Странице

среда, 31. август 2016.

Bitef "Na leđima mahnitog bika" od 24. septembra




Posle Prve (održane 13. jula) nekako logično došla je na red i Druga konferencija za novinare povodom 50. Bitefa. Dan: sreda, 31. avgust 2016. godine, vreme: tačno u podne. Mesto: Skupština grada Beograda, Dragoslava Jovanovića 2.

Pozorišni festival Bitef biće održan od 24. septembra do 2. oktobra u Beogradu, a slogan jubilarnog, 50. festivala je: "Na leđima mahnitog bika"

U glavnom programu festivala će biti predstavljeno 12 predstava iz 9 zemalja: "Kantor dauntaun" iz Poljske, "6&7" iz Kine, "Urnebesnatema" iz Austrije, "Saosećanje. Povest o mašinkama" i "Ambasador: Nemačko-zapadnoafrički komad sa pevanjem" iz Nemačke, "Softmašin" iz Singapura,  "Svita br. 2" iz Francuske, "Jašući oblak" iz Libana, "Nad grobom glupe Europe" iz Hrvatske, "Slobodaje najskuplja kapitalistička reč", "Samo moje"  i "Rodoljubci" iz Srbije. 

Festival će, 25. septembra, otvoriti predstava "6&7" plesnog pozorišta Tao iz Kine u Narodnom pozorištu


O predstavama na Bitefu svoje stručno mišljenje daje i Žiri Bitefa, koji tradicionalno dodeljuje dve nagrade: Grand Prix „Mira Trailović” - za najbolju predstavu u celini i Specijalnu nagradu „Jovan Ćirilov“ - za predstavu koja se posebno ističe nekim od svojih karakteristika, bile one formalne ili sadržajne.  U sutrašnjem nastavku Kulturnika o Bitefu biće više reči o žiriju.


Bitef je ove godine konferenciju za medije održao i u Berlinu. Nemačka je oduvek dobar parter Bitefu. A sve započinje, naravno iz Beograda, iz ovdašnjeg Gete instituta, kojeg je na ovoj konferenciji predstavljao direktor, dr. Mateus Miler Vieferig (Matthias Müller-Wieferig). U glavnom programu biće izvedene dve nemačke predstave sa afričkim temama - Saosećanje. Povest o mašinkama i Ambasador: Nemačko-zapadnoafrički komad sa pevanjem, koji prema Medenicinim rečima za temu imaju migracije i problem genocida u afričkim zemljama.  Ove godine obe predstave nam dolaze iz Berlina i ono što ih karakteriše je društvena angažovanost, artizam i inovativnost. Bitef je kroz svoje delovanje, sve ove godine, formirao i svojevrsnu listu „Who is who?“, u nemačkom teatru. „Sledeće godine, možda će Bitef konferenciju održati u Parizu“, zaključio je Medenica, što je bio sjajan šlagvort sledećem govorniku. 


Francuski insitut (FI) potrudio se i u okviru glavnog ali i pratećeg programa. O njihovom doprinosu ovogodišnjem Bitefu informisao nas je direktor FI, gospodin Žan-Batist Kizen (Jean-Baptiste Cuzin). Osvrnuvši se na rad Bitefa dosad, konstatovao je da je on labaratorija koja predstavlja nove pozorišne forme, ali ujedno i povezuje, umrežava teatarske kreativce sa svih meridijana. 


U okviru glavnog – u četvrtak 29. septembar  u 19:30 časova u Pozorištu na Terazijama, Terazije 29 moći ćete da prisustvujete kooprodukciji neobične forme, muzičke, teatra reči- Sviti br. 2. Reči koje nam svojim zvukom, tempom, nijansama i naglascima omogućavaju da na drugačiji način poslušamo reči, uzvike i naredbe koje su sastavni deo našeg sveta. Predstava je titlovana na srpski, a traje 1:25 h.
Svedoci smo, svakodnevno, koliko je upotreba reči moćna. Koliko dobra, ali češće zla može naneti. Na šta sve pokrenuti. Do čega sve dovesti. Davno je naš pesnik, Branko Miljković izgovorio: „Ubi me prejaka reč!“ 


Drugi deo projekta kolektiva Enciklopedija reči orkestrira govor koji je u opštoj upotrebi, često se koristi mehanički, ali, ipak, ostvaruje efekat na naš svet i život. Reči koje su činjenje. Reči koje čine dobro i reči koje prestravljuju svet. Reči koje se bore, reči koje pate, reči koje se nadaju. Reči koje ujedinjuju, pobunjuju, ubeđuju nas. Reči koje igraju i reči koje vode ljubav. Reči koje odlučuju, prete, proklinju i ubijaju. Reči koje povezuju ljude i one koje ih razdvajaju. Reči koje kažu hvala. Reči koje traže milost. Održane reči, obećanja, izdaje. Reči u krizi, u dugovanju, reči u panici, reči koje štrajkuju. Reči koje se mešaju i dižu iz prašine. Reči koje se bore. Gole reči i reči obučene u Versaće… Sve ove reči su realne: bukvalno svaka od njih je nekada i negde izgovorena, pa su zatim sve registrovane i objedinjene u Enciklopediji reči. U “Drugoj sviti” ovog ciklusa izvodi ih, u vidu asketski pročišćenog ali, vizuelno i auditivno vrlo atraktivnog koncerta, kvintet izvanrednih performera, a kompozicijski ih je objedinio Žoris Lakost. Predstava koja će, po rečima direktora FI začuditi publiku, a spojiće poeziju i stvarnost na sceni. 

Predstavu potpisuje Žoris Lakost, rođen 1973. godine, koji danas živi i radi u Parizu. Pisao je pozorišne i radio drame od 1996. a od 2003. godine režira svoje komade. Postavio je 2005. godine komad 9 lyriques pour actrice et caisse claire i Purgatoire u pozorištu la Colline. Od 2007. do 2009. godine bio je ko-direktor kreativnog centra les Laboratoires d’Aubervilliers. Njegovo delo, koje zalazi u sfere književnosti, pozorišta, vizuelnih umetnosti, muzike, zvučne poezije, ima jaku istraživačku dimenziju. Započeo je dva kolektivna projekta: W (od 2003. u saradnji sa Žan Ravel) u kojem ispituje akciju u predstavi i realizuje, između ostalog, Igre W; zatim Enciklopediju reči (od 2007. god) koji istražuje prožimanje verbalnih formi i u osnovi je predstave Parlament postavljene 2009. godine a zatim i Horskih svita od 2013. godine.


Prateći program Bitefa je bogat i čine ga sledeći segmenti:

  • Susreti sa autorima;
  • 28. Kongres međunarodnog udruženja pozorišnih kritičara (IATC-AICT). Osnovan pre 60 godina u Parizu. Dolazi nam 100 kritičara iz 40 zemalja. Štafetnu  palicu smo preuzeli od Pekinga, a po okončanju kongresa predajemo je Kalgariju. U okviru kongresa biće održana međunarodna konferenciju na temu "Novo i globalno pozorište: Između komodifikacije i umetničke nužnosti", posvećena novom u izvođačkim umetnostima, kojom će predsedavati umetnički direktor Bitef festivala Ivan Medenica i Savas Patsalidis (Grčka), a uvodne govore će održati ugledni teatrolozi Erika Fišer Lihte (Nemačka) i Georges Banu (Francuska/Rumunija). Značajan deo kongresa biće uručenje nagrade "Talija" dramskom piscu i pozorišnom umetniku Femiju Osofisanu iz Nigerije, koji je "pisanjem o pozorištu doprineo razumevanju savremenog teatra u svetskim okvirima", i tim povodom je najavljen dolazak velike delegacije iz Nigerije predvođenje ministrom kulture;
  • Bitef na filmu -  u izboru Vere Konjović, a u okviru kojeg će biti prikazan i Mrtvi razred, Tadeuša Kantora;
  • Bitef polifonija;
  • Konferencija "Bitef i kulturna diplomatija: pozorište i geopolitika"- u okviru koje će biti organizovana i frankofonska sesija Teatroskop;
  • Konferencija "Autobiografija kao performans između biosa i njegove performativne reprezentacije";
  • Festival novog cirkusa "Cirkobalkana" - od 27. septembra do 2. oktobra, CZKD, Birčaninova 21 sve predstave Beograd, MKM Magacin, Kraljevića Marka 4 sve radionice Betti Combo: Al Cubo. Troje akrobata trude se bez prestanka da pronađu savršenu konstrukciju, najoriginalniji crtež, najosetljiviju ravnotežu, koristeći brojne plastične kofe i kinesku šipku. Svaki stub, svaka forma za njih je pravi izazov. Na sceni se slede smešni i nespretni likovi koji izazivaju jedni druge, pomažu jedno drugome, svađaju se i mire. Ova impulsivna i otvorena komb-inacija govori nam da u svakoj priči nije bitan kraj, finale, već nijanse koje prate njegovu realizaciju. Trupa Betti Combo osnovana je januara 2012. godine  i posle tri meseca rezidencijalnih boravaka u Španiji, Italiji i Francuskoj ustalila se u Tuluzu. Autori i izvođači su: Ilaria Senter, Fabricio Roseli, Frančesko Kaspani. Saradnik na režiji: Romen Delavoapjer;
  • Bitef amfiteatar, novost u pratećem programu posvećena studentskim radovima (2), pod dirigentskom palicom Ivane Vujić, a na Fakultetu dramskih umetnosti. Biće prikazane i animacije van prostora;
  • Bitef biblioteka, drugi novitet, u okviru koga će biti predstavljena najnovija izdanja stručne i teorijske literature u vezi sa pozorištem i izvođačkom umetnošću.
  • Nebo nad Bitefom - prvog dana, 24. septembar, uoči svečanog otvaranja 25. septembra, biće posvećen jubileju festivala te će tako pre izvođenja predstave "Kantor Downtown" Teatra Polski Bidgošč (Poljska), biti sukcesivno na svakoh četrdesetak minuta otvarane četiri izložbe objedinjene nazivom "Nebo nad Bitefom". Ideja je, kako je objasnio Medenica, da publiku prošeta Bitefovom "zvezdanom stazom", koja počinje od zgrade RTS-a, izložbom koja prikazuje na koji je način RTS pratio Bitef od njegovog osnivanja, nastavlja se ka Ateljeu 212, u okviru koga je festival osnovan i koji ga je organizovao prvih 20 godina. Sledeća lokacija je galerija "New Moment" i postavka Bitefovih plakata i na kraju zgrada Bitef teatra i predstavljanje poslednjih 30 godina manifestacije u vidu instalacije. Ako krenete od početne tačke, STARTA-RTS-a, da bi posetili sve 4 izložbe odvojte okvirno 2 sata;
  • Radionica „You’re talking to me?“;
  • After ten.


Naglašena je i pomoć koja je došla iz Ambasade Poljske i Ambasade Libana, kao i iz Austrijskog kulturnog foruma


Prisustvo pozorišnih kritičara iskorišćeno je kao i mogućnost i prilika da im se predstavi izbor beogradskih predstava - Showcase, koje nisu u glavnom programu Bitefa, a sve sa željom da se srpsko pozorište učuni vidljivijim u međunarodnim razmerama. Kritičarima će biti omogućeno da pogledaju predstave Nora-Šta sedogodilo nakon što je Nora napustila muža ili Stubovi društava, Jugoslovenskog dramskog pozorišta, Pijani, Ateljea 212, Čarobnjak iz Oza, Pozorišta "Boško Buha", Naglavačke Malog pozorišta "Duško Radović" i Priča o vojniku, Bitef dens kompanije

Novost ovogodišnjeg Bitefa je i to što su novinari dobili sjajan prostor za izveštavanje, ugovaranje intervjua, ogovaranje i sve druge aktivnosti svojsvene ovoj profesiji.

Kome sve ovo nije bilo dovoljno, Bitef poziva na BITEF PROMO AFTER WORK PARTY istog dana (večeras) ali u 19 časova kod prijatelja festivala - bar Zaokret! (Cetinjska 15) na druženje i sočne burgere buregdžinice Burger House. Uz DJ set Vojkana Bećira, dok majstori face paint-a oslikavaju lica Bitef tribalima, otkrijete tajnu zašto Bitef nije samo pozorišni festival i zašto je tako dugovečan, a tako mlad.

BITEF NA RTS-u 


Нема коментара:

Постави коментар