среда, 20. септембар 2017.

33. BEOGRADSKI DŽEZ FESTIVAL-DŽEZ VIZIJE



Beogradski džez festival puni onoliko godina, koliko je Isus imao, kada je nepravednom i nakaradnom presudnom rimskog prokuratora Judeje, Pontija Pilata (Pontius Pilate), osuđen na raspeće ali i pomilovan uskrsnućem. Na svu sreću, džez je, u nas, živ i žilav. I generacijski podmlađen. Uprkos dugoj tradicija džeza u nas, Beograd ima jednu od najmlađih džez publika.


Nenad Dragović, v.d. direktora Doma omladine Beograda istakao je da se godišnje u Beogradu desui 1800 raznoraznih manifestacija, ali da je Džez festival svakako jedan od najznačajnih, ali i najzahtevnijih. 

Beogradski džez festival - najstariji i međunarodno najpriznatiji srpski džez festival, omiljen među domaćom publikom, u svom 33. izdanju pod sloganom "DŽEZ VIZIJE" / "JAZZ VISIONS", predstavlja preko 20 sastava iz celog sveta i naše zemlje, kao i bogat prateći program. Trajaće redovnih pet dana, sa tradicionalnim duplim koncertnim programom svake večeri, u salama Doma omladine Beograda i u Sava Centru. Organizuje ga Dom omladine Beograda, a održae se od 26. do 30. oktobra.


Posle velikog uspeha prošlogodišnjeg izdanja Beogradskog džez festivala, koje je jednoglasno proglašeno za najbolje od obnove ove manifestacije 2005. godine – i to podjednako od strane publike, ali i domaće i međunarodne kritike – ove godine organizatori su odlučili da ponudre još hrabriji program, koji će predstaviti najsvežije umetničke tendencije u džez muzici današnjice. Na ovo ih obavezuje i neprekidna podrška, pre svega, mlade publike i njena želja da čuje najnovije velike autore, ali i potreba da se u vremenima koja su za kulturu teška, očuva i unapredi otvorenost naše sredine koja je uvek stremila najvišim dometima umetničke scene. Stoga na ovogodišnjm festivalu teško ćete pronaći muzičara koji je „prebacio petu banku.“ Zato ima mnogo onih koji su dobili značajne nagrade za svoje albume izdate predhodnih godina. 

Ovogodišnje izdanje Beogradskog džez festivala zato treba da bude još jedan korak dalje u pravcu predstavljanja najvažnijih džez umetnika današnjice sa međunarodne scene i izbalansiran odnos između amreičkog i evropskog. Ovogodišnji slogan upozorava da je džez danas, ponovo, najuzbudljivija i najkreativnija forma popularne muzike, te je i to razgog da  je vreme za džez vizije, u kojima se rađa nova fuzija ovog pravca sa drugim muzičkim oblicima.

Pri izboru umetnika organizatori su se orijentisali, pre svega, na one vizionare savremenog zvuka koji su redefinisali džez u XXI. veku, uspostavljajući aktivan odnos prema roku, posebno alternativnom, kao i elektronskoj plesnoj muzici. Ovakav pristup u izboru umetnika, vodio je  neumitno ka muzičarima mlađe i srednje generacije koji su širom sveta učinili ovaj ključni pomak, i ponovo pretvorili džez u aktuelnu muziku koja sa stavom opisuje svet oko sebe i svedoči o njemu.


U uvodnom delu imaće koncert koji nije planiran, a predstavlja omaž Milivoju Mići Markoviću koji od jula ove godine više nije s nama. Otvaranje fesivala biće propraćeno i otvaranjem izložbe u Skupštini grada (Stari dvor) o Istoriji džeza.

 

Ključna imena ovogodišnjeg programa su veliki američki umetnici: izuzetni saksofonista i kompozitor Džošua Redman, kao stvaralac koji je mladoj generaciji utirao put tokom  devedesetih i dvehiljaditih, Doni Mekaslin, koji je radio u sastavima Dejvida Bouvija (na njegovom testamentarnom, poslednjem albumu „Blackstar“), te supergrupa Young Philadelphians, u kojoj su glavne zvezde takve avangardne veličine kao što su Mark Ribo i Džamaladin Takuma.


Njima se pridružuje i niz evropskih umetnika koje će biti premijerno predstavljeni ovom prilikom, a koji se u potpunosti oslanjaju na novu eklektičnu estetiku: od vrhunskih ambijentalnih studija Matsa Ejlertsena i projekta „Rubicon“ iz Norveške, do neodoljivog poetskog pijaniste Jana Lundgrena iz Švedske; od ogromnih novih talenata Emila Parizijena iz Francuske i Đovanija Gvidija iz Italija, do dramatično savremenog tretiranja klavira Nitai Herškovica iz Izraela, nekadašnjeg saradnika Avišaija Koena, te do noćnih melanholija Volferta Brederodea iz Holandije; od naših velikih talenata Eyot iz Niša, do reionalne veličine kakav je Matija Dedić sa svojim izuzetnim internacionalnim triom, kojeg predstavljamo po prvi put u Beogradu.

 

Posebna iznenađenja za sve prave poznavaoce sakrivena su u noćnom programu tokom trajanja celog festivala: publika će imaćeti priliku da čuje posebno upečatljiv izbor mladih skandinavskih umetnika, koje ovom prilikom predstavljaju Jakob Bro iz Danske i Marius Neset iz Norveške, susret najboljih savremenih fri džez umetnika u liku i delu Petera Evansa iz SAD i Rodriga Amada iz Portugalije, natprirodno osetljivu kanadsku pijanistkinju Kris Dejvis, rokerski uzbudljiv turski sastav Ilhana Ersahina, kao i izazovan izbor novih tendencija u savremenom srpskom džezu – projekte Tapan, Space Tigers, te “srpski šoukejs“ - Sanju Marković i njen „Ascension“ 30. oktobra. Umetnica u usponu, pevačica i saksofonistkinja, a album u najavi, sa elektronskim i etno motivima, . Tu je i Goran Simonoski, iz grupa Tapan, koji album najavljuje tek na zimu, u pitanju je elektronika. 

Stilska širina koju svi pomenuti neguju u svojim pristupima, odgovara duhu vremena i boji ga neočekivanim novim sadržajima i umetničkim uvidima. Ovaj niz brilijantnih talenata sa obe strane Atlantika, govori rečito o tome koliko je džez muzika koja se i dalje dešava.

Ambasador Portugalije Augusto Peksito (Augusto José Pestana Saraiva) je portugalski džez opisao nijansama od klasičnog do fri i rekao da u kalendar zabeležimo 29. oktobar, Dom omladine i salu Amerikama kada nastupa Rodrigo Amado Motion Trio. Obećao je savremeni džez i improvizacije.

Direktor Gete instituta, Frank Bauman istakao je da mu je čast da je već pet godina Nemačka gost festivala i pozvao publiku da pažnju obrate na mladu perkuskinju, Evu Klesse, odraslu u Lajpcigu i školovanu u Njujorku, koja će održati spektakularni koncert u Domu omladine 28. oktobra. Krivo mu je što je nju predložio Dragan Ambrozić, programski menadžer Beogradskog džez festivala, a ne on i šeretski dodaje:

„Razmislite još i nemojte da odete na koncert Nika Kejva!“


Reč uzima Dragan Ambrozić i u svoju odbranu konstatuje da je ovaj džez festival delo kolektivnog uma, u kojem aktivno učestvuje i publika, kao bi unapredila kulturne standarde.
Što se finansijske konstrukcije tiče, džez festival je jedan od retkih manifestacija koja pozitivno posluje, tj ima suficit,  te ulažu u instrumente, ali i u fotelje u Domu omladine.

Grad se ove godine "odrešio" za dva miliona i 600 hiljada dinara, a Ministarstvo kulture  milion i 700.000. Već je prodato 1500 kompleta. 

Više obaveštenja na sajtu festivala: http://bjf.rs/

Pojedinačne ulaznice, kao i kompleti ulaznica za ceo glavni program i dvodnevni program u Sava Centru su u prodaji na blagajnama Doma omladine i Sava centra, kao i preko EVENTIM mreže (www.eventim.rs).

Beogradski džez festival je od 2015. godine, po pozivu, član Evropske džez mreže (Europe Jazz Network).

Osnivač i pokrovitelj Beogradskog džez festivala je Grad Beograd, koji je 2007. godine uvrstio BDžF u manifestacije od posebnog značaja.

Pokrovitelji 33. BDŽF: Grad Beograd – Gradska uprava – Sekretarijat za kulturu; Ministarstvo kulture i informisanja Republike Srbije.

Prijatelji 33. BDŽF: Erste Banka; SOKOJ.

33. BDŽF podržali: Ambasada SAD, Gete Institut, Ambasada Portugala i Institut Kamoeš, Institut Servantes, Italijanski institut za kulturu, Ambasada Holandije, Ambasada Izraela, Ambasada Švedske, Ambasada Danske, Ambasada Norveške, Ambasada Turske, Austrijski kulturni forum, Turistička organizacija Beograda, Turistička organizacija Srbije.

33. BEOGRADSKI DŽEZ FESTIVAL


 


26-30. oktobar 2017.



DOM OMLADINE BEOGRADA I SAVA CENTAR



UVODNI PROGRAM:

UTORAK 24.10.

VELIKA SALA DOB 20.00
Javier Colina & Josemi Carmona (Španija)

SREDA 25.10.

VELIKA SALA DOB 20.00
In memoriam: Milivoje Mića Marković

GLAVNI PROGRAM:

ČETVRTAK  26.10.

VELIKA SALA DOB 19.30
Eyot (Srbija)
Jan Lundgren – A Tribute To Jan Johansson (Švedska)
AMERIKANA 23.00
Jakob Bro Trio (Danska)
Marius Neset Quartet  (Norveška)

PETAK 27.10.
VELIKA SALA DOB 19.30
Wolfert Brederode Trio (Holandija)
Nitai Hershkovits (Izrael)
AMERIKANA 23.00
Marc Ribot & Young Philadelphians + Strings (SAD)
Kris Davis and Billy Drummond (Kanada)

SUBOTA 28.10.

VELIKA SALA DOB 19.30
Eva Klesse Quartet (Nemačka)
Giovanni Guidi “Inferno” (Italija)
AMERIKANA 23.00
Emile Parisien Quartet (Francuska)
Ilhan Ersahin’s Istanbul Sessions (Turska)

NEDELJA 29.10.

SAVA CENTAR 19.30
Mats Eilertsen “Rubicon” (Norveška)
Joshua Redman Trio (SAD) 
AMERIKANA 23.00
Rodrigo Amado Motion Trio (Portugal)
Peter Evans Septet (SAD)

PONEDELJAK 30.10.

SAVA CENTRA 19.30
Donny McCaslin Group (SAD)
Matija Dedić: Three Sides of Jazz (Hrvatska)
AMERIKANA 23.00
Srpski showcase:
Sanja Marković “Ascension”
Space Tigers
Tapan

Biografije učesnika 33. BEOGRADSKI DŽEZ FESTIVAL


Eyot

Naš internacionalno najuspešniji džez sastav spaja kulturu džeza i roka, psihodeličnu i ambijentalnu muziku, kao i elemente istočnoevropskog folklora. Njihov aktuelni album „Innate“ posvećen je našem podneblju, od imena numera, do njihove strukture, melodije, harmonije i ritma. Za ovu priliku sa sastavom će nastupiti ekskluzivni gosti Džejk Mekmerči (saksofon) i Pit Džadž (truba) iz britanskog sastava Get the Blessing.

Jan Lundgren – A Tribute to Jan Johansson

Dve decenije otkako je obradama švedskih standarda zaslužio nagradu za najbolji džez album u Švedskoj, pijanista Jan Lundgren predstavlja omaž kolegi Janu Johansonu, prerano preminulom pioniru švedskog džeza. Program čine originalna viđenja švedskih, ruskih i mađarskih narodnih pesama sa legendarnih Johansonovih albuma iz šezdesetih godina prošlog veka, u novim aranžmanima za klavir, kontrabas i gudački kvartet.   

Jakob Bro Trio

Sedmostruki dobitnik Danish Music Award (danski ekvivalent Gremiju) za najbolji džez ili crossover album godine, i dvostruki laureat The Carl Prize za kompozitora godine, gitarista Jakob Bro je jedan od najuspešnijih umetnika u istoriji danskog džeza. Na aktuelnom ostvarenju za produkciju ECM i na beogradskom koncertu predstavlja trio sa cenjenim američkim ritmičarima Tomasom Morganom (kontrabas) i Džojem Baronom (bubnjevi).

Marius Neset Quartet

U 33. godini života, norveški saksofonista Marius Neset ima već bogatu karijeru iza sebe: snimio je deset albuma sa sastavima JazzKamikaze i People Are Machines, pre nego što je 2011. objavio prvi album pod svojim imenom za britanski Edition Records. Danas je ekskluzivac minhenske kuće ACT, izlažući ekspresivni izraz u raznovrsnim orkuženjima, od kombo sastava, preko big bendova, do klasičnih kamernih orkestara.

Wolfert Brederode Trio

Holandski pijanista Volfert Brederod vraća se na festival posle izuzetnog koncerta u kvartetu 2009. godine. Njegov muzički izraz obeležava prefinjeno i fokusirano izvođenje, sklonost ka prirodnom toku muzike, otvorenost prema raznim stilovima i neumorno istraživanje novih horizonata. U Beogradu će predstaviti novi trio, sa kojim je prošle godine objavio izvanredan, naglašeno lirski album „Black Ice“ za produkciju ECM.

Nitai Hershkovits

Mladi izraelski pijanista Nitaj Herškovic zablistao je u džez svetu ravno niotkud, kada ga je – sa samo 24. godine! – Avišaj Koen predstavio na duo albumu „Duende“. U međuvremenu je još dva puta snimao sa popularnim kontrabasistom, i stekao samopouzdanje da se upusti u solo karijeru, ispoljavajući zanimanje i za analognu elektroniku (koju predstavlja na debi albumu) i za akustične nastupe, kakav će održati u Beogradu.

Mark Ribot & The Young Philadelphians + Strings

The Young Philadelphians odaju počast dvostrukom nasleđu: harmolodičnom pank-fanku prve postave Prime Time Orneta Kolmena, i optimističkom pulsu Filadelfijskog soula sedamdesetih. U tu svrhu, gitarista Mark Ribo angažovao je dvojicu nekadašnjih članova Prime Time, basistu Džamaladina Takumu i bubnjara Dži Kelvina Vestona, obojicu poreklom iz Filadelfije, kao i gudački trio, nezaobilazan za slatki ukus disko-fanka.

Kris Davis and Billy Drummond

„Dejvisova živi u svakom tonu koji odsvira, ona je počasni potomak Sesila Tejlora“, opisao je kanadsku pijanistkinju i kompozitorku Vidžej Ajer. Istaknuta u časopisu DownBeat kao jedno od 25 lica za budućnost, Kris Dejvis objavljuje albume u različitim formatima: na aktuelnom izdanju „Duopoly“ izložila je duo snimke sa osam eminentnih muzičara, među kojima je i njen beogradski partner, slavni američki bubnjar Bili Dramond.

Eva Klesse Quartet

Najperspektivniji nemački džez sastav 2015, i najupečatljiviji učesnici festivala 12 Points u San Sebastijanu 2016, mladi muzičari spajaju evropsku džez poetiku, folklorne elemente, valcer i fri, melodične pasaže i provokativniji izraz u organsku matricu naglašene emocije i velikog intenziteta. Lider kvarteta, bubnjarka Eva Klese u sastav je unela iskustva sakupljena tokom dvogodišnjeg studijskog boravka u Njujorku.

Giovanni Guidi “Inferno” Quintet

Pijanista Đovani Gvidi više nije najveći talent italijanskog džeza, kakvog smo ga upoznali kada je prvi put svirao na festivalu 2010. godine u kvintetu Enrika Rave, već koautor najboljeg džez albuma u Italiji 2016, u anketi časopisa Musica Jazz. Na trećem nastupu (drugi put je svirao u duu sa Đanlukom Petrelom 2013) predstavlja novi kvintet „Inferno“ sa istaknutim italijanskim saksofonistom Frančeskom Bearcatijem.

Emile Parisien Quartet

Saksofonista Emil Parizijen (34) nosilac je najvećih priznanja u francuskom i evropskom džezu: laureat je Prix Django Reinhardt za 2012, najbolji džez muzičar Francuske u 2014 (Victoires du Jazz), kao i najbolji inostrani instrumentalista 2016. (kategorija: drveni duvači) po mišljenju nemačke džez kritike (ECHO Jazz). Posle izuzetnog nastupa sa Vensanom Peranijem na BJF 2016, sada prvi put u Srbiji predstavlja svoju muziku.

Ilhan Ersahin Istanbul Sessions

Saksofonista, kompozitor, producent i promoter Turčin Ilhan Ersahin jedan je od najagilnijih profesionalaca u današnjem džez svetu. Objavio je više desetina albuma kao lider različitih postava i imao značajnu ulogu na njujorškoj andergraund sceni 2000-ih, kao osnivač i vlasnik renomiranog Nublu kluba, a potom i istoimene diskografske produkcije i festivala. Istanbul Sessions je energični kvartet sa kolegama iz Turske.

Mats Eilertsen “Rubicon”

Uporedo sa sporadičnom solo karijerom, norveški kontrabasista Mats Ejlertsen ostvario je upečatljive rezultate u kolektivima Food, Nymark Collective, Dingobats i The Source, i kao sajdmen u sastavima Torda Gustavsena, Jakoba Janga, Hokona Kornstada, Solvejg Sletahjel i Volferta Brederoda. Internacionalni septet Rubicon njegov je dosad najambiciozniji projekat, sa kojim je debitovao kao lider pod okriljem kuće ECM.

Joshua Redman Trio

Saksofonista i kompozitor Džošua Redman je jedan od najharizmatičnijih džez umetnika iz generacije koja se na sceni pojavila devedesetih godina prošlog veka, tzv. „mladih lavova”. Objavio je 17 albuma kao lider i dva albuma sa kolektivom James Farm. Osvajao je visoke pozicije na godišnjim listama vodećih džez magazina i četiri puta bio nominovan za Gremi – poslednji put baš ovog proleća, za album u duu sa Bredom Meldauom.

Rodrigo Amado Motion Trio

Laureat priznanja za najbolji album 2015. godine u anketi najuglednijeg portala za fri-džez i improvizovanu muziku Free Jazz Collective, portugalski saksofonista Rodrigo Amado jedan je od najupečatljivijih improvizatora na savremenoj evropskoj džez sceni. Motion Trio je njegov omiljeni sastav poslednjih godina, povremeno uključujući kao goste istaknute svetske soliste, poput tromboniste Džeba Bišopa i trubača Pitera Evansa.

Peter Evans Septet

Septet otvara novo poglavlje u karijeri trubača Pitera Evansa kao bendlidera i kompozitora, reflektujući njegova narasla zanimanja za multidimenzionalne orkestarske muzičke strukture. Ansambl uvaženih avangardista predstavlja pravi kamerni orkestar za 21. vek, kombinujući stroge partiture, slobodnu improvizaciju, inovativni spoj električnih i akustičnih zvukova, i izvođačku energiju koja prenosi intenzitet i iskrenost. 

Donny McCaslin Group

Kada je debitovao na festivalu, 1990. na Kolarcu, saksofonista Doni Mekaslin bio je samo jedan od talentovanih studenata u kvintetu Gerija Bartona. Drugi put (2006) je na istom mestu već bio desna ruka Dejva Daglasa. A sada nam dolazi kao muzička duša Bouvijevog epitafa „Blackstar“ i autor velike posvete „Beyond Now“, laureat nagrade Pol Aket festivala North Sea Jazz 2017, i džez muzičar godine u anketi radija Jazz FM.

Matija Dedić: Three Sides of Jazz

Na prošlogodišnjoj dodeli Porina (najuglednija nagrada hrvatske muzičke zajednice) pijanista i kompozitor Matija Dedić osvojio je najveći broj priznanja – čak šest, uključujući i glavnu nagradu za album godine („Matija svira Arsena“). Na ovogodišnjem, trećem festivalskom nastupu predstaviće program sa aktuelnog albuma „Dedicated“ u pratnji internacionalnog trija, autorski solo program i duo sa gostom Vasilom Hadžimanovim.

Sanja Marković “Ascension”

Kompozitor, vokalistkinja, instrumentalista i aranžer Sanja Marković je rođena u Beogradu, živela je i radila na istočnoj obali SAD. Master studije završava na beogradskom FMU. Poslednjih godina predvodi klupski sastav Brazilian Jazz Collective, aktivno komponuje i producira pozorišnu muziku, i povremeno nastupa sa Big bendom RTS. Na festivalu će promovisati debi album, koji objavljuje za produkciju Metropolis Jazz.  

Space Tigers

Kvartet Space Tigers osnovali su u Berlinu hrvatski saksofonista Grgur Savić i srpski gitarista Vanja Kevrešan. Uz srpskog trubača Damira Bačikina i američkog bubnjara Vegu Džisusa, četvorica sofa-tehno-džez-surfera predstavljaju muziku izvan stilskih granica koja će se naći na debiju za švajcarski Unit Records. Zovite to džez, grandž, fank ili elektro – sasvim je nebitno, u pitanju je tipični berlinski umetnički izraz.    

Tapan

Duo Tapan čine producenti Nebojša Bogdanović Švabe i Goran Simonovski. Obojica su na beogradskoj klupskoj sceni aktivni od devedesetih godina. Pod imenom Tapan objavili su tri EP-a, ostvarujući zapažen uspeh u svetu. Uživo, u formatu kvarteta sa saksofonistom Džamalom Al Kisvanijem i perkusionistom Feđom Frenklinom grade veze između elektronike, džez improvizacije i pulsa orijentalizma izmičući lakoj kategorizaciji.

Нема коментара:

Постави коментар