Странице

понедељак, 12. мај 2025.

Biografski filmovi na Beldocsu 2025.

 



Ovogodišnje izdanje Beldocsa održaće se od 21. do 27. maja, na deset lokacija širom Beograda. Publiku očekuje raznovrstan filmski program, prateći sadržaji, nova tematska usmerenja i sveža selekcija autora iz celog sveta. 

Poseban fokus ove godine stavljen je na biografske filmove. Kroz različite programske celine, Beldocs donosi čak devet dokumentaraca koji na specifičan, autentičan način otkrivaju ogoljene životne priče – onih velikih koji više nisu među nama, svedoka prošlih epoha izgubljenih u savremenoj svakodnevici, ali i tihih heroja, everymana, čiji životi i borbe, iako daleki, u nama bude duboko prepoznavanje.

 David Lynch: Don’t Look at Me (Dejvid Linč: Ne gledaj u mene), dokumentarni film Gija Žirara iz 1989. godine, pruža retku priliku da zavirimo u svet Dejvida Linča – jednog od najenigmatičnijih autora savremenog filma. Umesto biografskih detalja i objašnjenja njegovih kultnih dela kao što su Eraserhead ili Blue Velvet, film nas vodi u prostor svakodnevnog stvaranja – tišinu, promišljanje, eksperiment. Ovaj film biće prikazan u okviru projekcija In memoriam posvećene ovom velikom autoru.




Škola hodanja 2, film hrvatske autorke Jelene Novakovi  i još jedna svetska premijera na Beldocsu, vodi nas kroz kreativnu i sociopolitičku epohu velikog umetnika – animatora i karikaturiste Borivoja Dovnikovića Borde – svedoka burnih društvenih previranja kroz koja je postajao sopstveni glavni junak. Prikazaće se u okviru celine Vatromet.



Iza osmeha, dokumentarni film reditelja Marka Đorđevića, autora igranih filmova Moj jutarnji smeh i Za danas toliko, biografski je portret Vlade Divljana, snimljen deset godina nakon njegove smrti. U trenutku kada porodica otvara kutije sa njegovim ličnim stvarima, među brojnim uspomenama pronalaze i snimke nastale malom kućnom kamerom. Ti materijali – intimni prikazi porodičnog života, stvaranja muzike u kućnoj sobi, probe sa bendom – čine okosnicu filma i otvaraju pogled u unutrašnji svet jednog od najvoljenijih muzičara s ovih prostora. Film Iza osmeha deo je celine Srpski takmičarski program.



Monika Beluči sreće  Mariju Kalasaria Callas, (Maria Callas, Monica Bellucci: An Encounter),  film autora Janisa Dimolistatosa, svoju premijeru imaće u okviru selekcije Prime Time na ovogodišnjem Beldocsu. Ovaj dokumentarni portret snimljen je kao dijalog između dve izuzetne žene – Marije Kalas i Monike Beluči – koje, iako potekle iz različitih vremena i životnih okolnosti, dele duboku, potpunu posvećenost umetnosti. Kroz intimne memoare, lična pisma i retke arhivske snimke, film osvetljava unutrašnji svet Marije Kalas.


BLUM – Gospodari svoje budućnosti donosi priču rediteljke Jasmile Žbanić o Emeriku Blumu, preduzetniku i vizionaru koji je u posleratnoj Bosni i Hercegovini osnovao „Energoinvest“, kompaniju zasnovanu na modelu radničkog samoupravljanja. Kroz bogatu arhivu i svedočenja, film prikazuje kako je Blum u ruralnom i razrušenom okruženju uspeo da izgradi globalnu firmu vođen filozofijom koja danas deluje gotovo utopijski. Film će biti prilazan u okviru specijalne selekcije Bitka za stvarnost gostujućeg kustosa Galeba Nikačevića.


Crni Ljubivoje, autora Predraga Velinovića, svoju svetsku premijeru imaće u okviru celine Srpski takmičarski program na predstojećem Beldocs festivalu. Film predstavlja intimni portret istaknutog dramskog umetnika Ljubivoja Tadića, prvaka drame Narodnog pozorišta u Beogradu. 


Ej, salaši je dokumentaristički portret o Zvonku Bogdanu, tamburašima i, kako je autorka filma Maja Uzelac navela, “jednom vremenu koga više nema.” Film će svoju svetsku premijeru imati u okviru programske celine Posebne projekcije.



Frieda TV (Frida TV), rediteljke Lee Lanoe, dokumentarni je portret Gerde Fride Ženet Gruger – žene koja živi na ivici, opstaje zahvaljujući spoju pankerskog načina života i poetske ekspresije. Film prikazuje Fridu kao ličnost koja se pred kamerom ne boji da rizikuje, da proslavlja male trijumfe, igra se stvarnošću i postavlja ključna pitanja o identitetu, slobodi i umetnosti. Dokumentarac će biti prikazan u okviru Međunarodnog takmičarskog programa


თემო რე (Temo Re), film gruzijske autorke Anke Gujabidze, portret je mladog glumca koji, uprkos umetničkom pozivu, preživljava kao dostavljač u savremenom Tbilisiju. Prikazan u okviru selekcije Meteori, film donosi priču o svakodnevici koja se pretvara u košmar – o siromaštvu, korupciji i ljudima koji polako gube kontakt jedni s drugima. 



Program festivala je dostupan na internet stranici beldocs.rs gde se i direktno mogu kupiti ulaznice.




уторак, 6. мај 2025.

Filmovi o suživotu životinja i ljudi na ovogodišnjem Beldocsu

 


Šta nam svet životinja otkriva o prirodi, ali i o nama samima kroz naš odnos prema njima

Na ovogodišnjem Međunarodnom festivalu dokumentarnog filma Beldocs, koji će biti održan od 21. Do 27. maja 2025. godine u Beogradu, u okviru različitih programskih celina biće prikazani filmovi koji istražuju značaj i uticaj životinja na pojedince i zajednice širom sveta.

Ovi filmovi postavljaju pitanje - ko smo mi životinjama, a šta one donose nama? Kroz raznovrsne perspektive, publika će imati priliku da razmisli o međusobnim odnosima, istražujući na koji način životinje oblikuju našu svakodnevnicu, kulturu, ekosisteme i duhovni svet, kao i kako mi, sa druge strane, utičemo na njihov opstanak i dobrobit. Izdvajamo filmove: Mačke iz hrama Gokogu, Kolektivni monolog, Tihi mosmatrači, Park Vorena Elisa i Koki, ćao.

Mačke iz hrama Gokogu (The Cats of Gokogu Shrine) japanskog autora Kazuhiro Sode je priča o moru, starenju tradicionalne zajednice, uspomenama, cvetanju trešnje, suživotu, olujnoj kiši, životu i smrti, sukobu različitih mišljenja – i mačkama. U malom, drevnom šintoističkom hramu Gokogu mačke su istovremeno omiljene komšije, ali i pitanje oko kog se članovi zajednice spore. Priča o pitanju mačaka je prizma kroz koju autor posmatra i doživljava starenje jedne tradicionalne zajednice predstavljajući svet kao očaravajuće, ali surovo mesto.

Nakon prikazivanja na Berlinaleu i Međunarodnom filmskom festivalu u Hongkongu (Hkiff) Sodin film će srpsku premijeru imati na Beldocs festivalu u okviru programa Prime Time.



Kolektivni monolog (Collective Monologue) rediteljke Džesike Sare Rinland je svojevrsni nežni omaž radnicima u klasičnim zoološkim vrtovima, ali i centrima, odnosno utočištima za životinje širom Argentine. Fragmentarnim narativnim pristupom autorka prikazuje niz intimnih trenutaka koji se odvijaju dok radnici danonoćno brinu o preostalim zatvorenim životinjama. Kroz krupne planove autorka gledaoce premešta iz pozicije tipičnog posetioca zoološkog vrta i postavlja pitanje o brizi i odgovornosti ljudi prema životinjama.

Džesika Sara Rinland je argentinsko-britanska autorka filmova i dobitnica brojnih nagrada, uključujući i Specijalno priznanje na Filmskom festivalu u Lokarnu. Njen film Kolektivni monolog biće prikazan na Beldocs festivalu u okviru Međunarodnog takmičarskog programa.



Tihi posmatrač (Silent Observers) autorke Elize Petkove je pitoreskno, nežno delo koje prati život u zabačenom planinskom selu u Bugarskoj. Autorka donosi priču o sujeverju i autentičnim narodnim bajalicama kroz likove životinja, odnosno njih čak šest. Na širem planu autorka donosi senzitivnu priču o polaganom gašenju nade u selu u kom vreme kao da stoji dok je jedina konstanta prolaznost.

Fim Tihi posmatrač, snimljen u koprodukciji Bugarske i Nemačke, će regionalnu premijeru imati na Beldocs festivalu u okviru Međunarodnog takmičarskog programa.



Park Vorena Elisa (Ellis Park) u režiji Džastina Kurzela prati australijskog muzičara Vorena Elisa, koji otvara prozor u svoju svakodnevicu, svoj svet i jedno posebno mesto – utočište za divlje životinje, spasene iz ilegalne trgovine ili zlostavljanja. Elis, nekadašnji član legendarnih bendova The Dirty Three i Nick Cave and the Bad Seeds, već više od tri decenije gradi nekonvencionalnu muzičku karijeru, daleko od velikih koncertnih dvorana, dok istovremeno posvećeno učestvuje u radu utočišta, kog je suosnovač, u šumama Sumatre. Kurzelov dokumentarni film donosi duboko lični uvid u život jednog umetnika kroz čin stvaranja, ali je i snažan podsetnik na to koliko se može postići zajedničkim radom i predanošću.

Film Park Vorena Elisa snimljen u koprodukciji Australije i Indonezije biće prikazan u okviru programske celine Prime Time na ovogodišnjem Beldocs festivalu. 


Koki, ćao (Koki, Ciao)
je kratkometražni film holandskog autora Kventona Milera, koji prati priču o 67 godina starom papagaju Kokiju, nekadašnjem ljubimcu Josipa Broza Tita. Kombinujući neobjavljene snimke iz državnih arhiva sa autentičnim materijalima razgovora sa školskim grupama i turistima koji posećuju njegov kavez, Miler portretiše Kokija, koji je bio simbol jedne države, ali i najbitnije, verni prijatelj Tita.

Film Koki, ćao imaće srpsku premijeru na ovogodišnjem izdanju Beldocs festivala u okviru celine Fireworks, zajedno sa filmom Škola hodanja 2.


Uskoro-program na OVOM LINKU.