уторак, 06. фебруар 2018.

XV Beogradski festival igre -„Prestonica“






Visoki standardi, hrabro uvođenje novih formi, koreografskih rukopisa i estetike


Beogradski festival igre će, pod sloganom "Prestonica", u okviru svog petnaestog izdanja biti održan od 15. marta do 4. aprila u Beogradu i Novom Sadu. Ukupno 15 trupa iz 14 zemalja. Srbija će ugostiti kompanije iz Izraela, Grčke, Holandije, Kine, Norveške, Australije, Velike Britanije, SAD, Danske, Poljske, Belgije, Nemačke, Italije i Kanade.


Otkrivajući umetničku igru kroz njene vrhunske domete, Beogradski festival igre je na putu do jubilarne, petnaeste godine, pridobio brojnu publiku. Od osnivanja je predstavljeno preko 330 koreografskih ostvarenja, dok poslednje edicije prati oko 23.000 gledalaca i preko 120 akreditovanih novinara iz zemlje i inostranstva.



Istovremeno, manifestacija pruža nemerljivu podršku svim zainteresovanim igračima, pedagozima, koreografima i predstavnicima svih umetničkih oblasti, kako u Srbiji, tako i u regionu. Dragocene informacije i kontakt sa inostranim trupama, otvorile su vidike, mogućnost stipendiranja i angažmana mladim igračima, dok su uspešne komade na domaćoj sceni ostvarili upravo inostrani koreografi koje je festival predstavio.

15. marta u 20h u Sava centru festival će najaviti "Veliki krotitelj" Dimitrisa Papajoanua, jednog od najtraženijih umetnika današnjice. Pred zvanični početak festivala, njegova trupa će izvesti predstavu premijerno prikazanu u Atini maja 2017. godine. Kritičari kažu da se "komad otkriva kroz jedan-i-po-sat lančane reakcije komičnih, lepih, senzualnih, erotičnih i magičnih slika koje ne prestaju da osvajaju", kao i da predstavlja "savršen odgovor iz zemlje koja je nosila tovar reputacije da je jednom davno izmislila pozorište, političke i društvene vrednosti".


Ovaj vizuelni umetnik i koreograf je u okviru prethodnog festivala poneo priznanje "Jovan Ćirilov – za korak dalje", a zamisao je da ova nagrada vrati svoje laureate sa novim delima.

17. marta u 20h u Sava centaru 15. BFI svečano će otvoriti kompanija Vertigo iz Izraela, koja prvi put dolazi u Srbiju. Koreografkinja Noa Verthajm, predstaviće se najnovijom postavkom "Jedan, Jedan i Jedan". Delo istovremeno otkriva intimni i spoljni svet, gradeći metaforičnu vezu između dalekog i bliskog, odnosno sebe i drugog. Komad slavi energiju, i još jednom potvrđuje jedinstvenost izraelske savremene igre. Kritičari predstavu opisuju kao "putovanje za sva čula".

18. i 19. marta u 20h u Pozorištu na Terazijama Kompanija Kristjana Ingimarsona iz Kopenhagena se vraća na Beogradski festival igre, sa novim komadom "Aerodrom". Inspirisan prostorom velikih aerodroma, reditelj i koreograf Ingimarson se na zanimljiv način bavi svim radnjama koje prethode ulasku putnika u avion. Zgrada u kojoj se sudaraju snovi, šoping i pretresanje ljudi na traci, za njega postaje mesto nadrealnog ambijenta i mogućnost za duhovitu analizu poznatih situacija. Performans istražuje prirodu iluzija koje se razvijaju u strogo kontrolisanom objektu, uz prepoznatljiv rukopis inovativne fizičke komedije.

20. marta u 20h u Operi Madlenianum Poljski teatar igre iz Poznanja prvi put gostuje u Srbiji, sa delom norveškog koreografa Jua Stromgrena. Nagrađivan celovečernji komad "Četrdeset" kreiran je za 18 izuzetnih igrača, uz zanimljiv oslonac u dramskom tekstu i zapletu po kome je ovaj autor poznat.

Kako to izgleda kada jedan celovečernji solo zajedno kreiraju Akram Kan, Sidi Larbi Šerkauji i Rasel Malifant, prikazaće nam nova zvezda londonske i svetske scene, Akaš Odedra 22. marta u 20h u Beogradskom dramskom pozorištu. Ovaj mladi, nagrađivani umetnik, prisutan na svim važnim festivalima, majstor je kataka i harizmatični vladar pozornice. Pored radova koje kreira za sebe i svoju trupu, nedavno su njegove koreografije za operu Ravija Šankara u produkciji londonske Kraljevske Opere (2017) i komad “Pink sari revolucija” u produkciji Kurv teatra (2017), zavredele odlične kritike u britanskoj štampi.



Tri vrhunska koreografa, Fei Bo, Edvard Lijang i Jorma Elo, udružili su se da svojim originalnim postavkama kreiraju predstavu za pamćenje. U Novi Sad 21. marta u 20h (Srpsko narodno pozorište) i Beograd 23. marta u 20h (Sava centar) i uopšte ovaj deo Evrope po prvi put dolazi Balet Hongkonga. Od osnivanja 1979. godine, Balet Hongkonga je evoluirao u živu organizaciju scenskih umetnosti sa vrhunskim repertoarom koji se sastoji od niza umetničkih i tehnički izazovnih produkcija, predstavljajući svoje izuzetne umetnike.
24. marta u 20h Mala scena Ateljea 212 ugostiće komad "R.OSA", savršeno uklopljen u poetiku Silvije Gribaudi, jer je ona koreografkinja koja sa zapanjujućom ironijom stavlja u fokus telesnu izražajnost, žene i društvene uloge koje su im date, gradeći odnos sa publikom kroz neformalni jezik. Postavka je inspirisana Boterovim slikama, svetom 80-ih godina i  Džejn Fondom, konceptom uspeha i performansa.

Na ostrvu Svalbard, jedom od najmirnijih mesta na planeti, izgrađeno je veliko skladište 120 metara unutar planine. U sred večitog leda, duboko u delu tla koje se nikada ne topi, osnovano je Svetsko skladište semena. Oko 840.000 uzoraka semena deponovano je u tom trezoru. Seme je izvor života, a "skrovište sudnjeg dana" predstavlja potrebu da se ono zaštiti. "Zaleđene pesme" počivaju u dubini planine u blizini Severnog pola i mogle bi spasiti svet. Neobična tema, koja potvrđuje umetničku zrelost norveške koreografkinje Ine Kristel Johansen i snagu njenih igrača okupljenih oko trupe Zero Visibility, koja drugi put dolazi na Beogradski festival igre 25. marta u 20h u Sava centru.

Osnovan pre 40 godina u cilju predstavljanja tradicionalnog baleta kroz parodiju i zamenu uloga među polovima, Balet Trokadero od Monte Karla nekada je nastupao u kasnim terminima Of-Brodveja. Zahvaljujući dobrom poznavanju gvozdenog baletskog repertoara i komičnih situacija na sceni, kao i zapanjujućom tehnikom muškaraca na vrhovima prstiju, poneli su status pozorišnog fenomena. Komedija se postiže preuveličavanjem slabosti, scenskih nezgoda i bajkovite banalnosti ozbiljne igre. Činjenica da krupna tela delikatno balansiraju na prstima kao labudovi, vile i princeze – prikazuje fantastičan duh vrhunske igre, ne rugajući se, već oduševljavajući iskusnu i početničku publiku. Pre nekoliko godina, ova njujorška trupa je mesecima pre svog nastupa u Beogradu, rasprodala ulaznice. 



Zato dolaze ponovo, 26. i 27. marta u 20 h u Pozorište na Terazijama.
28. marta u 20h nemački Dance On ansambl donosi u Beogradsko dramsko pozorište solo komad iz dva dela Legítimo/Rezo, koji su kreirali Hone San Martin i Vilijam Forsajt, kao razgovor kroz igru, koji opisuje jedinstveni način rada na koreografiji koji je Forsajt uspostavio sa svojim igračima.

Sa svojim velikim tematskim produkcijama uz živu muziku, holandski koreograf Ed Vub stvorio je jedinstveni žanr, mešavinu umetnosti i umetničke zabave sa ubedljivim pričama, kroz spoj igre i drugih disciplina kao što su cirkus i opera. Sa trupom Skapino balet iz Roterdama izveo je brojne fantastične komade, dok je za izvođenje celovečernjeg spektakla pod nazivom "Skala", izabrao Jugoslovensko dramsko pozorište 29. marta u 21h. Inače, Skapino je najstarija kompanija savremene igre u Holandiji. Trupa je u vlasništvu Grada Roterdama, i uspešno traje na domaćoj i svetskoj sceni preko sedam decenija.



30 i 31. marta u 20h u Operi Madlenianum gostovaće koreografkinja Mari Šuinar je jedna od najintrigantnijih pojava u svetu savremene igre. Aktuelna direktorka Bijenala igre u Veneciji, izuzetna igračica i multimedijalna umetnica, ona uspešno i zapaženo predvodi svoju montrealsku kompaniju od 1990. godine. Svojim novim celovečernjim delom inspirisanim slikom"Vrt zemaljskih uživanja" Hijeronima Boša, ona ponovo osvaja svetske scene i festivale. Kritičari kažu da se radi o "fantastičnom, posve inteligentnom teatru igre".



"Briselski Peeping Tom, i za jednu pozorišnu sezonu - to je sve što vam je potrebno!"

Tako je gostovanje ove trupe u Parizu najavio "Mond". Komad "Otac" Gabrijele Karizo i Franka Šartijea, koji će biti izvođen 1. i 2. aprila u 20h u Pozorištu na Terazijama, smešten je u prostoriju za posete u staračkom domu. Zidovi obojeni jalovom, administrativno tirkiznom bojom, poništavaju likove i naglašavaju činjenicu da se radnja odvija duboko ispod zemlje. U središtu prostora je figura oca koji se lagano udaljava iz društva. Bilo da skriva tajnu ili je jednostavno lud, ostali stanari i osoblje se brinu o njemu, posmatrajući ga sa podjednakom znatiželjom i mržnjom, naklonošću i ravnodušnošću.

Izraelska Kompanija Roja Asafa nastupa prvi put u Beogradu 3. aprila u 21h u Beogradskom dramskom pozorištu. Komad "Dečaci" istražuje obeležja muškosti. Pet igrača leprša nad okvirima širokog spektra situacija i slika koje demontiraju i strukturišu predstavu o sopstvenom identitetu. Silno i duhovito, otkriva se akcioni prostor muškog stereotipa, kao i mehanizmi koje on pokreće, moć koju otelotvoruje i nasilni potencija.
Srpsko narodno pozorište 3. aprila u 20h i Sava centar 4. aprila u 20h ugostiće Sidnejsku kompaniju igre.



"Sidnejska kompanija igre  je zapanjujuća. Svi igrači su u svom punom vrhuncu, telesno i emocionalno, potpuno posvećeni delima i osnaženi smelim i inovativnim koreografijama", navodi kritičar "Njujork Tajmsa". Po prvi put u naš region najpoznatiji australijski ansambl dolazi sa sjajnim triptihom koga čine dela Gabrijele Nenkajvel, Rafaela Bonačele i Čenga Cunga Lunga.

Na Beogradskom festivalu igre je od osnivanja predstavljeno preko 330 koreografskih ostvarenja, dok poslednje edicije prati oko 23.000 gledalaca i preko 120 akreditovanih novinara iz zemlje i inostranstva. Istovremeno, manifestacija pruža nemerljivu podršku svim zainteresovanim igračima, pedagozima, koreografima i predstavnicima svih umetničkih oblasti, kako u Srbiji, tako i u regionu. Dragocene informacije i kontakt sa inostranim trupama, otvorile su vidike, mogućnost stipendiranja i angažmana mladim igračima, dok su uspešne komade na domaćoj sceni ostvarili upravo inostrani koreografi koje je festival predstavio, poručuju organizatori.

15. Festivalu igre prethodiće revija filmova Dani igre u Kinoteci (24–28. januar), brojne radionice, majstorski kursevi, izložbe i prezentacije.


PROGRAM XV BEOGRADSKOG FESTIVALA IGRE

15.3. – 4.4.2018.

15. mart, 20h|Sava Centar
Dimitris Papajoanu|Atina
Veliki krotitelj, Dimitris Papajoanu



Dimitris Papajoanu je sigurno jedan od planetarno najzanimljivijih i najtraženijih umetnika današnjice. Pred zvanični početak festivala, njegova trupa će u Sava centru izvesti predstavu “Veliki krotitetlj”, premijerno prikazanu u Atini, maja 2017. godine.

Kritičari kažu da se "komad otkriva kroz jedan-i-po-sat lančane reakcije komičnih, lepih, senzualnih, erotičnih i magičnih slika koje ne prestaju da osvajaju”, kao i da predstavlja “savršen odgovor iz zemlje koja je nosila tovar reputacije da je jednom davno izmislila pozorište, političke i društvene vrednosti.”
 
Ovaj vizuelni umetnik i koreograf je u okviru prethodnog festivala poneo priznanje “Jovan Ćirilov–za korak dalje”, a zamisao je da ova nagrada vrati svoje laureate sa novim delima.

17. mart, 20h|Sava Centar
Vertigo|Tel Aviv
Jedan, Jedan i Jedan, Noa Verthajm


Svečano otvaranje Festivala dovodi po prvi put u Srbiju čuvenu Vertigo kompaniju iz Izraela. Koreografkinja Noa Verthajm, predstaviće se najnovijom postavkom „Jedan, Jedan i Jedan“. Delo istovremeno otkriva intimni i spoljni svet, gradeći metaforičnu vezu između dalekog i bliskog, odnosno sebe i drugog. Komad slavi energiju, i još jednom potvrđuje jedinstvenost izraelske savremene igre! Kritičari predstavu opisuju kao „putovanje za sva čula“.
 

18. i 19. mart, 20h|Pozorište na Terazijama
Kompanija Kristjana Ingimarsona|Kopenhagen
Aerodrom, Kristjan Ingimarson




Kompanija Kristjana Ingimarsona iz Kopenhagena se vraća na Beogradski festival igre, sa novim komadom. Inspirisan prostorom velikih aerodroma, reditelj i koreograf Ingimarson se na zanimljiv način bavi svim radnjama koje prethode ulasku putnika u avion. Zgrada u kojoj se sudaraju snovi, šoping i pretresanje ljudi na traci, za njega postaje mesto nadrealnog ambijenta i mogućnost za duhovitu analizu poznatih situacija. Performans istražuje prirodu iluzija koje se razvijaju u strogo kontrolisanom objektu, uz prepoznatljiv rukopis inovativne fizičke komedije.


20. mart, 20h|Opera Madlenianum
Poljski teatar igre|Poznanj
Četrdeset, Ju Stromgren



Poljski teatar igre iz Poznanja prvi put gostuje u Srbiji, sa delom norveškog koreografa Jua Stromgrena. Nagrađivan celovečernji komad “Četrdeset“ kreiran je za 18 izuzetnih igrača, uz zanimljiv oslonac u dramskom tekstu i zapletu po kome je ovaj autor poznat.


22. mart, 17h i 21h|Pozorište Atelje 212
Kompanija Akaša Odedre|London
Uzdizanje, Akram Kan, Sidi Larbi Šerkauji, Rasel Malifant, Akaš Odedra


Kako to izgleda kada jedan celovečernji solo zajedno kreiraju Akram Kan, Sidi Larbi Šerkauji i Rasel Malifant, prikazaće nam nova zvezda londonske i svetske scene, Akaš Odedra. Ovaj mladi, nagrađivani umetnik, prisutan na svim važnim festivalima, majstor je kataka i harizmatični vladar pozornice.
 
Pored radova koje kreira za sebe i svoju trupu, nedavno su njegove koreografije za operu Ravija Šankara u produkciji londonske Kraljevske Opere (2017) i komad “Pink sari revolucija” u produkciji Kurv teatra (2017), zavredele odlične kritike u britanskoj štampi.


23. mart, 20h|Sava Centar
21. mart, 20h|Srpsko narodno pozorište
Balet Hongkonga|Hongkong
Harmonija bogova i ljudi, Fei Bo
Duhovna nit, Edvard Lijang
Oblik sjaja, Jorma Elo



Tri vrhunska koreografa, Fej Bo, Edvard Lijang i Jorma Elo, udružili su se da svojim originalnim postavkama kreiraju predstavu za pamćenje. U Beograd i Novi Sad, po prvi put dolazi Balet Hongkonga, a ujedno to je i njihov prvi dolazak u ovaj deo Evrope. Od osnivanja 1979. godine, Balet Hongkonga je evoluirao u živu organizaciju scenskih umetnosti sa vrhunskim repertoarom koji se sastoji od niza umetničkih i tehnički izazovnih produkcija, predstavljajući svoje izuzetne umetnike. Sa ansamblom od 50 igrača iz Hongkonga, Kine, Evrope i SAD, kao i iz drugih delova Azije, kompanija poslednjih godina niže uspehe na najvećim svetskim pozornicama.

24. mart, 20h|Pozorište Atelje 212 (mala scena)
Kompanija Silvije Gribaudi|Venecija
R.OSA_10 vežbi za novu virtuoznost, Silvija Gribaudi

"R.OSA“ je komad koji je savršeno uklopljen u poetiku Silvije Gribaudi, jer je ona koreografkinja koja sa zapanjujućom ironijom stavlja u fokus telesnu izražajnost, žene i društvene uloge koje su im date, gradeći odnos sa publikom kroz neformalni jezik. Postavka je inspirisana Boterovim slikama, svetom 80-ih godina i Džejn Fondom, konceptom uspeha i performansa.



25. mart, 20h|Sava Centar (scena)
Zero Visibility corp.|Oslo
Zaleđene pesme, Ina Kristel Johansen


Na ostrvu Svalbard, jedom od najmirnijih mesta na planeti, izgrađeno je veliko skladište 120 metara unutar planine. U sred večitog leda, duboko u delu tla koje se nikada ne topi, osnovano je Svetsko skladište semena. Oko 840.000 uzoraka semena deponovano je u tom trezoru. Seme je izvor života, a "skrovište sudnjeg dana" predstavlja potrebu da se ono zaštiti. "Zaleđene pesme" počivaju u dubini planine u blizini Severnog pola i mogle bi spasiti svet. Neobična tema, koja potvrđuje umetničku zrelost norveške koreografkinje Ine Kristel Johansen i snagu njenih igrača okupljenih oko trupe Zero Visibility, koja po drugi put dolazi na Beogradskom festivalu igre.
26. i 27. mart, 20h|Pozorište na Terazijama
Balet Trokadero od Monte Karla|Njujork
Labudovo jezero, Lev Ivanov
Esmeralda, Marijus Petipa
Rajmonda, Marijus Petipa



Osnovan pre 40 godina u cilju predstavljanja tradicionalnog baleta kroz parodiju i zamenu uloga među polovima, Balet Trokadero od Monte Karla nekada je nastupao u kasnim terminima off Brodveja. Zahvaljujući dobrom poznavanju gvozdenog baletskog repertoara i komičnih situacija na sceni, kao i zapanjujućom tehnikom muškaraca na vrhovima prstiju, poneli su status pozorišnog fenomena. Komedija se postiže preuveličavanjem slabosti, scenskih nezgoda i bajkovite banalnosti ozbiljne igre.
 
Činjenica da krupna tela delikatno balansiraju na prstima kao labudovi, vile i princeze – prikazuje fantastičan duh vrhunske igre, ne rugajući se, već oduševljavajući iskusnu i početničku publiku. Pre nekoliko godina, ova njujorška trupa je mesecima pre svog nastupa u Beogradu, rasprodala ulaznice! Zato dolaze ponovo!
 
 

28. mart, 20h|Beogradsko dramsko pozorište
Dance On ansambl|Berlin
Legitimo/Rezo, Vilijam Forsajt


Nemački Dance On ansambl donosi solo komad iz dva dela Legítimo/Rezo, koji su kreirali Hone San Martin i Vilijam Forsajt, kao razgovor kroz igru, koji opisuje jedinstveni način rada na koreografiji koji je Forsajt uspostavio sa svojim igračima.
 

29. mart, 21h|Jugoslovensko dramsko pozorište
Skapino balet|Roterdam
Skala, Ed Vub



Sa svojim velikim tematskim produkcijama uz živu muziku, holandski koreograf Ed Vub stvorio je jedinstveni žanr, mešavinu umetnosti i umetničke zabave sa ubedljivim pričama, kroz spoj igre i drugih disciplina kao što su cirkus i opera. Sa trupom Skapino balet iz Roterdama izveo je brojne fantastične komade, dok je za prvo izvođenje celovečernjeg spektakla pod nazivom “Skala”, izabrao Beograd! Inače, Skapino je najstarija kompanija savremene igre u Holandiji. Trupa je u vlasništvu Grada Roterdama, i uspešno traje na domaćoj i svetskoj sceni preko sedam decenija.

30 i 31. mart, 20h|Opera Madlenianum
Kompanija Mari Šuinar|Montreal
Vrt zemaljskih uživanja, Mari Šuinar


Koreografkinja Mari Šuinar je jedna od najintrigantnijih pojava u svetu savremene igre. Aktuelna direktorka Bijenala igre u Veneciji, izuzetna igračica i multimedijalna umetnica, ona uspešno i zapaženo predvodi svoju montrealsku kompaniju od 1990. godine. Svojim novim celovečernjim delom inspirisanim slikom “Vrt zemaljskih uživanja” Hijeronima Boša, ona ponovo osvaja svetske scene i festivale! Kritičari kažu da se radi o “fantastičnom, posve inteligentnom teatru igre”.

1. april, 21h i 2. april, 20h|Pozorište na Terazijama
Peeping Tom|Brisel
Otac, Gabrijela Karizo i Frank Šartije



„Briselski Peeping Tom, i za jednu pozorišnu sezonu - to je sve što vam je potrebno!“ Tako je gostovanje ove trupe u Parizu najavio Le Monde. Komad „Otac“ Gabrijele Karizo i Franka Šartijea smešten je u prostoriju za posete u staračkom domu. Zidovi obojeni jalovom, administrativno tirkiznom bojom, poništavaju likove i naglašavaju činjenicu da se radnja odvija duboko ispod zemlje. U središtu prostora je figura oca koji se lagano udaljava iz društva. Bilo da skriva tajnu ili je jednostavno lud, ostali stanari i osoblje se brinu o njemu, posmatrajući ga sa podjednakom znatiželjom i mržnjom, naklonošću i ravnodušnošću.

3. april, 21h| Pozorište Atelje 212
Kompanija Roja Asafa| Tel Aviv
Dečaci, Roj Asaf


„Roj Asaf je fokusiran koreograf, blago teatralan, ali najjednostavniji i najdirektniji u načinu na koji predstavlja svoje umetničko istraživanje sa odličnom poetsko-estetskom sposobnošću.” „Dečaci” istražuju obeležja muškosti. Pet igrača leprša nad okvirima širokog spektra situacija i slika koje demontiraju i strukturišu predstavu o sopstvenom identitetu. Silno i duhovito, otkriva se akcioni prostor muškog stereotipa, kao i mehanizmi koje on pokreće, moć koju otelotvoruje i nasilni potencijal koji poseduje. Izraelska Kompanija Roja Asafa – prvi put u Beogradu!
 

3. april, 20h|Srpsko narodno pozorište
4. april, 20h|Sava Centar
Sidnejska kompanija igre|Sidnej
Gnu, Gabrijela Nenkajvel
Lux Tenebris, Rafael Bonačela
Pun mesec, Čeng Cung Lung


„Sidnejska kompanija igre je zapanjujuća. Svi igrači su u svom punom vrhuncu, telesno i emocionalno, potpuno posvećeni delima i osnaženi smelim i inovativnim koreografijama“ navodi kritičar Njujork Tajmsa. Po prvi put u naš region najpoznatiji australijski ansambl dolazi sa sjajnim triptihom koga čine dela Gabrijele Nenkajvel, Rafaela Bonačele i Čenga Cunga Lunga.
 

Нема коментара:

Постави коментар