Kuturni centar Beograda -Dvorana Kulturnog centra , Kolarčeva 6
6 – 12.10.2016.
13 - 19. oktobar 2016.
Kulturni centar Novog Sada, Katolička porta 5
24 - 29. oktobar 2016.
Niški Kulturni centar, Stanoja Bunuševca bb
Festival savremenog nemačkog filma GoetheFEST koji uspešno, peti put za redom, organizuju Goethe Institut i Kulturni centar Beograda biće održan od 6. do 12. oktobra u Dvorani
Kulturnog centra Beograda pod sloganom REALITY
BITES.
Srđan Arsenijević, gost urednik filmskog programa Kulturnog centra Beograd pojasnio je ovaj naslov. „Reality Bites“ (Stvarnost ujeda) naslov je američke filmske tragiko-medije iz 1994. godine, sa Benom Stilerom, Vinonom Rajder i Itanom Houkom u glavnim ulogama.
Teme kao što su odrastanje, mladi ljudi i njihovi izgledi za budućnost, ljubavne afere i identiteti „Reality Bites“ prikazuje kroz prizmu dokumentarnog filma koji o životu četvoro junaka snima jedan od protagonista. Ovaj naslov se, doduše, može prevesti i kao „delić realnosti“; komleksne stvarnosti koju živimo. Arsenijević je dodao da Dvorana kulturnog centra ove sezone publiku dočekuje delimično renoviran, a evo i prilike da se verna publika u to i uveri.
Srđan Arsenijević, gost urednik filmskog programa Kulturnog centra Beograd pojasnio je ovaj naslov. „Reality Bites“ (Stvarnost ujeda) naslov je američke filmske tragiko-medije iz 1994. godine, sa Benom Stilerom, Vinonom Rajder i Itanom Houkom u glavnim ulogama.
Teme kao što su odrastanje, mladi ljudi i njihovi izgledi za budućnost, ljubavne afere i identiteti „Reality Bites“ prikazuje kroz prizmu dokumentarnog filma koji o životu četvoro junaka snima jedan od protagonista. Ovaj naslov se, doduše, može prevesti i kao „delić realnosti“; komleksne stvarnosti koju živimo. Arsenijević je dodao da Dvorana kulturnog centra ove sezone publiku dočekuje delimično renoviran, a evo i prilike da se verna publika u to i uveri.
Publika u Beogradu, Novom Sadu i
Nišu imaće priliku da vidi ukupno dvanaest
filmova, tokom sedam festivalskih
večeri. U pitanju je odabir filmova sa Berlinala
2016. ali i najvažnije aktuelne dobitnike
Nemačke filmske nagrade, naglasio je
dr. Matijas Miler-Viferig, direktor Goethe-Instituta u Beogradu i programski
direktor GoetheFEST-a. Iskoristio je priliku da pohvali rad Srđana
Arsenijevića, za kojeg drži da je dostojan naslednik Nebojše Popovića.
Iako je GoetheFEST relativno mlad
festival, sa sigurnoću možemo reći da je već potpuno etabliran. Još od samog
osnivanja 2012. godine publika pokazuje izuzetno veliko interesovanje za nove
nemačke fil-move, koji u Srbiju dolaze neposredno s Berlinala, tako da se prošle godine „tražila karta više“.
Različite stvarnosti, sveprisutne
a često i bolne, mnogobrojni uspekti, kojima se bave brojni nemački filmovi sa
Berlinala 2016. odranije su poznate, ali su istovremeno i nove: odrastanje,
perspektive (ili besperspektivnost), afere (u ljubavnom, ali i u političkom
životu), kulturni i seksualni identiteti, a često i migracije i izbeglištvo.
Baš kao i u filmu „Reality Bites“, značajnu ulogu takođe igra dokumentaristička
estetika.
Program Berlinala 2016. nemačka
filmska kritika sažela je na sledeći način: dokumentarni film zastupljeniji je
u igranom više no ikad. U jedinom nemačkom ostvarenju u zvaničnoj konkurenciji
Berlinala 2016, filmu Ane Zore Berahed
pod naslovom „24 nedelje“, mlada
režiserka tako, primera radi, koristi dokumentarističku kameru, a umesto
glumaca angažuje „pravo“ medicinsko osoblje, uprkos tome što svoje ostvarenje
svrstava među igrane, a ne među dokumentarne filmove. U ovom fascinantnom,
autentičnom filmu ona se hvata u koštac sa etičko-moralnim dilemama para, koji
saznaje da bi im porod mogao da pati od Daunovog sindroma, te razmatraju da li
da urade abortus. Nemačka stvarnost veli da se to dešava u 90 % slučajeva. Film
je u nemačke bioskope ušao prošle nedelje, njih petsto. Julija Jenč je u ovom
ostvarenju pružila briljantunu partiju.
Pored ovog filma,
dokumentarističku kameru kao stilsko sredstvo koristi još jedno nemačko
ostvarenje sa Berlinala 2016, koje će moći da vidi i publika beogradskog
GoetheFEST-a – „Meteorštrase“ Aline
Fišer, o mladiću iz Libana
koji je uspeo da stigne u Berlin, ali bez ikakvih izgleda za budućnost... Dakle, ovde imamo posla sa aktuelnom tematikom migracija i izbeglištva. Sličnu
problematiku, ali iz sasvim drug vizure obrađuje i film "Otac"
Babai, debitanskom delu mladog kosovskog reditelja Visara
Morine, o dečaku sa Kosova koji 90-ih godina XX veka sam kreće za Nemačku ne
bi li pronašao oca. Na Mihenskom filmskom festivalu 2015. dodeljena
mu je nagrada za mlade talente.
Za ljubitelje dobrog filma ove
godine smo pripremili „Fack ju Göhte 2“,
nastavak istoimenog filma za koji se na prošlogodišnjem festivalu tražila karta
više čak i u repriznoj projekciji. Ovaj film prepun neformalnog ponašanja je u
Nemačkoj pogledalo preko 2,5 miliona gledalaca. Ovaj put vas vodi na Tajland.
Pored onih nevoljnih putnika,
onih koji beže sa ratišta, na ovoj smotri ćemo se susreti i sa sasvim
drugojačijim putovanjima. Publiku ove godine očekuje i film rediteljke Doris
Derije „Pozdravi iz Fukušime“, jedan od najboljih filmova sezone. Film koji prati sudbine dve žene različitih
godišta, koji govori o mladoj Nemici koja bežeći od neostvarenih životnih snova
putuje u Japan i pridružuje se organizaciji Clown4Help. Autorka spaja fikciju i
realnost, a kao stilsko sredstvo koristi crno-bele snimke pejzaža koje je nakon
havarije u japanskoj nuklearnoj elektrani načinila ostarela gejša, jedna od dve glavne junakinje filma.
Ljubitelje dobrog filma ove
godine očekuje i film Agonija Davida Kleja Dijaza koji govori o sudbini dvoje
protagonista pomoću vesti iz dve realnosti, a bavi se porastom nasilja i
nedostatkom perspektive za mlade ljude između 20 i 30 godina. Na programu je i
debitantski dugometražni igrani film reditelja Tomasa Štubera Herbert, koji je
dobio srebnu Nemačku filmsku nagradu u kategoriji igrani film, dok je glumac
Peter Kurt osvojio prvu nagradu za glavnu mušku ulogu. Scenario o bokseru koji
stari Štuber je pisao zajedno sa piscem Klemensom Majerom, koji je prošle
godine bio počasni gost GoetheFESTa”.
Putovanja mogu biti svakojaka, pa
i pod uticajem haluciongenih pečuraka u „Tamnoj
strani Meseca“. Rediteljka R.
Uisenma Borhu u filmu „Ne gledaj me tako“, prevalila je mukotrpni put od rodne Mongolije do tadšnje DDR,
obavestila nas je Sunčica Šido, koordinatorka
programa Gete instituta. U ovom ostvarenju snimljenim za tričavih 25
hiljada evra, autorka se bavi problemima rodnog identiteta, pozicijom došljaka
i žena u nemačkom savremenom društvu. Bila je odbijena za državne sunvencije za
ovaj film sa obrazloženjem da je „previše
ženski, previše seksi i odveć radikalan“.
Vrhunac, a ujedno i završnica V GoetheFEST-a biće film „Država protiv Frica Bauera“ Larsa
Kraumesa, dobitnika zlatne Nemačke filmske nagrade za 2016. u brojnim
kategorijama. Film se bavi preispitivanjem nemačke bliske prošlosti, Nemačkom posle
II svetskog rata i borbom nepokolebljivog državnog tužioca Frica Bauera da
izvede pred sud nacističke zločince i da ih osudi za zlodela koja su počinili u
koncentracionim logorima...
Gete institut je
želeo da u goste Beograđanima dovede i nekog od reditelja filmova koji će biti
prikazani,a li oni su ili zauzeti snimanjem novih filmova ili nekim drugim
obavezama. Što, naravno, ne znači da će od te sjajne zamisli odustati ubuduće.
Svi filmovi osim jednog premijerno se prikazuju u Srbiji.
Prodaja karata po ceni od 250,00
dinara od 29. septembra na blagajni Dvorane Kulturnog centra Beograda,
Kolarčeva 6. Radno vreme blagajne svakoga dana od 16:00 do 21:00.
Više informacija o našem programu možete da vidite OVDE:
PROGRAM:
Četvrtak, 06. oktobar -otvaranje
20.00
Pozdravi iz Fukušime – R. Doris Deri
(Nemačka 2016, 104 min, na nemačkom, engleskom,
japanskom sa srpskim titlovima)
Uloge: Rozali Tomas, Kaori Momoi, Moše Kojen, Nami Kamata, Aja Irizuki...
Realnost
i fikcija – gejša i područje Fukušime uništeno od strane realne katastrofe
atomskog reaktora, koji su u Nemačkoj definitivno zapečatili izlazak iz atomske
energije.
U bekstvu od svojih neostvarenih
životnih snova mlada Nemica Mari putuje u Japan. Tamo se priključuje
organizaciji Clowns4Help, koja u katastrofom pogođeno područje Fukušime žrtvama
trostruke katastrofe iz 2011. želi da donese malo radosti u nužna skloništa, u
kojima još uvek žive pretežno stariji ljudi jer nisu želeli ili nisu mogli da
se isele.
Međutim, Mari uskoro sebi mora da prizna da za ovu vrstu posla nije nimalo sposobna. Neposredno pre toga, u nameri da ponovo pobegne, ona sreće svojeglavu Satomi, poslednju gejšu Fukušime, koja je sebi utuvila u glavu da se vrati svojoj razorenoj kući u zabranjenoj zoni. Mari pomaže Satomi u poslovima oko raščišćavanja. Pri tom se mlada i stara žena, koje ne mogu biti različitije, polako zbližuju i obe se sukobljavaju sa duhovima svojih prošlosti.
Film za koji su ključne reči: mačka, grana, čaj i slon. Saznajte zašto.
Međutim, Mari uskoro sebi mora da prizna da za ovu vrstu posla nije nimalo sposobna. Neposredno pre toga, u nameri da ponovo pobegne, ona sreće svojeglavu Satomi, poslednju gejšu Fukušime, koja je sebi utuvila u glavu da se vrati svojoj razorenoj kući u zabranjenoj zoni. Mari pomaže Satomi u poslovima oko raščišćavanja. Pri tom se mlada i stara žena, koje ne mogu biti različitije, polako zbližuju i obe se sukobljavaju sa duhovima svojih prošlosti.
Film za koji su ključne reči: mačka, grana, čaj i slon. Saznajte zašto.
Posle filma Trešnjin cvet –
Hanami, Doris Deri, koja je napisala i scenario, se ponovo
vraća u Japan. Njena u crno-beloj tehnici snimljena drama pripoveda
univerzalnu, poetsku priču o ostavljanju svega iza sebe i nastavku života.
Petak, 07. oktobar
19.00 4 kralja - R. Tereza von Elc
(Nemačka 2015, 99 min, na nemačkom sa srpskim
titlovima)
Uloge: Moric Loi, Janis Nivener, Jela Haze, Paula Ber…
Jela Hase (Ratnica, Lolipop čudovište, Fak ju Gete) dobila
je nagradu Zvezda u usponu 2016 na Berlinalu 2016.
Srceparajuća drama o četvorici mladih, zrelih,
povređenih omladinaca koji su prinuđeni da Božićne praznike provedu u
psihijatrijskoj klinici za mlade. Konfrontirani međusobno, sa sebi samima i
nekonvencionalnim psihijatrom, doživeće Božić koji nikada neće moći das
zaborave.
Kako
to da su četvorica mladića zajedno, a ne mogu da izađu na kraj sa sopstvenom
realnošću? Timbilding kao vežba glume pre nego što počne snimanje. . .
21.00 24 nedelje - R. Ane Zora Berahed
(Nemačka 2016, 102 min, na nemačkom sa srpskim
titlovima)
Uloge: Julija
Jenč, Bjarne Medel, Emilija Piske...
Premijera u takmičarskom delu Berlinala 2016.
Stručnjaci
svoje struke: prenatalni dijagnostičari u teškoj odluci o životu i smrti
nerođenog deteta
Kao kabaretiskinja, Astrid
zasmejava ljude. Suprug Markus je njen menadžer. Njih dvoje su uigran par,
imaju devetogodišnju ćerku i očekuju i drugo dete. Kada saznaju da će njihovo
dete doći bolesno na svet, u početku se sa velikim optimizmom suočavaju sa
izazovom koji ne mogu da procene. Međutim, što je termin rođenja bliži, to je
Astrid sve više zabrinuta – za budućnost novorođenčeta, ali i budućnost
porodice i posla. Posle brojnih diskusija i suočavanja sa problemom, Astrid shvata
da odluku koja se tiče njenog celokupnog života, može da donese samo ona sama. Stvar
je utoliko komplikovanija što je ona, kao uspešna zabavljačica, u centru medijske
pažnje.
I drugi film režiserke iz Erfurta
Ane Zora Berahed, „Dve majke“, koji je 2013. predstavila u delu Perspektive
Deutsches Kino na Berlinalu, bavi se ženskom projekcijom života. Ona daje
jezgrovit portret žene koja biva bačena u veliki moralni konflikt u kome ne
postoje jednostavna rešenja.
Subota, 08. oktobar
(Nemačka, 2016, 109 min, na nemačkom sa srpskim titlovima)
Uloge: Lina Vendel, Lena
Lauzemis, Peter Kurt, Edin Hasanović…
Nemačka
nagrada za film 2016: srebrna nagrada za najbolji igrani film, nagrada za
najbolju mušku ulogu (Peter Kurt), nagrada za najbolju masku (Hana Hakbajl)
Herbert je gromada od čoveka.
Iako u godinama, njegovi mišići i pesnice su su sve što ima. Ranije je važio za
„ponos Lajpciga“. Danas zarađuje za život kao pouzdani uterivač dugova ili
obezbeđenje, dok uveče priprema mladog ambicioznog boksera Edija za njegov prvi
meč za titulu. Međutim, uskoro će Herbert spoznati da se njegov život raspada.
Njegova već odrasla ćerka nije ga videla od svoje šeste godine. Sa njegovom
prijateljicom Marlene je na odstojanju. A onda dijagnoza ALS okreće njegov dosadašnji
život potpuno naglavačke. Herbert zna da je sada došao trenutak za njegov
poslednji meč, da sve ono što je radio pogrešno, sada mora da ispravi. Pre nego
što bude kasno…
(Nemačka, 2015, 115 min, na nemačkom sa srpskim titlovima)
Uloge: Eljas M'Barek, Jela Haze, Karoline Herfurt,
Katja Riman...
Nastavnik na zameni i bivši
robijaš Zeki Miler (Elyas M'Barek) ne bi ni u snu došao na ideju da svoje
zučenike vodi na – pogotovu ne, nakon što se jedan deo njegovog plena iznenada
pojavio. Direktorka Gerster (Katja Riman), međutim, pošto-poto želi da
gimnaziji Šiler učini nedostupnom partnersku školu iz Tajlanda. I nakon što je
plišana životinja, u koju je Zeki sakrio svoje dijamante, završila u kontejneru
sa humanitarnom pomoći za tajlanđansku siročad, ne ostaje mu ništa drugo, nego
da sa najvećim gluperdama iz 10b razreda krene put dalekog istoka.
Nedelja, 09. oktobar
(Nemačka 2016, 84 min, na nemačkom, arapskom, engleskom sa srpskim titlovima)
Uloge: Husein Eliraki, Oktaj Ozdemir, Bodo Goldbek...
U pozadini aerodroma Berlin-Tegel realnost predgrađa i sveta muškaraca
za mlade izbeglice nije previše privlačan. . .
Mohamed ima 18 godina. Pobegavši
pre rata iz Libana u Nemačku, on traga za orijentacijom u svetu muškaraca: tu
je odrpani upravnik servisa za motocikle, u kome radi kao ispomoć, kolega, koji
priča o svojim iskustvima u Legiji stranaca – i pre svega Lakdar (27), njegov
ekscentrični i navalentni brat. Obojica žive zajedno, bez roditelja, u
oronulom, nekadašnjem porodičnom stanu u Berlinu-Tegel. Nad kućom neprestano
grme avioni. Između neprijatnog posla i nade u obrazovanje, između herojskih
priča o prijateljstvu njegovih kolega i sopstvenih sećanja na rat, između dobrih
i sve češće loših delirijuma i saveta svoga brata, mladom Palestincu se nameće
pitanje: šta u stvari znači biti muškarac?
(Nemačka, 2016, 90 min, na nemačkom sa srpskim titlovima)
Uloge: Lilit Štangenberg, Georg Fridrih, Zilke
Bodenbender…
Kako se vuk našao u apartmanu u betonskoj zgradi? Grad i industrijsko
okruženje protiv prirode i želje za slobodom. Snažan utisak: glavna
protagonistkinja Lilit Štangenberg
Ania je povučena, stidljiva
devojka koja živi sama u malom apartmanu i bez mnogo upadljivosti radi u IT
firmi koju vodi neprijatni šef Boris. U svoje slobodno vreme Ania napreduje sa
svojim umetničkim projektom i trenira streljaštvo. Susret sa vukom na putu kući
menja Aniin život iz osnova. U njoj se budi tako velika strast, za koju u svakodnevnom
životu nije verovala da je moguća.
Ania kreće da lovi vuka – i na kraju joj polazi za rukom da divlju životinju dovede kući. Ona sve više i više otkriva svoju životinjsku stranu: želja za seksom raste, interesovanje za društvene norme opada. Ania na druge deluje čas privlačno, čas odbojno…
Ania kreće da lovi vuka – i na kraju joj polazi za rukom da divlju životinju dovede kući. Ona sve više i više otkriva svoju životinjsku stranu: želja za seksom raste, interesovanje za društvene norme opada. Ania na druge deluje čas privlačno, čas odbojno…
19.00
Agonija – R. David Klej Dijaz (Nemačka / Austrija 2016, 93 min,
na nemačkom sa srpskim titlovima)
Uloge: Samuel Šnajder, Aleksandar Srčin, Aleksandra Šmit,
Simon Hacl, Laurenc Flajsner…
Dva mladića, Kristijan (24) i
Aleks (17), čije egzistencije idu svojim tokom nezavisno jedna od druge. Jedan
od njih će na kraju izvršiti ubistvo. Kome se ovako nešto dogodi, možda čak u
sopstvenom životnom okruženju, ne preostaje mu ništa drugo nego da traga za
uzrocima zločina i da, kako god, dramatičnom stanju oduzme sazdani, svirepi
smisao. Ali, šta ako to što se uopšteno naziva životom, ima svoju priču, ali se
u pripovest ne uklapa? Priče Kristijana i Aleksa se ne ukrštaju. Dva glavna
lika žive različite stvarnosti u istoj stvarnosti. Agonija Vas prati.
(Nemačka, Mongolija 2015, 88 min, na nemačkom sa srpskim titlovima)
Uloge: Jozef Birbihler,
Uisenma Borhu, Katja Brener…
Komšinice Hajdi i Iva upoznaju se
preko Ivine ćerke Sofije. One najpre postaju prijateljice
a kasnije i ljubavnice. I dok Iva razvija prava osećanja i telom i umom se
upušta u novu vezu, dotle je za opušteno-neobaveznu Hajdi sve to samo igra.
Njihov strastveni odnos doveden je u pitanje kada se pojavljuje Ivin otac i
privlači Hajdinu pažnju. Hajdi je fascinirana iskusnim muškarcem koji toliko
toga novog ima da ponudi, dok se Iva ljubomorno drži izvan svega. Voljena više
pažnje poklanja upravo njenom ocu, koga je godinama izbegavala zato što je
ružno govorio o njoj i o vaspitavanju Sofije. Emotivna i moralna napetost raste
kada se trojka sve više upliće u mrežu žudnje, krivice i osećanja.
Režiserka i njena partnerka kao naturščici protiv profesionalnog glumca
Jozefa Birbihlera: izuzetna priča između realnosti i fikcije, autobiografije i
storitelinga. . .
Utorak, 11. oktobar
(Nemačka / Kosovo / Makedonija / Francuska 2015, 104 min. – na albanskom, nemačkom – u originalu sa nemačkim i srpskim titlovima)
Uloge: Val
Maloku, Astrit Kabaši, Adriana Matoši, Dževdet Jašari...
Nagrada
za talente Novi nemački film – Münchner Filmfest 2015 za tri najznačajnije
kategorije
Desetogodišnji Nori i njegov otac
Gezim zajedno prodaju cigarete na ulicama predratnog Kosova 90-ih. O Norijevoj
majci Gezim ne želi da govori. Beg od prošlosti spada u očevu snagu. On želi da
pobegne sa Kosova, ali bez Norija. Međutim, sin se suprotstavlja i pokušava
svim sredstvima da ga spreči u tom naumu. Dolazi do nesreće. Prestravljeni otac
odnosi Norija u bolnicu. Po Norijevom izlasku iz bolnice njegov otac potajno
odlazi. Pun besa i odlučnosti Nori ga prati na opasnom putu i zaista ga ponovo
nalazi u Nemačkoj. Dečijom konsekventnošću ga suočava sa njegovim nedelom koje
ne može da mu oprosti.
Zamrznuta stvarnost na Kosovu i u Albaniji, beg u navodno bolju
budućnost - realnost u filmu punom tihih osećanja i snažne čežnje.
(Nemačka / Luksemburg 2015, 97 min, na nemačkom sa
srpskim titlovima)
Uloge: Moric
Blajbtroj, Jirgen Prohnov, Nora fon Valdšteten…
Urs Blank (Moric Blajbtroj) je
izuzetno uspešan privredni advokat i kao takav priznati član društva. Međutim,
uprkos poslovnom uspehu i privatnoj sreći sa suprugom Evelin (Doris Šrecmajer),
Blank nije zadovoljan: samoubistvo poslovnog kolege ga potpuno izbacuje iz koloseka.
U tom trenutku u njegov život ulazi nekonvencionalna Lusil (Nora fon Valdšteten),
koja ga magično privlači i koja ga odvlači u njen svet: nagovara ga da probaju
haluciongene pečurke – što će imati dalekosežne posledice. Pod uticajem droga
Blank nije više u stanju da kontroliše njegovu agresivnost i instinkt, čak se
ne plaši da izvrši ubistvo. Blanku je hitno potrebno protivsredstvo i da bi ga
našao povlači se u šumu. Poteškoće u kojima se našao upravo odgovaraju njegovim
neprijateljima: Pius Ot (Jirgen Prohnov), poslovni partner, već duže vreme
namerava das se reši Ursa…
Delić film možete pogledati OVDE.
Delić film možete pogledati OVDE.
Halucinogene droge izazivaju oslobađanje mračnih instikata – magije, tripova,
agresija, ubistva. Moric Blajbtroj igra nesputanog privrednog advokata prema
romanu uspešnog švajcarskog autora Martina Zutera.
20.00
Država protiv Frica Bauera - R. Lars Kraume
(Nemačka, 2015, 105 min, na nemačkom, engleskom,
jidišu sa srpskim titlovima)
Uloge: Burghart Klausner, Ronald Cerfeld, Sebastijan
Blomberg...
Nemačka, 1957.
I dok mlada Savezna republika želi da ostavi za sobom vreme
nacional-socijalizma, jedan čovek se neumorno bori za to da počinioce izvede
pred sud u sopstvenoj zemlji: 12 godina po završetku rata beskompromisni
državni tužilac Fric Bauer dobija obaveštenje o tome gde se navodno krije Adolf
Ajhman, nekadašnji glavni zapovednik SS-a.
Zajedno sa mladim državnim tužiocem Karlom Angermanom, Bauer počinje sa istraživanjem pozadine. Međutim, dolazi do formiranja otpora iz najviših krugova. Počinje naizgled bezizgledna borba protiv nevidljivih protivnika, međutim, Bauer i Angerman ne odustaju, znajući da će potera za Ajhmanom i poslovno i privatno od njih zahtevati sve.
Odlomak iz filma možete pogledati OVDE.
Zajedno sa mladim državnim tužiocem Karlom Angermanom, Bauer počinje sa istraživanjem pozadine. Međutim, dolazi do formiranja otpora iz najviših krugova. Počinje naizgled bezizgledna borba protiv nevidljivih protivnika, međutim, Bauer i Angerman ne odustaju, znajući da će potera za Ajhmanom i poslovno i privatno od njih zahtevati sve.
Odlomak iz filma možete pogledati OVDE.
Realnost 50-ih u fascinantnoj filmskoj biografiji sa
nemačkim zvezdama: Bez lične borbe Frica Bauera protiv svih otpora u mladoj
Saveznoj Republici Nemačkoj ne bi bilo procesa povodom Aušvica. . .
NAJZNAČAJNIJI NEMAČKI FILMOVI SA BERLINALA 2016.
Film „24 nedelje“ nije, nažalost,
odlikovan Srebrnim medvedom, ali je zato i kritičare i publiku podstakao na
žučne rasprave. Ovo ostvarenje, koje će se svakom gledaocu bez sumnje urezati u
pamćenje, bavi se temom tabuiziranom ne samo u Nemačkoj, nego i u mnogim drugim
sredinama. Protagonistkinja Astrid saznaje, naime, da će dete koje nosi
najverovatnije imati težak hendikep, pa je prinuđena da donese odluku o daljem
toku trudnoće.
U „Pozdravima iz Fukušime“ Doris
Derije kao stilsko sredstvo koristi crno-bele snimke pejzaža koje je nakon
havarije u japanskoj nuklearnoj elektrani načinila ostarela gejša – jedna od
dve glavne junakinje filma.
„Agonija“ Davida Kleja Dijaza
sudbinu dvoje protagonista predstavlja pomoću vesti iz dve realnosti, koje i u
samom filmu ostaju razdvojene. Ovaj film posvećen je porastu nasilja i
nedostatku perspektive za mlade ljude između 20 i 30 godina, a radnju pokreće
ubistvo jedne devojke u Beču.
Vrhunac, a ujedno i završnica 5.
GoetheFEST-a biće film „Država protiv Frica Bauera “ Larsa Kraumesa, dobitnik
zlatne Nemačke filmske nagrade za 2016. u brojnim kategorijama: igrani film,
scenario, režija, sporedna muška uloga, scenografija i kostim. Film se bavi
Nemačkom nakon Drugog svetskog rata i borbom nepokolebljivog državnog tužioca
Frica Bauera da izvede pred sud nacističke zločince i da ih osudi za zlodela
koja su počinili u koncentracionim logorima. Da nije bilo Frica Bauera, Zapadna
Nemačka sigurno ne bi već sredinom šezdesetih godina prošlog veka uspela da
pokrene čuvene sudske procese protiv SS-ovaca iz Aušvica. Publika u Srbiji
imaće prilike da se upozna i sa debitantskim dugometražnim igranim filmom
Tomasa Štubera „Herbert“, koji ne samo da je prikazan na Berlinalu, nego je
dobio i srebnu Nemačku filmsku nagradu u kategoriji igrani film, dok je glumac
Peter Kurt osvojio prvu nagradu u kategoriji glavna muška uloga. Scenario je
napisao sam Štuber, zajedno s lajpciškim piscem Klemensom Majerom, koji je
prošle godine bio počasni gost GoetheFEST-a. Ovo je snažna i potresna priča o
bokseru koji stari, a zahvaljujući grandioznim slikama Lajpcig u njoj naprosto
blista.
TEME MIGRACIJE I IZBEGLIŠTVO
Osobitu pažnju na Berlinalu 2016.
privukle su dve manje igrane produkcije. Radnja filma „Babaj“ Visara Morine
počinje na Kosovu devedesetih godina prošlog veka, pred rat. To je priča o
dečaku koji sam kreće za Nemačku, ne bi li tamo pronašao oca. Režiser Visar
Mo-rina rođen je 1979. godine u Prištini, a kasnije se preselio u Nemačku.
Radio je nekoliko godina kao asistent režije u pozorištu Berliner folksbine, da
bi se potom upisao na Akademiju medijskih umetnosti u Kelnu. „Babaj“ je njegov
prvi igrani film.
Film „Meteorštrase“ Alina Fišer
koncipirala je uz intenzivnu saradnju sa glumcima koji tumače glavne uloge, a
radnja se odvija 2015. godine. Ovo je autorkino diplomsko ostvarenje, pa je
zahvaljujući njemu uspešno okončala studije na Filmskoj akademiji „Konrad Volf“
u Babelsbergu. Glavni junak,
osamnaestogodišnji izbeglica iz Libana živi u ulici Meteorštrase u Berlinu, u
neposrednoj blizini aerodroma Tegel. Vreme provodi u nimalo inspirativnom
muškom društvu, bez ikakvih izgleda za budućnost. Dok se „Babaj“ bavi počecima
migracije, „Meteorštrase“ prikazuje njenu krajnju tačku. Nijedan od ova dva
filma nipošto se ne bi mogao izostaviti s petog GoetheFEST-a, imajući u vidu
prošlogodišnje masovne migracije, koje su se delom odvijale i preko tzv.
Balkanske rute.
POSEBNE PREPORUKE
Mlada Nemica u bekstvu od ličnih
problema sprijateljuje se u Fukušimi, u zabranjenoj zoni, sa jednom starom
gejšom. U univerzalnoj drami Dorise Derije pod naslovom „Pozdravi iz Fukušime“
obe glavne junakinje prvo moraju da nauče kako da se izbave iz kaveza vlastitih
sećanja. Ovo je zaista lep i veoma estetičan film u crno-beloj tehnici, sa
izuzetno uspelom muzikom. Prožet je dokumentarnim snimcima načinjenim nakon
nuklearne katasrofe, ali i pun vedrih momenata.
Hrabar nemački autorski film
„Wild“ govori o jednoj mladoj ženi i o jednom vuku. Radnja filma odvija se u
soliterskom naselju u istočnonemačkom gradu Haeleu, među industrijskim ruinama.
Ovo ostvarenje pokazuje kako
susret s vukom u glavnoj junakinji budi čežnju za novim, drugačijim životom, za
prirodom, nekonvencionalnošću i slobodom, što će potom iz temelja preobraziti
njen život.
Nastavak filma „Fack ju Göthe“
nosi naslov „Fack ju Göthe 2“ i već je uspeo da prevaziđe uspeh prvog dela.
„Fack ju Göthe“ dobio je nekoliko nagrada u Nemačkoj, a na prošlogodišnjem
GoetheFEST-u bio je najposećeniji film. Nemačka publika oduševljena je i
nastavkom, kako filmom u celini, tako i glumcima i temom, tako da je prosto
hrlila u bioskope. Ovoga puta nedisciplinovani učenici s nastavnikom Cekijem
kreću na ekskurziju na Tajland, gde ih čekaju svakojake dogodovštine.
ISTINSKI ŽIVOT
Kao što smo videli, GoetheFEST
2016. nudi niz nagrađenih nemačkih filmova, koje će publika u Srbiji po prvi
put imati prilike da vidi. Verujemo da
ova mlada, ali izuzetno uspešna manifestacija time dostojno obeležava svoj
petodogišnji jubilej. Na kraju bismo
samo još napomenuli to da je naslov filma „Reality Bites“ svojevremeno na
nemačkom govornom području adaptiran kao „Istinski život“ – a taj bi naslov