Странице

среда, 20. септембар 2017.

Memorandum i okrugli sto sa partnerima iz Kine u Kinoteci


Direktor Kineskog filmskog muzeja Čen Džićiang i  direktor Jugoslovenske Kinoteke Jugoslav Pantelić potpisali su 18. septembra u Beogradu Memorandum o saradnji, a zatim je u Kinoteci održan okrugli sto u organizaciji Filmskog centra Srbije, na kojem su učestvovali članovi kineske delegacije i veliki broj srpskih filmskih autora i poslenika, kao i predstavnici Ministarstva kulture Srbije.


Na počeku skupa Pantelić je istakao da potpisani Memorandum Kinoteci daje mogućnost za sveobuhvatnu saradnju sa kineskim filmskim institucijama koja je započeta prošle godine, potpisivanjem Memoranduma sa Kineskim filmskih arhivom. Ovi protokoli podrazumevaju uzajamno čuvanje i promovisanje filmske baštine dveju zemalja, razmenu filmskih programa, kao i učestvovanje u zajedničkim projektima čiji je cilj afirmacija i promocija kineskog, odnosno srpskog filma.  


 Pantelić je najavio da će 25. septembra u Kinoteci biti otvorena velika izložba „112 godina srpskog filma“, reprezentativna postavka koja je do sada gostovala u SAD,  Švajcarskoj, Rusiji i Belorusiji.



Ugovor o saradnji je 16. septembra potpisao i Filmski centar Srbije i to sa Gradskim biroom Pekinga za izdavaštvo, štampu, film, radio i televiziju. Direktor FCS-a Boban Jevtić rekao je da ovaj četvorogodišnji ugovor daje mogućnost koprodukcija, razmene filmova na festivalima i generalnog unapređenja odnosa u oblasti filma. 

Ivana Zečević iz Ministarstva kulture Srbije naglasila je da to ministarstvo stavlja ovu bilateralnu saradnju sa Kinom na vrh agende svojih međunarodnih aktivnosti.


Zamenik direktora Pekinškog biroa i načelnik odelenja za film Hu Dong, direktor Biroa zadužen za radio i televiziju Han Fangha i direktor Pekinške kompanije za ulaganje i razvoj Žo Maofej izrazili su zadovoljstvo zbog upoznavanja sa prijateljima u Srbiji koji se bave filmom, te predstavili  aktuelno stanje kineske kinematografije, koja je u velikom usponu.

Godišnje se snimi čak 700 filmova, uz sve veću posetu publike i samim tim zarade u bioskopima, te je Kina sada drugo po veličini filmsko tržište na svetu (iza SAD). Centar svega toga, istakli su gosti, jeste Peking, u kojem je najveća koncentracija talenata, u kojem posluje više od 4.000 kompanija koje se bave filmom i radi 1.400 bioskopskih sala. 

Zahvaljujući politici otvorenosti, koju vode Vlada NR Kine i uprava Grada Pekinga, sve je više i međunarodnih koprodukcija. Cilj koprodukcionih projekata su filmovi koji će istovremeno biti kvalitetni, prijemčivi za publiku i ostvariti ekonomsku dobit, objasnili su kineski filmski poslenici. 



Filmski centar Srbije je već obavio konkurs za film sa srpsko-kineskom tematikom i odabrao projekte „Veverice“ Strahinje Mlađenovića i „Kineski bez muke“ Miroslava Momčilovića. Član komisije, filmski kritičar i producent Nenad Dukić istakao je da je stigao veliki broj prijava i da su mogli da predlože čak sedam-osam projekata koji u potpunosti zadovoljavaju kriterijume kineskih partnera. To nisu veštačke simbioze srpskih i kineskih elemenata već ozbiljni projekti u sinematičkom smislu, ocenio je Dukić. 

Iskusni autor Miroslav Momčilović rekao je da njegov scenario polazi od istinite priče o susretu u restoranu između srpskog stonoteniskog asa i kineske konobarice, koja i sama igra stoni tenis. On je poziva u klub, ona pokazuje izuzetan talenat i, u filmski nadograđenoj priči, postaje šampionka. 

Mladi Strahinja Mlađenović predstavio je svoj projekat kao film o susretu dvoje ljudi – Srpkinje i Kineza, koji su oboje izgubili svoje partnere, a upoznaju se u prodavnici kineskih narodnih rukotvorina i otkrivaju da su srodne duše. Ideja filma je da pokaže kako je umetnost univerzalni sistem komunikacije koji može da spoji osobe sa dva različita kraja sveta. 

Gosti iz Kine su objasnili da je za koprodukcije ista procedura kao za snimanje domaćeg kineskog filma, počev od odobravanaj projekta od strane nadležnih, zatim sklapanja finansijske konstrukcije, preko izbora ekipe koja će raditi do dogovora o podeli zarade. Međutim, za kinesko-srpske koprodukcije glavni cilj je jačanje saradnje i prijateljstva, a dobit je za sada u drugom planu.


Hu Dong je podsetio na popularnost u Kini partizanskog filma Most i rekao: „Hoćemo da napravimo novi most, da zajednički snimamo filmove. Došli smo kod vas sa ogromnom nadom da ćemo što pre početi konkretnu saradnju“.

 U diskusiji je učestvovalo više srpskih autora, producenata i drugih filmskih poslenika, a direktor FCS istakao je da je ovo početak saradnje koja treba da se odvija u više pravaca.

Koprodukcije su važne, ali mi smo zainteresovani i za razmenu filmova, njihovu distribuciju radi upoznavanja publike, zatim za razmenu televizijskih filmova i serija, kao i za razmenu studenata filmskih akademija i za redovne susrete sa kineskim filmskim profesionalcima, možda jednom godišnje u okviru Festa. Ovo je velika prilika za nas. Cilj okruglog stola bio je da se upoznamo i sada treba raditi, zaključio je Boban Jevtić.  


Fotografije: Marko Rupena
Tekst: Zorica Dimitrijević
 

Нема коментара:

Постави коментар