерације.


Плес је инспирисан изреком: 

„Ако сликар може дочарати пет боја само коришћењем мастила, сматрамо да је ухватио суштину. Али, уколико је сликаров ум усмерен на тих пет боја, суштина ће му измаћи.“





PROGRAM:


Čin I: Buđenje

Smatra se duhovnim stanjem za početak plesa, prvi čin koristi disanje kao početak pokreta i zahteva promenu u vremenu i prostoru uz proročanske simbole. U ovom činu, igrači svojim pokretima počinju da stvaraju „oreole od vode i mastila“.





Čin II: Tok

Smatra se rimom plesa, igrači ulaze na scenu noseći „štule“. Kombinacijom pokreta i mirovanja i pozama sa nežnim pregibima, prikazuju se gracioznost i elegancija, kao kod razlivanja mastila, kao i uzvišenost života.

Čin III: Instinkt

Smatra se prirodom i dušom plesa, ovaj čin koristi dijalog između Džong Kuia (istrebitelja duhova u kineskoj mitologiji) i duha, tužno vijorenje „vodenih rukava“ i prikaz „mača“ koji seče „kosu“, da bi se dozvala suština kineskog klasičnog duha.

Čin IV: Oslobađanje

Smatra se maštovitim delom plesa, u ovom činu plesači koriste vijorenje „svilene haljine“ kao metaforu mastila za telo, te postepeno dočaravaju harmonične prizore ljudi i prirode. („Usamljeno pecanje na reci prekrivenoj ledom i snegom“, „Planina sa koje odleću sve ptice“ i „Dvoje ljubavnika pod jednim suncobranom“)

Čin V: Oblik i bezobličnost

Ovaj čin se smatra umetničkim konceptom i krajem plesa. Kroz crnu i belu boju, uz pokret plisiranih sukanja, živopisno su prikazani „ostavljanje praznine“ i večnost ljudskog života.



 Reč urednika Kulturnika: Kada bi ples govorio bilo bi to i na kneskom

 


Kineski klasični ples nema nikakav klasni predznak. Muškarci su ratnici, borci, moćni kao kineska armija (čin 1-buđenje), a žene su krhke i prefinjene poput porculana (čin 2 –tok). Ponekad se, doduše,  uloge zamene, kao što su muškarci u antičkom teatru tumačili i ženske role. Umeša se tu i poneko mitsko biće (čin 3-instikt). U jednojk sceni kao da oživljavaju žene s Botičelijevih slika. 


Od rekvizita tu su naizbežni mačevi, lepeze i suncobrani, kostimi su raznobojni, često praćeni i dugim ešarpama, pravi vatromet boja. Trepere kao prostrti veš  na povetarcu, razlivaju se poput  mastila po pariru, kružno širi poput talasa koje napravi bačen oblutak, poput znaka za bežični internet. 



Ceo nastup je suptilan, likovan, poetičan, poput snoviđenja, ples lagan, kao po oblacima, a opet tako poletan. 


Na kraju nastupa svojevrsna rekapitulacija svih pet tačaka, koji je propratio dugotrajan, gromoglasan aplauz zadovoljne publike beogradskog Narodnog pozorišta. 



Плесна академија у Пекингу, основана 1954. године, представља ексклузивну институцију високог образовања у области плеса у Кини.Као једна од најпрестижнијих и највећих плесних школа у свету, Академија нуди програме за средње, више и високо образовање у складу са захтевним и добро осмишљеним курикулумима.

Позната као „колевка плесача“, где се бројни играчи развијају и доживљавају процват, Плесна академија у Пекингу тренутно има око 600 предавача и 3500 редовних студената.


Гостовање је реализујовано у сарадњи са Минисраством културе Народне Републике Кине, амбасадом НР Кине у Србији, Министарством културе и информисања Републике Србије, Народним позориштем у Београду и Српским народним позориштем из Новог Сада у којем ће Плесна академија из Пекинга гостовати 18. јануара.

Нема коментара:

Постави коментар