Predstava Tri lica samoće Željka
Jovanovića, u režiji Filipa
Markovinovića u Bitef teatru bavi se sudbinom žena izmeštenim sa prvih
linije fronta, ali u neprijateljskom okruženju u kojem se snažno manifestuju
odjeci rata; detonacije, pucnji i krici stradanja. Autor drame je inspiraciju
za ovaj komad pronašao u Stojanci majci Knežopoljci.
Ovaj omnibus od tri priče,
upoznaje nas sa životom tri strankinje, koje su samom tom činjenicomu još većoj
samoći i dubljoj izolaciji, u sredini koja im nije nikako naklonjena. Njihova
usamljenost oblik je ekstremne egzistencije, koji nadilazi ljudski bol i uzdiže
se iznad patnje.
Prva priča nas upoznaje sa Milicom,
studentkinjom završne godine nemačkog jezika u Gracu, koju već čeka mesto
prevodioca u srpskom Ministarstvu spoljnih poslova. No, umesto da se vrati u
Beograd, ona odlučuje da se uda za Marija, građevinskog inženjera i da žive u njegovom
rodnom Zagrebu. Početkom Velikog rata Marija mobilišu, da projektuje pruge na
istoku. Milica ostaje sama, trpi otvorena neprijateljstva okoline, a onda gubi
i muža. I kada stignu pobednici, iz njenog naroda, gledaće je sumnjičavo, zbog
muža, pripadnika poraženog naroda.
Sledeća priča donosi sudbinu Ukrajinke
koja se 1914. godine zatekla u Sremskim Karlovcima. Stigla je u ovaj grad zbog
ljubavi pogazivši strogo vaspitanje, kanone i običaje, da bi u tuđini ipak ostala
sama. U potrazi za nečim većim surovo biva spuštena na zemlju. Njen život srlja
ka neumitnoj propasti, ali je stradanje drugih, u stvari, uvodi u novu priču,
bez imena, zanimanja i bez prošlosti… Njena samoća je samoća bez imena.
Zaključna priča otkriva lice
Mađarice u Beogradu. Ona radi u salonu za uveseljavanje gospode, kojim defiluju
razne vojske i u svakoj se zadesi po jedan oficir koji joj zapadne za oko i
postane draži od ostalih. Neprekidno trpi podsmeh i nekoj vrsti torture okoline.
A onda se ispostavlja da je spremna da se žrtvuje, da se izloži riziku. Da li
će za tu svoju požrtvovanost dobiti dostojno priznanje? Samoća je za nju nešto
što kratkotrajno, nešto što će sigurno proći, ali ima i cenu koju treba platiti.
Topla i intimna ispovest o
ženskom stradanju, koje ne beleže udžbenici istorije i na čije se grudi ne kači
ordenje i medalje za hrabrosti, koje se ne pominju u prigodnim govorima povodom
godišnjica bitaka i pobeda i koje neće dobiti biste i čija imena neće poneti ulice.
Dramaturg Miloš Latinović upozorava
da kada oružje progovori žene i deca su prvi i najveći gubitnici. I to u svakom
ratu, čak i u onom koji nije objavljen. Režiser Filip Markovinović, zadužen i
za obradu video-materijala kojim je obogaćena scena, zaključuje da kada se
govori o Velikom ratu uglavnom se on vezuje za veliku hrabrost, bitke,
stradanja, u Albaniji, na Krfu, proboj Solunskog fronta, ili se razmišljanja
usmeravaju ka uzrocime rata, atentatu i političkim okolnostima, dok su tamo
negde na margini oni koji su u ratu živeli noseći teško breme na leđima iako
nisu neposredno vojevali…
Najaviu predstave možete pogledati
ovde.
Filip Markovinović
(1976), pozorišni, filmski i tv reditelj, do sada je režirao šesnaest
pozorišnih predstava, više kratkih igranih i dokumentarnih filmova, kao i više
stotina televizijskih emisija, namenskih filmova, spotova…
Vlasnik Mafin
proizvodnje AV proizvoda, aktivan u Kino klubu Novi Sad, Šok zadruzi i Šumskoj
patroli u okviru kojih daje svoj doprinos razvoju sveta u pravcu boljitka.
Željko Jovanović
TRI LICA SAMOĆE
Koprodukcija Srpskog narodnog pozorišta i Bitef teatra.
Režija i obrada video materijala: Filip Markovinović
Dramaturg: Miloš Latinović
Scenograf: Saša Senković
Kostimograf: Senka Ranosavljević
Muzika: Zoran Tairović
Scenski govor: dr Dejan Sredojević
Igraju: Milica - Mia Simonović
Olga - Sanja
Mikitišin
Mariška
- Tanja Pjevac